Jump to content
Kalandozok.hu - M.A.G.U.S. Szerepjáték
Deodatus

Ynev - Máshogy

Recommended Posts

Sziasztok! Hulla hatására vagyok itt. Ebben a közösségben talán lesz létjososultsága a topiknak.

Kimondom a provokatív részt, hogy konstruktívan tovább haladhassunk: én nem szeretem a megjelent M* rendszereket, Ynevhez azonban nosztalgikus viszony fűz.
Szerintem nem vagyok egyedül, bár nyilván az itt lévők annak a nagy bázisnak a részét képezik, akiknek (módosításokkal) elég jó az ETK is.

A naplóm alapján én az elmúlt pár évben pontosan:

  • 50 játékalkalom alatt
  • 20 féle kísérletet tettem Ynev / M* legjobb részeinek megidézésére
  • 13 különböző szerepjáték-rendszerben

Nagyon vegyesek az élményeim. Ha érdekel titeket, kifejthetem.

Ti próbálkoztatok már Yneven mesélni más rendszer alatt? Milyen volt? Mi járt sikerrel és mi nem? Vajon miért?

Hozzászólás megosztása


Link a hozzászóláshoz
Egy órával ezelőtt-kor Deodatus írta:

Ti próbálkoztatok már Yneven mesélni más rendszer alatt?

Igen, sok évvel ezelőtt még 3.5-ös DnD.

Egy órával ezelőtt-kor Deodatus írta:

Milyen volt?

Érdekes mix. A rendszer természetesebben sokkal jobban működött, de nem fektettünk bele túl sok energiát, így az egyedi papi mágiák csak színesítés szintjén jelentek meg.

Egy órával ezelőtt-kor Deodatus írta:

Vajon miért?

Ynev egy érdekes világ, ha eltekintünk a marhaságoktól, és főleg a nosztalgia miatt jól tartja magát. Cserébe a világ és a rendszer nagyon nem írja le jól egymást, így könnyen adaptálható más rendszerre. Viszont a HP rendszer absztraktsága nem igazán illik a hangulathoz.

Hozzászólás megosztása


Link a hozzászóláshoz
On 2019. 10. 27. at 12:02-kor tetra írta:

Igen, sok évvel ezelőtt még 3.5-ös DnD.

Köszi a hozzászólást, tetra!

Most, hogy bejelentették a D&D 5E fordítását, kíváncsi vagyok, lesz-e valami ezen a téren. Egy emberről tudok, aki készített M* D&D 5E konverziót, de nem tudom, mennyire tesztelte.

Hozzászólás megosztása


Link a hozzászóláshoz

Ironikus, de engem a Lunir féle botrányos "Ökörség" M* projekt húzott vissza Ynevhez kb. 10 évnyi eltartott kisujjal való finnyáskodás után. Szerintem megérte.

Nagyon sok élményem van, de nincs időm/energiám elkezdeni az elejétől kifejteni. Leírom, hogy eddig mikkel próbálkoztam, hogy akit érdekel, tudjon kérdezni:

  1. Kard és Mágia: Karnáció (Kudarcba fúlt régi kísérlet annak kikristályosítására, hogy nekem mi volt akkor izgi az eredeti M*-ban. Két tesztalkalmat ért meg.)
  2. PbtA hack: World of Ynev (2 db egyalkalomas, alternatív Shadonban játszódó, balladai hangulatú minikaland a World of Dungeons M*-ra hekkelésével. Nagy sikert aratott)
  3. Swords without Master: con Barde, in Flames (A híres con Bardét felgyújtós példajáték "újrajátszása" vagy retconja az eredeti példakarakterekkel. Kétszer.)
  4. Swords without Master: Dreonnar küldetése  (Az eredeti mintakaland, a Dreonnar küldetése lejátszása "zöldfülű" karakterkoncepciókkal.)
  5. Swords without Mastervállalkozó fantasy  (Az elGabor által rekonstruált zsánerű, rögtönzött játék, toroni viadalos mellékszállal.)
  6. Lasers & Feelings hack: Véridő (Az epikus kalandmodul 3 alkalmat átölelő végigjátszása vállalkozó fantasys karakterekkel, és hibrid házirendszerrel.)
  7.  ETK hack: Sodrásban (A durva versenymodul lejátszása az eredeti ETK-s szabályokkal, de újhullámos, kicsit mesélőtelis, narratív megközelítéssel)
  8. Poison'd hack: Veszélyes vízeken  (A modul két alkalmas feldolgozása hibrid házirendszerben. Hangulat siker, rendszer kudarc, túl merev. ADRAS KRÓNIKÁJA 1.)
  9. Chronica Feudalis: Árnyak Velence felett   (Modul átültetése, működött, semmi extra.)
  10. Perserverant: Ediomád  (Hardcore túlélőfantasy. Nagyon jó volt. ADRAS KRÓNIKÁJA 2.)
  11. The Regiment hack: A régens szolgálatában (Sikeres Jamesbondkodás ismétlő kahrei nyílpuskákkal)
  12. Love & Darkness: Kobrák (Diákokkal)
  13. Fate Core: This means war (Két alkalmas háborús RPG. Hasznos tapasztalat, izgalmas játék, de a rendszer nem jött be.)
  14. Technoir hack: Alidar Vice  (Hangulat ok, rendszer nem. ADRAS KRÓNIKÁJA 3.)
  15. 'Crossfire': Toroni viadal  (Narratív csatajáték teszt)
  16. S.A.M.A.N. (Saját rendszer tesztje a HTK versenyre összesen 5 alkalommal, köztük a Testvérviszály  c. versenymodullal) 
  17. Forged in the Dark: Szürkecsuklyások (Három részes minikampány diákokkal Ifinben. Új Ynev rajongók születtek :D)
  18. Forged in the Dark: Kahre ügynökei (Az érem másik oldala c. Hulla modul végigjátszása összesen 6 játékalkalommal)
  19. PbtA hack: Katakombatan  (The Veil & The City of Mist RPG-k által ihletett 10 részes kampány a nekropoliszt őrző szerzetesrendről egy alternatív Yneven)
  20. S.A.M.A.N. 2.0 teszt (3 alkalommal, az Ököljog c. versenymodul lejátszásával. ADRAS KRÓNIKÁJA 4.)

(Magyarázat: ADRAS KRÓNIKÁJA egy eredetileg nem tervezett mellékprojekt. Az egyik egyalkalmas játék egyetlen túlélő karaktere részt vett egy másik egyalkalmas játékban is, természetesen teljesen más rendszer alatt, teljesen arra átültetve. Ezután jött az ötlet, hogy végigjátszhatnánk a karakter történetének főbb pillanatait, mindegyiket más-más, az adott helyzethez illő szabályrendszerrel. A projekt jelenleg is fut, bár az utóbbi fél évben inaktív volt.)

Hozzászólás megosztása


Link a hozzászóláshoz

Összegzésként annyit kijelenthetek, hogy a Powered by the Apocalypse típusú RPGk (3 projekt, 13 alkalom) és a belőlük származó Forged in the Dark játékok (2 projekt, 9 alkalom) voltak a legnépszerűbbek, leghosszabbak és egyben legstabilabb élményt nyújtó rendszerek is.

Szinten sikeres volt minden egyes egyalkalmas Swords Without Master játék (3 projekt, 4 játékalkalom) a korlátai ellenére is.

Kiemelném még a Perseverant túlélőjátékot, amely annak ellenére, hogy először játszottunk vele, mindenki szerint fantasztikusan sikerült. Brutál jó dark survival horror fantasy lett belőle.

Az általam fejlesztett (S.A.M.A.N.) vagy erősen meghackelt (Technoir, Poison'd) játékok ugyanakkor max félsikereket hoztak. A történet általában jól sikerült, de a gameplay nem felelt meg az elvárásaimnak.

Nagyot csalódtam ugyanakkor gyerekkorom kedvenc M* moduljainak többségében. Többségük szépen megírt, erős atmoszférájú, de a tényleges mesélésben kevés támaszkodót nyújtó csőkaland volt.

Ha érdekel valami titeket, kérlek kérdezzetek - magamtól nem tudom, miről is írhatnék!

Hozzászólás megosztása


Link a hozzászóláshoz

Üdv!

 

Engem nagyon érdekelne, hogy az elmúlt pár év kalandozós versenymoduljai vajon milyen eredményeket érnének el nálad... Ahogy én emlékszem, mindig sandboxos irányba megyünk, mindegyiknek van egy egyedi hangulata, amihez talán lehet passzentos rendszert választani... 

Illetve én nem ismerem a legtöbb rendszert, amit felsoroltál, de kíváncsivá tett, hogy a tolvajklános modulokat (kobrák, szürkék) miért diákokkal játszottátok? Ezeket a rendszer adja, vagy valami külön indíttatás vitt rá? Kifejezetten érdekelne ez a két modul, és, hogy mi volt valójában a történet, és a végkimenetel.

Ynevben szerintem az (is) a jó, hogy annyira nagy, és sokféle, hogy különböző helyszíneken különböző hangulatú játékokat lehet mesélni... Ahogy ti ezt meg is tettétek (háborús, túlélő, nyomozós, középkoros-balladás), emiatt, ha bizonyos dolgokat elengedsz, amik rendszer szinten is Ynev-szignatúrák (magasmágia, képzettségrendszer), nagyon jól lehet szórakozni szerintem. 

Üdv,

Hozzászólás megosztása


Link a hozzászóláshoz

Helló!

Öröm érdemi kérdésekre válaszolni! :)

Most éppen más kampányokkal, projektekkel vagyok elfoglalva, de volt olyan jó az Érme másik oldala, hogy esélyt adjak további Kalandozok.hu-s modulnak is a közeljövőben. Te melyiket tudod tiszta szívvel ajánlani? (Best of?)


A tolvajklános kérdésre egy rövid és hosszú válaszom is van.

A. Akkoriban a klános árnyékháború érdekelt a legjobban mint téma és saját kitalálása helyett inkább az ikonikus M* szervezetek újrafelfedezésére koncentráltam.

B. Én alapban is az intenzív, tömör, no bullshit játékmódot szetetem. Ahol 2-3 óra egy kerek játékalkalom.

Diákokkal ráadásul még feszesebb keretek között kell játszanom. Átlagban 45 perc egy alkalom, kivételes esetben 90 perc. Mivel legtöbbször nem heti rendszerességű programról van szó, muszáj kerek, önmagában teljes értékű élmént adni alkalmanként.

Ehhez nagyon patent, áramvonalas szabályok kellenek. Plusz jól passzol hozzájuk a gyors küldetéses-epizodikus játékmenet.

A FitD tipusú játékok pl. ilyenek. Szülőatyjukról, a magyarul is megjelent Kések az éjbenről (Blades in the Dark) talán már hallottál. Eléggé megosztó stílust képvisel, vagy bejön vagy utálod :)

Ezért gyors:

  • Küldetésekből indul ki, ez a default
  • A karakter tervez, nem a játékos!
  • Flashback szabályok ("Felkészültem erre az eshetőségre is")
  • Felszerelés szabályok (csak azt döntöd el előre, mennyi cuccot viszel magaddal, azt ott helyben, mi van nálad)
  • Player facing (csak játékos dob)

Először lejátszottuk a habkönnyű Love & Darkness történetalkotó játékkal a Kobrák ifini intrikáit (egy belső leszámolást), majd egy minikampányt FitD alapokkal a helyszínre érkező elit Szürkecsuklyásokkal, akik megpróbálják kideríteni, hova tűnt a helyi ügynökük.

Sajnos nem emlékszem, mi történt a kampányban, csak az van meg, hogy kezdőként és kamaszokként sokat szerencsétlenkedtek :) Muris volt, saját indulásomra emlékeztettek. Ja, de, beugrott, hogy egy csatorna felől történő behatolás után az új főkobrát kinyírták és talán felrobbantották a titkos rejtekhelyet?

Az 5 játékosból kettő olvasott azóta M* regényt, egy pedig volt a játéktáboromban is. Mind kockák :)


Amúgy egyetértek veled, Ynev túl izgalmas és gazdag ahhoz, hogy a M* hagyományok gúzsba kössék. Nem mintha per definitionem rossz lenne az ETK vonal (akkor miért játszanak vele ennyien?), de szerintem könnyű belátni, hogy nem alkalmas igazán a kezdőregények "vállalkozó fantasys" hangulatának megidézésére pl.

Engem elsősorban nem is az ynevi lore/kánon, hanem a világ forrásvidéke izgat, az, hogyan, milyen elemekből jött létre a KKUKban már kvázi kiforrott játékvilág.

Hozzászólás megosztása


Link a hozzászóláshoz

Szia!

 

Köszönöm a kimerítő választ, tök klassz, hogy ilyen sok lehetőséged van megmutatni a kedvelt világodat a suliban is, az érveket értem.

On 2019. 11. 27. at 7:21-kor Deodatus írta:

Te melyiket tudod tiszta szívvel ajánlani? (Best of?)

Nekem annó nagyon tetszett a vértestvérek, a 00 - Emberölésre felhatalmazva, illetve (önreklám) én nagyon szeretem A Hatodik kő című modult is, több kezdő csapatnak is meséltem már. Ez mindhárom sandbox-stílusú, kevés kötöttséggel, városi környezetben. A Bosszú Ára is jól sikerült, ott pl. partner-frakciók közül is választhat a játékos, és ettől függően más-más célokkal száll be ugyanabba a konfliktusba. Amúgy a Kalandozók Útján minden modulját is örömmel ajánlom, azok is alkalmasak játéktapasztalattól függetlenül jó élményt adni. 

 

Kérdéseim:

On 2019. 11. 27. at 7:21-kor Deodatus írta:
  • A karakter tervez, nem a játékos!

Ez hogy van megoldva? Inkább KM-i feladatkörnek tartom, hogy a játékosoknak megmondd, a karakterük fejével gondolkozzanak, ne legyen játékon felüli játék. Szabályszinten nem hiszem hogy ezt lehetne kezelni.

On 2019. 11. 27. at 7:21-kor Deodatus írta:

Felszerelés szabályok (csak azt döntöd el előre, mennyi cuccot viszel magaddal, azt ott helyben, mi van nálad)

Ez nem rombolja a játék realitását? Nyilván a gördülékenység rovására mehet a másik véglet (amikor mondjuk egy egynapos versenyen a KM nyilvántartja melyik karakter mikor WCzett utoljára, és ezzel szivatja őket), én kontextustól és játékosoktól függően szoktam ezt komolyan venni (pl. több napos versenyen mindig az van nálad, ami a karakterlapon is szerepel, de ha be akarsz szerezni valamit, azzal nem húzom az időt - általában egyszerűsítjük). Viszont ezzel szerintem nagyon könnyű visszaélni, és engem speciel kilökne a szerepből, ha egy játékostársamnál pont lenne álkulcskészlet, miközben nem is tudta, hogy szüksége lehet rá... 

 

És ha már a regényeket említetted - azok lejátszását nem vetted fontolóra?

A Renegált, A Tizedik, a Kék Éjszakák Árnyai mind könnyen adaptálhatók (sőt, volt, amelyik modulból lett regény) pl.

Nagyon kíváncsi lennék, milyen rendszerrel futnál nekik - mert szerintem pl. ha mindenkinek jó a világismeretei, és a mágiarendszert valami kis külön szabályozással kezeljük, a FATE Core pont jó lehet az ilyen stílusú játékhoz.

 

Üdv,

CS

Hozzászólás megosztása


Link a hozzászóláshoz

Köszönöm a javaslatokat, megnézem az említett modulokat (rengeteg anyag van a neten, amit iszonyat munka átnézni, ezért is szuper minden ilyen ajánlás)!


A BitD féle tervezéssel kapcsolatban félreérthető lehettem. Itt tényleg nem terveznek a játékosok, azt "offscreen" megteszik a karaktereik nélkülük!

Zanzásított példajáték:

  • M: Küldetésetek megszerezni egy speciális szobrot a Kobrák raktárából. Milyen módon akarjátok megtenni?
  • J: Betöréssel!
  • M: Ahhoz szükséges egy ismert bejutási pont.
  • J: Két küldetéssel ezelőtt ráakadtunk egy bizonyos csatornalejáratra, az megfelelő?
  • M: Igen. A karaktereitek elkészítik a mestertervüket. Papíron minden klappol. Mennyi felszerelést visztek?
  • J: Közepest. Az még nem zavar a lopakodásban, de elég sok mindenre jó.
  • M: Akkor betörőnek fogtok tűnni.
  • J: Ha lebukunk, amúgy is mindegy, nem?
  • M: Oké. Dobjatok beavatkozásra, hogyan sikerültek az előkészületek. [Félsiker] Működik a tervetek és bejuttok a járataikba a csatornákon át, de a félsiker miatt rögtön egy kockazatos szituációval kell megbírkóznotok. [Kritikusan jó siker esetén automatikusan leküzdik az első akadályt és onnan kezdődik az eksönt. Kudarc esetén számítottak rájuk és elkeseredett csapdahelyzetből indulna játék]

Egy elrontott csapdakeresés után

  • M: Kattanást hallasz és suhogást, majd egy nyílvessző mered ki a melledből.
  • J: Lehet a ruhám alatt abbitacél sodronying? Nyilván számoltunk az ilyesmivel.
  • M: Lehetni lehet, de az ilyesmi rohadt drága dolig, 3 helybe kerül.
  • J: Kettő üres felszereléshelyem maradt.
  • M: Lehet nálad sima sodronying 2-ért, de az nem fogja fel teljesen a sérülést, csak tompít valamennyit rajta. Akarod?
  • J: Aha.
  • M: Akkor a kemény ütéstől a földhöz vágódsz, de érzed, hogy a nyílvessző nem állt mélyen beléd, csak kellemetlenül szúr.

Később

  • M: A láda csak úgy az asztalon hever.
  • J: Ez gyanús, de számított ilyesmire a karakterem. Lehet nálam hamu és krétapor a karakterlap szerint, azt szórnám szét a levegőben.
  • M: Vond le a cucckeretből. Jól sejtetted, vörös mágikus őr-fénypászmák világítják körbe.
  • J: Hah!

Menekülés közben a Kobrák bekerítik őket a vízgyűjtő medencéknêl, látszólag közel a vég.

  • J: Flashbackkel elintézhetem, hogy jó előre elintéztem, hogy pszivel adott jelre a csatornatisztítók megnyitják a főcsapokat és az elárasztó víz elmossa az ellenfelet?
  • M: És mégis hogy gondolod ezt most komolyan!?
  • J: Hát, jóban vagyunk a céhükkel, az egyikük meg még tartozik is eggyel nekem.
  • M: Nos az már más. De ez így is komoly szervezést igénylő terv, 2 stresszbe kerül. És ezzel rendezte a tartozását. Bevállalod?
  • J: Persze!
  • M: Akkor dobj alkudozásra.
  • [Félsiker]
  • M: A pszijelre elkezd jobban ömleni a víz a csövekből, de messze nem úgy zúdul, ahogy vártad.
  • J: Upsz srácok, asszem ideje megmártóznunk a kakiban, ha nem akarunk még nagyobb szarba kerülni!

A realitást azért nem zavarják ezek a szabályok, mert azok pont a heist filmek (Pl. Oceans 1x filmek) logikáját követik, "szimulálják" , és ugye ez a cél - nem pedig a tradicionális kalandozós játékélmény.

Ezért vízválasztó a BitD: aki szeret játékosként tervezni-törpölni, out of the box problémamegoldani és túljárni a mesélő fején annak pont a központi élményt metszi ki a játékból. Aki viszont a filmszerű eksönt, kreatív történetszövést és rögtönzést szereti, annak telitalálat!


A Tizedikkel már egy éve kacérkodok. Az eredeti modul nekem az etalon vokt tinikoromban, de szerintem a regény marakodó gorviki csapatával még jobb az egész. Ezért olyan rendszert keresek, ami jól kezeli az ilyen ingadozó "dominancia-hierarchiát". Sok tűrhető opcióm van, de egyik sem tetszik igazán.

A Renegátra bevallom, nem is gondoltam, pedig jó ötlet - csak nem lesz mostanság időm újraolvasni. Swords without Masterrel vagy valamilyen pózőr akciófilmes szabályokkal szerintem frankó lenne. Tud valaki rövid cselekmény összefoglalást hozzá?

A Kék Éjszakák Árnyairól bevallom, hogy most hallok először. Miért érdekes?

A Fate Core amúgy tényleg jó ötlet, nem véletlen olyan népszerű játék, de én inkább az Accelerated verzióját preferálom, ha már.

Hozzászólás megosztása


Link a hozzászóláshoz

Úgy néz ki, D&D 5E alatt is Yneven fogok mesélni egy csapat kérésére. Kíváncsi vagyok, mennyire fogják jól leképezni az osztályok / varázslatok a klasszik ETK hangulatot.

Hozzászólás megosztása


Link a hozzászóláshoz

5. szintű spell a Raise Dead. DnD-ben a halál csak fekvőrendőr a magasabb szintű karaktereknek. Nem Ynev-kompatibilis ez a hozzáállás. Egyéb tekintetben szerintem nagy eltérés nem lesz, a Boszorkány még talán, amit nem triviális imitálni.

Hozzászólás megosztása


Link a hozzászóláshoz

Nagyrészt offtopik, de ebben a videóban említem, amikor Hulla Az érem mások oldala c. modulját meséltem online Forged in the Dark (Kések az éjben RPG motorja) alapokon.

3 órával ezelőtt-kor tetra írta:

5. szintű spell a Raise Dead. DnD-ben a halál csak fekvőrendőr a magasabb szintű karaktereknek. Nem Ynev-kompatibilis ez a hozzáállás. Egyéb tekintetben szerintem nagy eltérés nem lesz, a Boszorkány még talán, amit nem triviális imitálni.

Találó tömörség! :) Gondolkodtam rajta, hogy felhasználjam az LFG.HU-s Bulldy Ynev5E átiratát (amúgy Savage World alá is csinált), de végül úgy döntöttem, hogy kíváncsi vagyok, hogy sül el az egy az egyben történő megfeleltetés. Viszont 1. szinten akartak játszani, ami jelentősen korlátozza a kísérlet érvényességi körét.

Hozzászólás megosztása


Link a hozzászóláshoz

Megtörtént az 5E és jól is sikerült, de nem volt harc :O

A játékosok koncepciója az volt, hogy a karaktereik erigowi kényszersorozottak a Zászlóháborúban és dezertáltak. Egy karanténban lévő városrészbe tettem őket, ott menekülgettek az inkizitorok és a denevérpestis elől - jobbára sikerrel. Ez így még nem kifejezetten Yneves szerintem, kell majd még harci helyzet többféle karakterrel.

Amúgy elszámoltam, mert ez a 15. rendszer volt Ynev alatt. A 14. a DramaSystem volt, de sajnos az akármilyen szuperül indult, egy szerencsés szülés és ez a szerencsétlen járványhelyzet jegelte a Ryek bukása után játszódó boszorkányhaduras kampányunkat :(

 

Hozzászólás megosztása


Link a hozzászóláshoz

Ülj oda az asztaltársasághoz...

Hozzájuk szólhatsz anélkül is, hogy bemutatkoznál. Ha ismert kalandozó vagy, Fedd fel kiléted hogy megismerjenek.

Vándor
Válasz a témára...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Formázás megszüntetése

  Only 75 emoji are allowed.

×   A hivatkozásodat beágyazta a gépszolga automatikusan.   Mutasd inkább hivatkozásként

×   A Pszi-emlékfelidézés sikeres volt.   Szerkesztőablak kiürítése

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Új...