Jump to content
Kalandozok.hu - M.A.G.U.S.

Istenek, Papok, Paplovagok és a vallás


Higins

Recommended Posts

Üdv!

Abból kiindulva, hogy első- és második varjúereklye a nevük, én a harmadik varjúereklyére tippelek :D

Egyébként modulokban számos egyéb Darton ereklye előfordul - a tiétekben is... - és mivel Darton népszerű téma, ez a vallás különösen gazdag a kidolgozott és nevesített ereklyék területén. Persze az nem a Galántai könyv. 

 

Sneer és Antail kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
10 órával ezelőtt-kor Darabolo írta:

Hali, sorrendbe tudná nekem valaki rakni erősség (növekvő), hatalom szerint a Tharr pápákat.

Nem is tudom, nem az erősség a jó szó. Inkább befolyás szerint, vagy fontosság szerint.

"A toroni Tharr egyházszervezet nagy hatalmú tagjai. A lélekőr alatt állnak, és egy-egy pápai tartományt vezetnek. Három létezik belőlük, hatalmi sorrendben oroszlán (Magvetők szekta, székhelye Eshmigar), kígyó (Sóvetők szekta, székhelye Dagh Pitten) és bakpápa (Acélkarmúak szekta, székhelye Barr). Toron egyházi tartományai, a rontásérsekségek tartoznak alájuk, a pápát támogató szekta helyi erejétől függően csoportosulva. A pápai tartományt vezető legarrogánsabb szekták főpapjait illeti meg a cím. Gyakorta függenek a Boszorkányerőd valamely hatalmasától is, az oroszlán- és kígyópápa Gabattar Ussys Trachyss-nak szolgál, míg a bakpápa Harn Sys Terrn szolgája. A pápák választják meg a lélekőrt. A pápák rangjele, amit nevükben használnak a Dyn- szócska, a családnév előtt, mivel egyházi jelről van szó. Famornak számítanak."

Forrás: kalandozok.hu (Szószedet, szűrés toroni kultúrkörre, ill. a "pápa" szóra) - ezt (is) MG-nek köszönd! :)

Link a hozzászóláshoz

Üdv!

Az ynevi istenek ábrázolásai - felteszem, SENKI nem tudja, hogy igazából hogyan néznek ki, meg az is lehet, hogy úgy, ahogy akarnak... - amit nyilván az istenek által képviselt attribútumok, a tanok, a köré szövődött legendák és a hívők ebből táplálkozó elképzelései alakítottak ki, több helyen is ábrázoltatik a MAGUS irodalmában. Legelső talán az Ynevi kóborlások című kalandmodulgyűjtemény végén található arcképcsarnok, bár ott csak négy istent ábrázolnak, (sajnos) Tikos stílusban. 

Igazán szép képeket a MAGUS kártyákon találsz, ahol sokat - nincs előttem statisztika, hogy mennyit - ahol sokat ábrázoltak, főleg egyesével, saját lapokon. Amolyan klasszikus csoportképre nem emlékszem... gyanítom, ilyenre még egy ynevi művész sem vetemedett. 

Link a hozzászóláshoz
13 órával ezelőtt-kor Magus Sebastian írta:

van valamilyen csoportkép az istenekről vagy az hogyan néznek ki?

Személy szerint nem emlékszem ilyesmire, de megjegyezném, hogy az ynevi istenek nagy része inhumán eredetű.

Az eredeti formájuk valószínüleg annyira eltér a megszokottól, hogy még ha látta is őket valamely hívük, nem vetemednének ilyen förmedvény lerajzolására!

Itt ugyibár nem a "saját képére" alkották meg az embert. :D

Még a pyar istenek is, amik egyébként a fiatal vagy emberi jelzőket viselik, se feltételn humán/elfszabású kinézetűek. Gondoljunk csak Noirra, Antohra, Adronra, Kyelre stb... ezek mind ősi eredetű, régen valószínűleg más néven tisztelt entitások. Eredeti híveik talán maguk az aquirok, vagy valamely más, rég kihalt faj egyedei voltak.

Szerk. Közben eszembe jutott Adron példája, akinek kinézetét egy hatalmas felhőhöz hasonlítják a könyvben. Mannafelhő. Ezt azért nehéz "szobrosítani" :D 

Link a hozzászóláshoz

Üdv!

A kérdés nem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik. 

Először is, mi az a szerzetes? Gondolnánk, ez is egyszerű, de mégsem. A MAGUS-ban alapvetően kettőféle értelmezése, jelenléte van a szerzetesnek. Az egyik, egy játéktechnikai kaszt, elég speciális és erős mágikus hatalommal. Ők kalandozók is lehetnek (érdemes), és ez kicsit kérdésessé teszi a szerzetes hagyományos értelmezését és funkcióját velük kapcsolatban. Ilyen szerzetesei a 2TK szerint (kidolgozva is) Domviknak van, illetve a pyarronita szerzetes, aki azonban nem egy, hanem az egész Pyrroni Panteonhoz kötődik, tehát mindegyik istenhez egyszerre. 

A másikfajta értelmezése a szerzetesnek a "kis pap", avagy még a papnál is kisebb, gyengébb templomi szolga, akik elképzelése viszont jobban hasonlít a földünk szerzetesképéhez, azaz másolnak, kertészkednek, rendben tartják a templomokat, stb. Ilyen szerzetest többet is említenek, Kyelnek és Kradnak irodalmi alapon, Uwellnak házi kiegészítőben vannak szerzetesei. Az ordani Sogron vallásnak is akadnak szerzetesei, de őket nem így, hanem tűz szolgálóinak hívják, lényegében ők is a "kis pap" koncepciót követik - lásd 2TK. Tharr toroni vallása speciális ebben az értelemben, de ott is említenek szerzeteseket, ők mágikusan kondicionált degenerált "golyófogók", bámulatos képességekkel, ők is játéktechnikai kidolgozásra kerültek (Tharr gyertyalángjai és a rőtcsuklyások).

Létezik a női szerzetes, avagy "apáca" vonal is, Ordanban Sogronnak (lásd Tűzkobra Fehér Asszonyai), Shadonban is divatos emlegetni őket, de pl. Kradnak is vannak ilyenek az Istenítélet óta. Talán Ellana szolgálólányai is hasonlítanak ehhez a vonalhoz, ők is kis papnők (paplovag semmiképpen, mert nem lovag, noha a a mágikus hatalma kisebb, mint a papnak), de ők semmiképpen nem szűzek :)

Létezik még a keleti, (IRL shaolin) szerzetes, Kaorakunak - vagy a niarei-enoszukei, esetleg tiadlani vallás színesedésével az ottani isteneknek - a szerzetesei, akiket a legtöbb házi kiegészítő, de hivatalos utalás is amolyan harcművészes szerzeteseknek ír le. Ezek játéktechnikai kidolgozása kalandmodulgyűjteményből (azt hiszem, a ossz csillagzat alatt), illetve pl. az Enoszuke kiegészítőben jelent meg, de számos házi változat is van. Szokás még szerzetesnek beállítani, nevezni olyan elemeket is, aki mindenféle ritkaságokat tudnak, és általában elszigetlelten, amolyan szerzetesszerűen élnek és életüket egy adott ügyre tették fel, ilyenek a Sheral elvonult (ki tudja, ha egyáltalán, miylen isteni entitáshoz kötődő) szerzetesei, a kino-baruko, (fejből írtam, lehet, nem tökéletes a nevük) lásd kalandmodulgyűjtemény, vagy az irodalomban gyakran említett Déli kolostorok szerzetesei, akik meg démonokkal küzdenek. 

Elég színes és főleg nagyon vegyes kép - ami sézp, változatos és jó, csak bonyolult megérteni és nem szabad egy lapon kezelni őket az óriási különbségek miatt, mégha mindegyik szerzetesnek neveztetik is. És még az is lehet, hogy kifelejtettem valamit... 

Sneer kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
22 órával ezelőtt-kor MagyarGergely írta:

Üdv!

A kérdés nem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik. 

Először is, mi az a szerzetes? Gondolnánk, ez is egyszerű, de mégsem. A MAGUS-ban alapvetően kettőféle értelmezése, jelenléte van a szerzetesnek. Az egyik, egy játéktechnikai kaszt, elég speciális és erős mágikus hatalommal. Ők kalandozók is lehetnek (érdemes), és ez kicsit kérdésessé teszi a szerzetes hagyományos értelmezését és funkcióját velük kapcsolatban. Ilyen szerzetesei a 2TK szerint (kidolgozva is) Domviknak van, illetve a pyarronita szerzetes, aki azonban nem egy, hanem az egész Pyrroni Panteonhoz kötődik, tehát mindegyik istenhez egyszerre. 

A másikfajta értelmezése a szerzetesnek a "kis pap", avagy még a papnál is kisebb, gyengébb templomi szolga, akik elképzelése viszont jobban hasonlít a földünk szerzetesképéhez, azaz másolnak, kertészkednek, rendben tartják a templomokat, stb. Ilyen szerzetest többet is említenek, Kyelnek és Kradnak irodalmi alapon, Uwellnak házi kiegészítőben vannak szerzetesei. Az ordani Sogron vallásnak is akadnak szerzetesei, de őket nem így, hanem tűz szolgálóinak hívják, lényegében ők is a "kis pap" koncepciót követik - lásd 2TK. Tharr toroni vallása speciális ebben az értelemben, de ott is említenek szerzeteseket, ők mágikusan kondicionált degenerált "golyófogók", bámulatos képességekkel, ők is játéktechnikai kidolgozásra kerültek (Tharr gyertyalángjai és a rőtcsuklyások).

Létezik a női szerzetes, avagy "apáca" vonal is, Ordanban Sogronnak (lásd Tűzkobra Fehér Asszonyai), Shadonban is divatos emlegetni őket, de pl. Kradnak is vannak ilyenek az Istenítélet óta. Talán Ellana szolgálólányai is hasonlítanak ehhez a vonalhoz, ők is kis papnők (paplovag semmiképpen, mert nem lovag, noha a a mágikus hatalma kisebb, mint a papnak), de ők semmiképpen nem szűzek :)

Létezik még a keleti, (IRL shaolin) szerzetes, Kaorakunak - vagy a niarei-enoszukei, esetleg tiadlani vallás színesedésével az ottani isteneknek - a szerzetesei, akiket a legtöbb házi kiegészítő, de hivatalos utalás is amolyan harcművészes szerzeteseknek ír le. Ezek játéktechnikai kidolgozása kalandmodulgyűjteményből (azt hiszem, a ossz csillagzat alatt), illetve pl. az Enoszuke kiegészítőben jelent meg, de számos házi változat is van. Szokás még szerzetesnek beállítani, nevezni olyan elemeket is, aki mindenféle ritkaságokat tudnak, és általában elszigetlelten, amolyan szerzetesszerűen élnek és életüket egy adott ügyre tették fel, ilyenek a Sheral elvonult (ki tudja, ha egyáltalán, miylen isteni entitáshoz kötődő) szerzetesei, a kino-baruko, (fejből írtam, lehet, nem tökéletes a nevük) lásd kalandmodulgyűjtemény, vagy az irodalomban gyakran említett Déli kolostorok szerzetesei, akik meg démonokkal küzdenek. 

Elég színes és főleg nagyon vegyes kép - ami sézp, változatos és jó, csak bonyolult megérteni és nem szabad egy lapon kezelni őket az óriási különbségek miatt, mégha mindegyik szerzetesnek neveztetik is. És még az is lehet, hogy kifelejtettem valamit... 

Üdv,

MG, csalódtam benned! :ordog:Kihagytál egy igen fontos "másikfajta" szerzetesrendet, a Shanice bércei közt meghúzódó - eredetileg Dreina-hitű rendet, akik a M.A.G.U.S. (Miracle Adeptia Guns Urrus Sorrate) lapjait bővítik, és lejegyzik a kalandozók minden tettét. :) Ezt először szerintem a Halál Havában említette, de biztos, hogy a KKUK-ban/ETK-ban is feltűnik valahol.

MagyarGergely és Sneer kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Sziasztok,

 

A reformáció után sok városban volt külön egy református temető és egy katolikus temető (persze nem szabad megfeledkeznük a templomokról sem). Namármost elképzelhető az (netán volt-e arra utalás regénykben vagy máshol), hogy hasonló dolog történt Darton vagy Noir egyházszakadása után? Válaszaitokat előre is köszönöm.

 

Üdv,

Legolol345

Link a hozzászóláshoz
15 órával ezelőtt-kor Legolol345 írta:

A reformáció után sok városban volt külön egy református temető és egy katolikus temető (persze nem szabad megfeledkeznük a templomokról sem). Namármost elképzelhető az (netán volt-e arra utalás regénykben vagy máshol), hogy hasonló dolog történt Darton vagy Noir egyházszakadása után? Válaszaitokat előre is köszönöm.

Elvben igen,de mivel egy kifejezetten toleráns és egy szakadár irányzatok esetében is többé-kevésbé lojális vallás ágairól van szó,az ellenkezője is teljesen elképzelhető. Szerintem az ilyesmit leginkább a lokális hatalmi-vallási viszonyok határozzák meg.

Legolol345 kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Üdv!

@Legolol345, nem, nincs ilyen utalás, sem a hivatalos, sem a házi írásokban, kiegészítőkben. Nincs ilyen alapossággal kidolgozva a "szakadárság", ez már felmerült korábban is. Az elképzelhetőség már más, és pont az említett két példa esetében más a válasz szerintem. 

A Darton-vallás (vagy helyesebb lenne részvallásként emlegetnünk, mivel nemcsak, hogy egy többistenhit része - bár nem vagyok földi többistenhit szakértő - de egy Panteon része, ami azt jelenti (butítva) hogy az istenek együtt alkotnak egy vallást, a Pyarronit, és ebben minden istennek megvan a saját feladata, és nem igazán akarják egymástól azt el-átvenni, és a hívek egyszerre, együtt "használják" ezeket. (ezt azért fontos tisztázni, mert lám, a kérdésben te is a szokásos, földi értelmezés szerint tetted fel, értelmezted a vallás kérdését, ami azt sugallja, hogy vagy-ez, vagy az az isten, vagy annak így, vagy úgy imádott útja létezik, ami kihat az élet minden területére - lévén, csak ő van - és így a temetőkre is.)

Azaz, egy szakadár - vagy más tanokat valló - Noir irányzatot "pont nem érdekel" a temető, az nem az ő területe, a laikus hívő, fogadja el, kövesse bármelyik Noir tant, a "rendes" temetőbe kerül a halála után, de még a Noir-papok is - akiknek a szintjén szerintem tényleg megjelenik, tényleg nem mindegy, hogy melyik irányzatot követik. 

Darton pont más, mivel az ő területe a halál, a temetés, a halálra való felkészülés, a hívek halálon való átsegítése, a rokonok számára a halál feldolgozása, a gyász. Nála pont lényeges elem a temető, ezért el tudom azt képzelni, hogy HA egy helyen egymás mellett megfér a két irányzat, akkor külön temetőik is vannak, és az egyikben az ortodox, a másikban a szakadár papok/paplovagok végzik a temetést, ott az ő templomuk áll, és az ő tanaik és tévtanaik szerint szervezik az egész (rész)vallási irányzatot. Ez azért is szerencsétlen, mert ez a helyzet már a laikus hívőket is választásra kényszeríti, értsd: melyik paphoz-temetőbe menjek. (pedig nekik majdnem mindegy, ők "csak" közemberek, a felekezetek igazán a papoknak (értsd az összes istenszolgát) számít. DE hozzá kell tennem, hogy Ynevi viszonyok között szerintem kevés ilyen hely létezik, azaz olyan, ahol egy-egy (rész)vallás szakadár és ortodox irányzata is egyszerre van jelen, és mind a kettő elfogadott, és párhuzamosan léteznek az intézményeik - ha van egyáltalán. Persze ez nincs így kidolgozva sehol, de gondolj bele, hogy az irodalom morzsái, utalásai a felekezetek vad harcáról szólnak, szent háborúról - ami pl. Darton vonatkozásában akkor csitult el igazán, amikor a dartoniták elhúztak északra, és szerintem inkább vannak az egyik, és a másik irányzat befolyása alá tartozó területek, ahol az ő intézményeik sorakoznak, mint olyanok, ahol párhuzamosan jelen vannak - mint pl. a katolikus-református netalán zsidó temetők. Hozzáteszem, erre nálunk is sokat kellett várni, mert komoly üldöztetések voltak vallási alapon... 

tetra és Legolol345 kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
Egy órával ezelőtt-kor Sigurd O'romell írta:

Hát azért pyarronra sok mindent lehet mondani, de a toleráns nem a leginkább hozzájuk illő kifejezés.

A "toleráns" egy meglehetősen relatív fogalom. Ynevi viszonyok között a pyaroni vallás mindenképpen annak tekinthető.

Semelyik más vallásra nem jellemző olyasfajta nyitottság mint rájuk,a többiek inkább csak kényszerből vagy kompromisszumok miatt tűrnek meg másokat,nem pedig elvi okokból.

MagyarGergely és Darabolo kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
On 2021. 03. 25. at 9:02-kor Greol írta:

Elvben igen,de mivel egy kifejezetten toleráns és egy szakadár irányzatok esetében is többé-kevésbé lojális vallás ágairól van szó,az ellenkezője is teljesen elképzelhető. Szerintem az ilyesmit leginkább a lokális hatalmi-vallási viszonyok határozzák meg.

Ugye tudod, hogy a két különbőző Noir szekta gyilkos háborút vív egymással?

Legolol345 és Greol kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Sziasztok!

Az ordani sogronitákkal kapcsolatban lenne két kérdésem:


1. Több könyv is említ afféle ordani "csapásmérő" osztagokat, szerintetek egy ilyen osztagnak milyen az összetétele?


2. Milyen rangok/megszólítások használatosak az ordaniak (tűzvarázsló-pap, tűzvarázsló, főnix, lángőr, stb) között? Magiszter? Magitor? Egy tűzvarázsló papot lehet mondjuk flammornak, eflammornak hívni vagy ezek kizárólag toronban használatosak? Vannak esetleg olyan kyr időkből származó titulusok/rangok, amik az alá-fölé rendeltséget hivatottak jelölni és az ordaniak használhatják?

Link a hozzászóláshoz

Üdv!

1, Szerintem nem kell feltétlenül állandó összetételűnek tekintenünk egy ilyen csapásmérő osztagot. Egyrészt, mert lehet, hogy pont "más ér rá", a másik ok pedig a feladat jellegű összetétel lehet - amit én kinézek az Ordani Rend szervezettségéből. Ez utóbbi alatt azt értem, hogy a feladatnak megfelelően válogatják össze azokat, akik részt vesznek ebben a csapásmérő osztagban - a modern harcászatban ezeket alkalmi harci kötelékeknek vagy harccsoportoknak hívják. Tehát, ha több az ellenfél gyalogharcosa, akkor az osztagba is több "harcost" osztanak, míg ha különleges mágikus kihívásokra kell számítani, akkor több olyan szakterületű tűzvarázslót osztanak be. Valószínűleg fontos szerepet kapnak az ilyen csapásmérő osztagokban a főnixek, mint "paplovagok" státuszát betöltő harcosok, és nyilván a pusztító tűz útjának tűzvarázslói is. Én nem emlékszek olyanra, hogy ennek az osztagnak a létszáma, összetétele bárhol meg lenne kötve, de én biztos, hogy alkalomszerűen eltérnék ettől, ha ilyet mesélek. 

Egyébként ha jól emlékszem, Alan O'Connor Słró fém című regényének első részében - amit mellesleg egy kalandmodul alapján írt - szerepel egy ordani csapásmérő osztag, javaslom elolvasni a témában. Egyébként jó kis csapatkoncepció lehet egy ordani osztag a játékosok részére is. 

2, Konkrétan nem emlékszek ilyenre, de a szószedet ordani kifejezéseinek átböngészését javaslom ez ügyben. Elvileg simán használható, mesélhető a "szokásos" és sablonos magiszter kifejezés is, de szintén az Ordani Rend bonyolultságából, hierarchikusságából kiindulva én találnék ki újakat. Tekintve, hogy nincs kidolgozva, elvileg a toroni sogroniták megszólításai is előfordulhatnának, én ettől azonban óva intenélek, mert annak a hangulata Toronhoz kötődik, akik ellenségei az ordani sogronitáknak, ezért nem jó áthozni ugyanazokat, ugyanazon hangulatú megszólításokat. Én mindenképpen újakat képzelnék el. Bár az is igaz, hogy éppen egy ellenségeskedésbe is belefér, hogy ugyanazokon a rangokon is veszekednek... pl. a gyrost is saját ősi ételüknek vallották mint a görögök, mind a törökök, amikor volt szerencsém egy gyakorlaton beszélgetni velük. Szóval simán mondhatja azt egy ordani, hogy az eflammort ők találták ki, náluk az igazi, a toroniak meg bitorolják... én mégis inkább azt vallom, hogy mivel azok a toroni ág leírásában szerepeltek, oda valók, és az ordaniaknak legyen sajátjuk. 

 

 

Link a hozzászóláshoz

Üdv!

Szerintem két oldalról is megközelíthetjük a kérdést. 

Az első, hogy van-e ilyen varázslat? szerintem nincs. 

A második, hogy ez egy fantasy, és a Gilron-pap a mechanikus szerkezetek készítésének csúcsát jelenti, tehát ha valaki, akkor ő, mágikus támogatással, persze - el kellene, hogy tudja készíteni. Már ha a játszott (tehát a KM és a játékosok játék idejére közös) MAGUS világában létezik, létezhet ilyen. Csak a megfelelő metódust kell megtalálni hozzá, vagy kidolgozni egyet. 

Harmadik kérdés a hangulat. A mindenféle kiber-végtag egy másik játékvilágra és nem a MAGUS-ra jellemző. Én nem szoktam támogatni az ilyenfajta "crossovert", mert nem azért a hangulatért ülök le játszani. De ettől függetlenül el tudok képzelni olyan helyzetet, amikor a KM azt mondja, hogy lehet, mert. Pl. mert a játékos megérdemli. Van is ilyenre házi kiegészítő, igaz, erősen házi. 

Az érdekes kérdést szerintem - és ez már világbeli - a dolog bonyolultsága okozza, nem a szerkezet miatt - hiszen pl. a gépszolgánál nem nagyon van bonyolultabb, és olyat is készítenek - hanem az, hogy amíg sokféle önműködő szerkezet lehetséges a kidolgozott szabályok, varázslatok szerint, addig a művégtag nemcsak bonyolult és kifinomult, de még valahogy a viselő idegrendszerével is össze kell kötni - úgy emlékszem, erre viszont nincs a szabályok szerint alkalmazható módszer. 

Tehát ebben a kérdésben is - mint mindenben - a KM dönt, csak tudja, mit szabadít el vele. Hiszen ha egynek lehet, mindnek is lehet, sőt, másoknak is. 

tetra, Sneer és Zukov kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

A hozzászóláshoz be kell lépned, vagy regisztrálnod Kalandozó!

Kizárólag a városőrség által átvizsgált kalandozók hagyhatnak válaszokat.

Kalandozónév regisztrálása

Regisztált kalandozóként felhőtlenebb az élet!

Csatlakozás a Kalandozókhoz

Bejelentkezés

Már velünk kalandozol? Lépj be!

Belépés
×
×
  • Új...