Jump to content
Kalandozok.hu - M.A.G.U.S.

Vállalkozói szellem & RPG kiadás: Szervezhető-e alulról egy ETK megújulás?


Deodatus

Recommended Posts

Közzétéve:

Többször elolvastam @MagyarGergely hozzászólását, de semmi olyasmit sem találtam ami rád nézően sértő lenne. Sőt skatulyába se rakott téged, az egyetlen komoly vélemény amit megalkotott (ez se sértő) azt én is igaznak érzem.

A legelején szeretném leszögezni, hogy semmi bajom veled! Csupán olyan kérdő jeleket raksz a fejem fölé, hogy már nem bírtam tovább szó nélkül.

10 órával ezelőtt-kor Deodatus írta:
  • belülről kell motiváltnak lennie, hogy kitartó legyen és motiválhasson másokat is
  • eredményes és hatékony módszerek birtokában kell lennie
  • bírnia kell egy sor, egymástól teljesen különböző kompetenciával (rendszerösszegzés, karizma, közösségszervezés) 

A meglévő M* közösségek vezetői, hangadói lehet, hogy rendelkeznek a kompetenciákkal (+), de akár bírnak a meglévő módszerekkel, akár nem (?), szerepüknél fogva a már meglévő közösségeik ápolásában motiváltak, nem a belépő rétegek igényeire reagálásban (-).

A helyzet a saját esetemben még rosszabb: Bár hitem szerint rendelkezek a sikerre vihető módszerekkal kapcsolatos tudással (+), de semmiféle beágyazottságom nincsen a M* közösségekben (-) és ahogy már az elején írtam, belső motivációm sem az ETK felvirágoztatására (-) - ez nem az én játékom.

Újfent felteszem a kérdést. Miért is jó nekünk, hogy erről beszélünk? Olyanok vagyunk, mint választás előtt a két meg nem nevezett párt a tévében. Az egyik kéket hajtogat a másik pedig pirosat. Ha nagy szerencsénk van kiegyeznek valami keverék színben. Majd, mint aki jól végezte dolgát felállnak és püspöklilaként viselkednek (hülye hasonlat :D ). Mi is fel állunk a gép elől és az ég világon semmit sem fogunk tenni (csak a saját nevemben beszélek), egy-két világépítő kis cikken, vagy egy 20 embernek készült novellán kívül.

Lassan az a gondolat kezdett el formálódni bennem, hogy te akarsz a csoport, csoportunk élére állni. Ami nem is lenne olyan rossz, ha lennének terveid elképzeléseid ezzel kapcsolatban, sőt ha így akarod kideríteni melyik vonal a legnépszerűbb és azt akarod vezetni, hááát uccu neki "tesvírem"!

Fent viszont kiderült az is, hogy nem magadat látod ebben! Ez se baj, keressünk vezíreket!

Na, de kérem alásan?  Ez nem a te játékod?! Aztaleboruut szivarvégít nekiije ( ide egy három tagú angol betűszót nyugodtan helyettesíts be)! Most már tényleg! De komolyan! MIÉRT?! Persze, tudom... Ynev világát szereted, ezt már kifejtetted. Ezért nem is szóltam érte, hogy miért osztod meg velünk, hány és milyen szerepjátékokkal játszottál már A KONTINENSEN. Neked ez a játék. Jól érzed magad benne, és a mi kis világunk használod. Hajrá, csak bátorítani tudlak!

Idegenkedsz a szabályrendszerünktől, de ki akarod adatni. Nem értem. Elsiklottam valami felett?

10 órával ezelőtt-kor Deodatus írta:

Amiért valójában létrehoztam ezt a topikot, az az, hogy senki nem beszél a jogi / gyakorlati lehetőségekről, tehát nagy hiány van közismeretek szintjén a nemzetközi példákról, módszerekről. Az én belső motivációm és kompetenciám valójában abban merül ki, hogy az MKK-val ellentétben nem akarom kívülről megreformálni a M* közönséget és megmondani nekik, hogy mi a jó, hanem elhiszem, hogy tudják, mire van szükségük. Nem csinálok mást, mint a közösség elé tárom, hogy milyen, más esetekben már működő módszerekkel lehetne megkísérelni megoldani pl. az ETK-hiányát, a szabályok széttöredezettségét, stb.

Ez se segített! Higgy nekem. A M* szerepjátékosok zömének, nem csak a világ fontos (persze az a legfontosabb), de a k100 is! Ez egy jó rendszer, használható a saját kis buta hibáival egyetemben. Te tudod a legjobban, megkockáztatom te ismered közülünk a legtöbb rendszert! NINCS tökéletese rendszer, valamin mindig lehet korrigálni, mindig van egy kiskapu, egy elfeledett szabály.... vagy csak túl egyszerűek a szabályok.... olyan semmilyenek.

Természetesen osztom MG véleményét, hogy ki a francot érdekelne egy 60 oldalas száraz szabályrendszer. Miért csődítene ide rögtön több tucat embert? Hol játszanak, találjanak ki maguknak világot, vagy a jelenkori Afganisztánban? Ez kevés, ettől nem fognak FRISS játékosok érkezni. Azoknak viszont tökéletesen megfelel, akik több rendszert ismernek és van egy számukra kedves világ, ahol játszhatnak vele. Na! Ezek az emberek viszont már ismerik a M*-t most is!

10 órával ezelőtt-kor Deodatus írta:

Így a téma folyamatosan eltérítése valójában természetes jelenségnek is tekinthető

Nem térítek el semmit, remélem :)

Igazából te térítesz! A kérdést már másodjára teszem fel és érdemi választ még nem kaptam rá. Azt leszámítva, hogy sajnálod amiért félreértettelek és hamis kép állt össze bennem rólad. Fogalmam sincs milyen vagy, de megszeretném tudni! Ezért kérlek válaszolj.

Sem most, sem a múltban nem volt veled gondom és nem támadni szeretnélek. (Szerintem ezt még ideírom vagy 5x :D )

Közzétéve:

Üdv!

@Deodatus, rövidebben írom, hátha úgy jobban átmegy. Ahogy fentebb írta Daaraboló is, se megbántani, se megítélni nem akartalak, szerintem nem is tettem. Az általad vázolt harmadik verzióról mondtam véleményt csupán. 

És nem akarlak elgáncsolni sem, vagy folyton ellenkezni, inkább rávilágítani - kicsit magamnak is átgondolni - azokra a problémákra, amiket felvetettél, megkérdeztél, illetve én látok. Merthogy valami biztosan van, hiszen mindezidáig nem készült el az, amit itt körbejárunk. 

Egyébként tényleg nehéz kérdés. Én ugye dolgozok egy változaton, de az sem tiszta, sok-sok kérdés merül fel vele kapcsolatban. És túl azon, hogy mindig csinálok mást - pl. egy fél éve biztosan nem nyúltam hozzá - többször is végiggondoltam, hogy mit bíznék arra, aki jönne segíteni? Semmit, igazából. Ez persze lehet az én hibám is, de én akarom alaposan átnézni az összes forrást, egymás mellett, majd a jegyzeteket használva összetenni, ami van, és jól meg is fogalmazni, összerendezni. Ha kiadnám valakinek, én akkor is végig akarnám nézni szóról-szóra (most is ezt csinálom, 1TK, KKUK összevet, majd hozzá még, ami van. Aztán megnzéni, hogy oda kapcsolódik-e valami errata, vagy lejegyzett egyéb dolog), és nem igazán lenne gyorsabb. Szóval - bár én is említettem, hogy egy vezér tudna csapatot összeszedni - valójában nem hiszek ebben, vagy csak nekem van annyira erős elképzelésem és igényem, hogy "majd én tudom". Persze amíg el nem készül, nem fog engem sem igazolni, hogy ez így jó. De csapatban sem ment eddig. 

Lozartan és Deodatus kedveli ezt
Közzétéve:

 @Darabolo, szerintem megint elbeszélünk egymás mellett. Tudom, hogy frusztráló, hogy folyton ilyeneket írok, ezért megpróbálom nagyon részletesen megmutatni egy példán belül a folyamatot. Például azt írod, hogy sem MG, sem más nem írt semmi sértőt rólam. Olyan, mintha cáfolni próbálnád egy állításom. Azaz, mintha azt állítanám, hogy valaki sértőt dolgot írt rólam...

Pedig ilyen nem is történt :D Neked valamiért így tűnt!? Sértettséget látsz valahova, ahol nincs is. Pedig nagy valószínűség szerint teljességgel egyetért mindenki abban, hogy sem sértő dolgok nem hangzottak el, és nem is tűnik úgy, mintha bajotok lenne velem. Ezeket a vádakat sajnos valamiért mégis beleolvasod a soraimba.

Kicsit olyan, mintha nem egy nyelvet beszélnénk, de amit kiveszel a zagyválásomból, az nagyon heves érzéseket vált ki belőled. Nem értem, mi okozza ezeket, de nagyon nehéz úgy a felvetéseidre érdemeben reagálnom, hogy azokban olyan dolgokat kell tisztáznom, amik meg sem történtek. Csak ennek a bekezdésnek a megfogalmazása, egy felesleges félreértés tisztázása több mint fél órámba tellt. Ezek a mellékszálak számomra egyértelműen eltérítik a beszélgetést, többet nem szeretnék velük foglalkozni.

 

Itt van két példa arra, hogy miképpen lett az ETK+ újrakiadási lehetőségének (tőlem teljesen független) témájába belekeverve a rólam alkotott képeteket. Ami egyébként megtisztelő(!), de szintén félreviszi szerintem a témát:

On 2021. 03. 05. at 6:53-kor MagyarGergely írta:

Te magad saját bevallás alapjn ezekben a számokban manőverezel, próbálgatod keresztbe-kasul, biztosan akad még olyan szerepjátékos, akinek ez a szórakozás, de én úgy gondolom, hogy a legtöbben - pláne a kezdők (!!) - inkább a mese, a hangulat, a világ fantasy elemei, története miatt szeretik és választanák a szerepjátékot, és konkrétan egy új MAGUS kiadványt, legyen az amatőr vagy hivatalos. Szerintem mindenki sikítva menekülne egy világfüggetlen rendszert tartalmazó szabálkönyvtől!  [...] Szóval én teljesen zsákutcának érzem - különösen a feltételezett célokkal összevetve

55 perccel ezelőtt-kor Darabolo írta:

Te tudod a legjobban, megkockáztatom te ismered közülünk a legtöbb rendszert! NINCS tökéletese rendszer, valamin mindig lehet korrigálni, mindig van egy kiskapu, egy elfeledett szabály.... vagy csak túl egyszerűek a szabályok.... olyan semmilyenek.

Miért viszi félre a rólam kialakított képeket a témát? A hosszászólásaitok alapján azt vélitek, hogy a saját ízlésemből indulok ki, és a saját ízlésemnek keresek választ. Ha így lenne, akkor az ETK szabályrendszerének lecserélését forszíroznám, de ugye ilyen eddig nem történt és nyugi, a részemről nem is fog :)

Nyilván senki sem tudja teljesen megtagadni önmagát, így én sem, de saját szubjektivitásunk igenis zárójelezhető egy kis tudatossággal. Akár hiszitek, akár nem, az általam felvetett megoldási javaslatokban nem a saját problémámra keresem a választ, hanem egy közproblémára. Ez a közprobléma sokakat érint, de lehet, hogy nem a tiétek; nektek ez nem probléma. Nem is a saját ízlésemnek megfelelő agyszüleményeimet kínálom fel, hanem igyekszem tőlem független, már működő nemzetközi és hazai példákat hozni, hátha abból bármi hasznosítható más által.

 

Én itt most afféle "külső tanácsadó" szerepben tetszelgek. A külső tanácsadó dolga az, hogy segítsen megoldani egy belső problémát. Na most nyilvánvalóan nem csak külső, de "keresetlen tanácsadó" is vagyok abban az értelemben, hogy semmilyen vezető személy nem hívott ide - magamtól jöttem.

Ezért azt is szeretném egyértelműen tisztázni, hogy nem célom meggyőzi bármelyikőtöket is. Nem állítom, hogy majd ÉN megoldom a TI problémátokat. Én csak fel akarom kínálni az általam ismert megoldásokat közfelhasználásra. Ehhez választanom kellett egy platformot, ahol ki tudom fejteni a lehetőségeket. A kalandozok.hu jó ötletnek tűnt, mert itt volt már érdemi párbeszéd a témában, és engem a párbeszéd inspirál. Most azt látom, hogy a beszélgetés egy fele hasznos (főleg MG ír szerintem előrevivő szempontokat), a fele sima ellenszélben izmozás :) Naiv módon nem számoltam az ellenállással. Még nem tudom, mi lesz, hogy felülkerekedik-e valamelyik, majd leglátjuk.

Összefoglalva: Reményeim szerint tudom, hol található egy-két "kulcs" bizonyos zárva lévő kincsesládákhoz. Ugyanakkor nem biztos, hogy ez a ti ládátok.

Könnyen lehet, hogy a kalandozok.hu olvasóinak egyike sem célközönsége az itt közölt esettanulmányaimnak, de én azért összesen 2 megnyilatkozó ellenvéleménye alapján még nem vonnék le messzemenő következtetéseket egy párezer fős rétegre nézve.

Olyan ez kicsit, mint a magvetés. Csak remélni tudom, hogy jó magok vannak nálam és hogy előbb-utóbb termékeny talajba hull majd valahol.

 

Mindezzel remélem, hogy válaszolni tudok arra a kérdésre is, hogy "Miért is jó nekünk, hogy erről beszélünk?"

Szerintem a kérdezőnek nem jó, hiszen láthatóan zavarja már a téma felmerülése is :)

Komolyabban véve, nekem azért jó, hogy erről beszélhetek, mert hiszek a "nyílt forráskódú" megoldásokban és már sokszor megtapasztaltam a közösség és sok nézőpont erejét.

Akinek nem jó, hogy erről olvas vagy beszél, azaz nem születnek benne konstruktív gondolatok, találó kritikák, hasznos észrevételek, az szerintem jobb, ha egyszerűen távol tartja magát és akkor nem hergeli sem magát, sem minket.

Közzétéve:

Mint mondtam semmi gondom nincs veled. Bár most azért kedvesen elküldtél a p-ba!

Egy órával ezelőtt-kor Deodatus írta:

Miért viszi félre a rólam kialakított képeket a témát? A hosszászólásaitok alapján azt vélitek, hogy a saját ízlésemből indulok ki, és a saját ízlésemnek keresek választ. Ha így lenne, akkor az ETK szabályrendszerének lecserélését forszíroznám, de ugye ilyen eddig nem történt és nyugi, a részemről nem is fog

Mert az ember él, lélegzik és gondolkodik! Ha valamit képviselsz, akkor óhatatlanul is valamilyen szinten azonosulni fogsz vele, vagy legalább is kell... különben hiteltelen leszel, és te nem azonosulsz M*-al, így nem értem, miért akarod azt segíteni?

 

Egy órával ezelőtt-kor Deodatus írta:

Összefoglalva: Reményeim szerint tudom, hol található egy-két "kulcs" bizonyos zárva lévő kincsesládákhoz. Ugyanakkor nem biztos, hogy ez a ti ládátok

Nyilván, ha ezeket a kulcsokat előveszed és megmutatod, talán megmondhatjuk, hogy ahhoz a zárhoz tartoznak e. Eddig viszont ilyen kulcs nem került elő, a "csupasz szabályok" ötletet leszámítva. Nyilván tudod, mint "külső tanácsadó"!, hogy a tanácsadó feladata a tanács adás...

Egy órával ezelőtt-kor Deodatus írta:

Mindezzel remélem, hogy válaszolni tudok arra a kérdésre is, hogy "Miért is jó nekünk, hogy erről beszélünk?

Még mindig nem világos. Lehet én vagyok csak sőtét hozzá.

Egy órával ezelőtt-kor Deodatus írta:

 Most azt látom, hogy a beszélgetés egy fele hasznos (főleg MG ír szerintem előrevivő szempontokat), a fele sima ellenszélben izmozás

Ez fájt! Megmondom őszintén ez kellemetlenül érintett, hisz nem harcolni akartam veled, és a bicepszemet se szándékoztam a tiedhez hasonlítani (50cm, csak hogy érezd is az izomszagot). A miértekre voltam kiváncsi, fent már kifejtettem. Örülnék egy jó vezetőnek, boldog lennék, ha megújhodna a játék, de a te céljaid nem világosak. Látom, hogy mennyire dolgozol a témán, csak ez a kimerül a központi szerep betöltésében. Egy kis önimádat mindig jól jön, magam is élvezem edzés után dagadó karjaimat nézegetni. Az én szemem viszont gyorsan le is csúszik, a szintén méretes sörhasamra is és vissza is szállók a földre. Nincs véletlenül sörhasad?

Ellenszélben izmozás? Te lennél az ellenszél?

Egy órával ezelőtt-kor Deodatus írta:

Szerintem a kérdezőnek nem jó, hiszen láthatóan zavarja már a téma felmerülése is 

Elmondom mi zavar! Izmozva, frissen a teremből, fürdés nélkül szagosan, behúzott hassal...

Meglovagolsz egy olyan témát, ami az igazi M* fanok szégyen bélyege (gondolok itt a folyamatos mizériára a világ körül, és az új,új,új magusokra), és te csak tobzodsz a figyelemben, amit az állóvíz felkavarásával el tudsz érni.

EZ zavar! Semmi más!

HA látnám, hogy őszinték az indokaid, mert szereted a játékot, akkor talán el tudnám hinni, hogy segíteni szeretnél és szívesen segítenék jómagam is. Nyomdai munkával, kreatív munkával, teszt játékosként, akárhogy...

"Akinek nem jó, hogy erről olvas vagy beszél, azaz nem születnek benne konstruktív gondolatok, találó kritikák, hasznos észrevételek, az szerintem jobb, ha egyszerűen távol tartja magát és akkor nem hergeli sem magát, sem minket."

Én azért maradok, ha nem haragszol.

 

Lozartan kedveli ezt
Közzétéve:

Hellasz! 

 

Két dologhoz szólnék. Az egyik az igény: Tudom az ősmagusosoknak megvan minden (nekem is), de a most indulóknak zavaró a forráshiány. A klubban van 8-10 fiatal, akiknek most kezdek el mesélni magust. Van 2 etk-m és egy KKUK-m, de kevés ennyi embernek. Nem beszélve a kiegekről, amikből egy-egy van csak. Mindenki szeret olvasgatva karaktert alkotni, ihletet meríteni a kaszt, országok, esetleg egy hangulatos képzettség leírásból. Persze megoldható a PDF-ben olvasok, majd kinyomtatom a vonatkozó varikat/miegymás, de azt ti is tudjátok, hogy nem az igazi úgy. Tehát simán van igény szabálykönyvre. 

Másik a csak rendszer szabálykönyv:  nem is látom hogy gondolod. Lesz egy üres váz és ki lesz hagyva pl a harcos alkasztok leírása? Vagy nem, csak a nevük lesz átköltve (mint GA esetében?) Ki lesz véve az összes klán-szervezet-stb neve? A papoknál is csak a kaszt lesz feltüntetve vagy itt is lesz minden csak átnevezve és lesz még egy neve Gilronnak? Vagy csak kihagyjuk a Krán, Pyarron, stb neveket?  Igazából egyik sem tetszik. Akkor lehet kiváratom a srácokkal a levadászható 90-es évekből ittragadt eredetit... 

Tudom, hogy tipikus ami van nem jó, de az se ahogy még lehet hozzáállás, de ez van ☹️

 

Deodatus kedveli ezt
Közzétéve:
14 órával ezelőtt-kor Darabolo írta:

Meglovagolsz egy olyan témát, ami az igazi M* fanok szégyen bélyege (gondolok itt a folyamatos mizériára a világ körül, és az új,új,új magusokra), és te csak tobzodsz a figyelemben, amit az állóvíz felkavarásával el tudsz érni.

Akkor kezdjük az állóvíz felkavarásával. Ez miért lenne baj? Ez a poshadt állóvíz iránti igény senkinek sem érdeke, csak a DV-é. Nekik ez nagyon is megfelel, így ők csak annyit foglalkozhatnak a magus-sal amennyit akarnak vagy amennyi az érdekük. Amúgy ez meg nem a mi szégyenünk hanem a DV-é, és hát nem ártana ha a magus közösség elkezdené hallatni a hangját, hogy amit 15 éve csinál a DV az nagyon nincs rendben. 7-8 bebukott magus rendszer próbálkozása volt idáig a DV-nek, miután elkezdték azt ismételgetni hogy az ETK egy idejét múlt javíthatatlan senkinek nem kellő rendszer. Közben meg az ETK/ÚTK-hoz nem lehet venni semmit, jobb esetben is csak másodkézből kisebb vagyonért. Mert ez így ok? 
 

Deodatus kedveli ezt
Közzétéve:

@Rodrigo, @Shen, köszönöm a hozzászólásaitokat, szerintem jogos szempontokat, kételyeket vettek fel! Elgondolkodom azon, hogy mit válaszolhatnék rájuk.

Amúgy újraolvasgatva a témát, úgy érzem, hogy a "nyers szabályrendszer" kifejezésem okozhatott felesleges zavart. Valószínűleg kevesen ismeritek az említett példákat (D&D Cyclopedia, OSR retroklónok), így kontextus nélkül nem tudjátok hova tenni, miről is beszélek. Gondolom ezért is indultatok ki többen a vélt ízlésemből. A közeljövőben ezért igyekezni fogok megmutatni itt többféle megoldási lehetőséget is, hogy érdemi vitát folytathassunk arról, valamelyik megfelel-e a "vágyott / megvalósítható / életképes" elvárásrendszer hármasának :)

Közzétéve:

Ahogy @Greol is írja, a TTK egy teljesen eltérő szabályrendszer, amely Yneven játszódik.

Korábban @Bitschak is számonkérte már rajtam, miért zártam ki, ezért röviden kifejtem. A TTK-ban szerintem meg van a potenciál, hogy a M*-t megújítsa. Eléggé közell áll a párhuzamoknál levont 3-4. pontokhoz is ("A megoldás nem felülről, hanem alulról indul - azoktól, akik új rétegeket akarnak megszólítani." illetve "Az átütő sikerhez nem forradalmi szabályok, hanem hivatalosan kiadott, könnyen beszerezhető, polcra helyezhető, hagyománykövető, de korszerűsített szabályrendszerek  nyújták az alapot"). Nincsen könnyű dolga, a MG által már sokszor megírt okokból. Nekem már az eredeti, M*Patch formájában is nagyon tetszett, de el kell tudni választani a személyes rokonszenvet az objektív tényezőktől. Különbözik annyira az ETK rendszerétől, és speciális annyira a kalandozókoncepciója is, hogy ne férjen bele a szűk értelemben vett topik ("ETK alapú megújulás") irányvonalába. Szerintem a TTK kábé olyan viszonyban áll az ETK-val, mint mondjuk a D&D 3. kiadása az AD&D-vel, vagy a D&D 5. kiadás a korábbiakkal. Nem kompatibilisek, de szellemi örökösök. A fő különbség, hogy a TTK (talán csak egyelőre???) nem hivatalos.

Legközelebb egy példaértékű retroklónról akarok majd írni.

Közzétéve:

A következő lényegében egy wikipédia cikk fordítása:

Idéz

 

Az OSRIC, azaz Old School Reference and Index Compilation, egy fantasy szerepjáték rendszer. Lényegében az első kiadású Advanced Dungeons & Dragons (AD&D) rekreációja és az egyik legsikeresebb Dungeons & Dragons retroklón. Az OSRIC úgy határozza meg magát, mint "szabályok gyűjteménye a régi iskolás fantasy szerepjátszáshoz... amely a késő 70-estől kora 80-as évekig jellemző alapvető szabályokat kívánja reprodukálni." Az OSRIC a Open Gaming License és a D&D 3. kiadás System Reference Document használatával tálalja új formában az első kiadás szabályait.

Az OSRIC célja, hogy eszközt biztosítson kiadóknak ahhoz, hogy legálisan adhassanak ki az első kiadású AD&D-vel kompatibilis kiadványokat. Több mint 20 kiadó összesen több mint 500 kiadványt jelentetett meg OSRIC-kompatibilisen.

Az OSRIC eredeti verziója 2006-ban került kiadásra. Az OSRIC szabályai szabadon letölthetőek PDF formátumban a játék honlapjáról. A 2.0-ás verzió 2008-ban jelent meg. 2009 júniusában a szabályoknak keményfedeles kiadása vált elérhetővé a Lulu print-on-demand szolgáltatójánál. A Black Blade Publishing és Usherwood Publishing ezen felül egy deluxe, keménykötetes verziót is megjelenetetett extra illusztrációkkal és indexekkel. Az OSRIC 2.2 2013-van jelent meg.

 

Egy pillanatra csak képzeljük el, hogy valaki leírja a következőket 2030-ban:

Idéz

 

"Az NZ/X, azaz Nagy Zöld KódeX, egy fantasy szerepjáték rendszer. Lényegében az Első Törvénykönyv (ETK) rekreációja és az egyik legsikeresebb M.A.G.U.S retroklón. Az NZ/X úgy határozza meg magát, mint "szabályok gyűjteménye a klasszikus magyar fantasy szerepjátszáshoz... amely a kilencvenes évekbeli szerepjátszás alapvető szabályait kívánja reprodukálni." Az NZ/X a Basic Roleplaying System Reference Document használatával tálalja új formában az ETK szabályait.

Az NZ/X célja, hogy eszközt biztosítson a hazai szerepjátékos közösségeknek ahhoz, hogy legálisan adhassanak ki az ETK-val kompatibilis kiadványokat. Több mint 2 egyesület összesen több mint 30 kiadványt jelentetett meg NZ/X-kompatibilisen.

Az NZ/X eredeti verziója 2021-ben került kiadásra. Az NZ/X szabályai szabadon letölthetőek PDF formátumban a játék honlapjáról. A 2.0-ás verzió 2023-ban jelent meg. 2024 júniusában a szabályoknak keményfedeles kiadása vált elérhetővé a Lulu print-on-demand szolgáltatójánál. A Kalandozók.hu és Krónikák.hu ezen felül egy deluxe, keménykötetes verziót is megjelenetetett extra illusztrációkkal és indexekkel. Az NZ/X 2.2 2028-van jelent meg."

 

Nem állítom, hogy ennek így kéne történnie, de szerintem ez egy olyan lehetséges jövő, amelyet érdemes végigjárni gondolatban.

Mi lenne benne jó? Mi lenne benne rossz? Melyik része könnyű? Melyik szinte lehetetlen?

Közzétéve:

Nemrég kijött a Húszoldalú fanzine új száma, benne egy interjúval Boldog-Bernád Istvánnal, a Kazamaták és Kompániák társalkotójával. A KéK a leghíresebb magyar OSR retroklón szerepjáték, amelynek 2. kiadása keménykötetes formátumban pár hónapja bárki által megvásárolható, és ahhoz képest, hogy mennyire rétegjáték, elég nagyot szólt hazai viszonyok között.

Azért hozom ide az egészet, mert nagyszerű példa arra, hogy miképpen lehet kb. 10 év alatt egy hobbiprojektet úgy felfuttatni, hogy az másokat is elkezdjen egyre jobban érdekelni, megvegyék és játsszák. Ehhez semmi más nem kell, mint hogy folyamatosan gyártod az egyre jobb anyagokat a játékhoz és beszámolsz élményeitekről másoknak. Tapasztalatom szerint elég vékony az a réteg, aki a szabályok miatt vesz meg és próbál ki egy új szerepjátékot, ellenben az izgalmas játékbeszámolók és bárki által kipróbálható kalandmodulok úgy tűnik, idővel kialakítják a maguk közönségét.

A KéK nem egy hiperinnovatív játék, első nézésre alig különbözik valamiben a Basic D&D-től. Mégis van rá igény. Ráadásul eredetileg nem is Pisti játéka volt, ő csak átvette azt az eredeti alkotótól.

Az interjút a 11-13. oldalon találjátok. Itt is több bekezdést jól át lehetne írni M*-ra.

Közzétéve:

Szerintem sokan ismerik valahonnan a Rogers-görbét, amely lényegében arról szól, hogy milyen szakaszokon halad át egy SIKERES új termék, innováció stb. terjedése.spacer.png

Sok esetben hasonló jelenségek figyelhetőek meg szerepjátékok esetén is, de az összlakosságot érdemes rugalmasan értelmeznünk.

Megjelenik egy új RPG, kipróbálja pár olyan kísérletező szellemű alak mint pl. én, valamiért tetszik nekik és terjesztik, így megismerik olyanok is, akik szeretnek képben lenni az új dolgokkal kapcsolatban. Ekkor lesz először érzékelhető méretű szenzációja a játéknak, így egyre többnek akarják kipróbálni. Ekkor egy picit már túl is pörög a játék, a szemlélők egy részének elege van a hypeból, de végül már azok kerülnek kisebbségbe, akik semmit sem tudnak a játékról.

Négy példát hozok ide.

OSR mozgalom (összlakosság: D&D-s közeg, célközönség: a TSR korszak D&D-jének rajongói)

  • Innovátorok: 2004 körül, a D&D 3.5 kiadása után kezdtek el többen, egymástól függetlenül mozgolódni azon, hogy valahogyan vissza kéne hozni a TSR korabeli D&D-t, mert a jelenlegi kiadó nem támogatja. Ennek hatására több első generációs retroklón megjelenik (pl. Castles & Crusades, Basic Fantasy, OSRIC).
  • Korai elfogadók: 2007 után, a D&D 4E megjelenésekor látszik, hogy nagyon más irányba megy a Wizards of the Coast. Ezzel párhuzamosan robban a "másfajta D&D-t" játszani akarók formálódó OSR mozgalma. Olyan nagyhatású blogok és honlapok a véleményvezérek, mint a Grognardia, Jeff Rients, Playing D&D With Pornstars, Philtomy's Jurament, stb. Új játékok jelennek meg (Labyrinth Lord, Swords & Wizardry, stb.), új fanzine-ok születnek, új modulklasszikusok születnek. Viszonylag egységes még a közeg. A hype kezdi elérni azokat is, akiket proaktívan nem érdekel a "régi stílusú D&D" gondolata.
  • Korai többség: Ebben a szakaszban, 2010 után egyre több olyan ember ismeri meg az OSR-t, aki valahonnan máshonnan jött. Az eredeti mozgalom kilép eredeti medréből. Sok kísérletezés, határfeszegetés zajlik. Több sikeres kisebb kiadó is megjelenik. A Google Plus segítségével a blogok után még gyorsabban kezd terjedni a stílus. Ebben az időszakban a D&D három nagyobb részre széthasadt, egy réteg 4E-vel játszott, egy réteg a 3.5-ös vonalat folytató Pathfinderrel, egy pedig OSR-el.
  • Késői többség: A D&D 5E 2014-es megjelenése jól jelzi, hogy a hivatalos kiadó is felismerte az OSR értékeit és megpróbálta beépíteni azt az új kiadásba. Ennek hatására sok OSR-t játszó ember visszatér a hivatalos D&D-hez. Az OSR mozgalom kreatív tüze kezd alábbhagyni, de ez nem jelenti azt, hogy maguk a játékok ne terjednének (sőt, a szerepjátékosok fele csak most kezd tudomást venni a dologról és kipróbálni), egyszerűen csak a többség már rég elmondott mindent, amit el lehetett a témában mondani. Tiszta OSR játékok helyett egyre több viszont az OSR értékeit, felfedezéseit magába beépítő, hibrid jellegű szerepjáték. A Google Plus lelövése félhivatalosan is kipukkasztja a lufit, de addigra a D&D-t játszók nagy része már szerzett valamiféle OSR tapasztalatot.
  • Lemaradók: Az OSR halott, de élvezi. Néhány régi szerző (pl. Lux Gábor) még mindig aktív, de a többség letette a lantot. Akik felvették, azok már elsősorban nem az eredeti OSR-ban, hanem annak egy esztétikai-grafikusan jól kinéző vonulatában utaznak (pl. MörgBorg). Aki 2021-ben még nem játszott OSR játékot az eredeti célközönségből, az valószínűleg szándékosan nem akart :)

Kard és Mágia (összlakosság: hazai D&D-sek, célközönség: hazai OSR közeg)

  • Innovátorok: Lux Gábor házi kampányai, játékbeszámolói, fórumos hozzászólásai sok Chaos Ultra és RPG.HU olvasóban rokonszenvet ébresztenek. A Kard és Mágia 2008-as megjelenésével és a Fomalhaut honlapon megjelenő modulokkal mások által is átélhetővé válnak Gábor kalandjai.
  • Korai elfogadók: Több oldschool érdeklődésű ember próbát tesz a játékkal. Az általam szervezett Véletlen Találkozások (2010-2013) szerepjátékos seregszemle középpontjába állítja a játékot. Ebben az időszakban, akit érdekel az OSR, az tud és játszik Kard és Mágiával - a célközönség nagy része meghódításra került.
  • Korai többség: A D&D 5E megjelenésével sokan visszatérnek ahhoz, a szerző maga is inkább más projektekkel (pl. Helvéczia) foglalkozik. Ennek ellenére "passzívan" terjed a játék, mások is mesélik, pl. megjelenik hozzá az első hack, a tolkieni KaMat, készül Gáborral egy 4 részes Kockák & Sárkányok interjú, szóval a háttérben, de egyre többen ismerik meg a munkásságát. A hazai D&D játékosok többsége még mindig nem játszott Kard és Mágiával, de egyre többen. A szerző visszatérése a játékhoz és a készülő 2.0 talán elérheti ezt az áttörést, de a D&D 5E várható magyar megjelenése miatt kétlem, hogy megtörténne. A Kard és Mágia valószínűleg egy sikeres, de rétegjáték marad.

Lancer (összlakosság: rétegjátékokkal játszó hazai szerepjátékosok, célközönség: mecha szerető rétegjátékosok)

  • Innovátorok: Kildar vloggerünknek nagyon tetszik ez az amcsi mechás RPG. Annyira lelkes, hogy ismertetőt csinál, játékfelvételt készít, és maga is meséli a játékot különböző szerepjátékos rendezvényeken.
  • Korai elfogadók: A videók és játékok hatására sokan megismerik a játékot, egyesek kipróbálják, és még olyanok is akadnak, akiknek annyira megtetszik, hogy maguk is elkezdik mesélni. Itt tarthatunk most.

TTK (összlakosság: ?M*-os réteg?, célközönség: ?ETK/UTK hagyományokat követő, de megújulásra vágyó M*-os közeg?)

  • Innovátorok: A M*Patch ötlete nagyon jó visszhangot lel az LFG.HU HTK versenyén, és megnyeri az első helyet. @Hulla elkezdi a játékot alaposabban kidolgozni és megszületik a TTK.
  • Korai elfogadók: Már van honlap, karakterlap, ingyen letölthető pdf, kiegészítő anyagok, és van egy kisebb tesztcsapat is - amely túlmutat Hulla személyén, ők a korai elfogadók. A kérdés most az, sikerül-e akkora érdeklődést, életet generálni a TTK körül, amely elnyerheti a "korai többség" rokonszenvét. Ha igen, milyen módon és mennyi idő alatt?

Mit gondoltok, helyes az elemzésem?

Ha nem, min pontosítanátok?

Ha igen, mik számotokra a tanulságok egy ETK+ feltámadáshoz?

Legolol345 kedveli ezt
Közzétéve:
9 órával ezelőtt-kor Deodatus írta:

Szerintem sokan ismerik valahonnan a Rogers-görbét, amely lényegében arról szól, hogy milyen szakaszokon halad át egy SIKERES új termék, innováció stb. terjedése.

...

OSR mozgalom (összlakosság: D&D-s közeg, célközönség: a TSR korszak D&D-jének rajongói)

...

  • Lemaradók: Az OSR halott, de élvezi. Néhány régi szerző (pl. Lux Gábor) még mindig aktív, de a többség letette a lantot. Akik felvették, azok már elsősorban nem az eredeti OSR-ban, hanem annak egy esztétikai-grafikusan jól kinéző vonulatában utaznak (pl. MörgBorg). Aki 2021-ben még nem játszott OSR játékot az eredeti célközönségből, az valószínűleg szándékosan nem akart :)

Kard és Mágia (összlakosság: hazai D&D-sek, célközönség: hazai OSR közeg)

  • Innovátorok: Lux Gábor házi kampányai, játékbeszámolói, fórumos hozzászólásai sok Chaos Ultra és RPG.HU olvasóban rokonszenvet ébresztenek. A Kard és Mágia 2008-as megjelenésével és a Fomalhaut honlapon megjelenő modulokkal mások által is átélhetővé válnak Gábor kalandjai.
  • Korai elfogadók: Több oldschool érdeklődésű ember próbát tesz a játékkal. Az általam szervezett Véletlen Találkozások (2010-2013) szerepjátékos seregszemle középpontjába állítja a játékot. Ebben az időszakban, akit érdekel az OSR, az tud és játszik Kard és Mágiával - a célközönség nagy része meghódításra került.
  • Korai többség: A D&D 5E megjelenésével sokan visszatérnek ahhoz, a szerző maga is inkább más projektekkel (pl. Helvéczia) foglalkozik. Ennek ellenére "passzívan" terjed a játék, mások is mesélik, pl. megjelenik hozzá az első hack, a tolkieni KaMat, készül Gáborral egy 4 részes Kockák & Sárkányok interjú, szóval a háttérben, de egyre többen ismerik meg a munkásságát. A hazai D&D játékosok többsége még mindig nem játszott Kard és Mágiával, de egyre többen. A szerző visszatérése a játékhoz és a készülő 2.0 talán elérheti ezt az áttörést, de a D&D 5E várható magyar megjelenése miatt kétlem, hogy megtörténne. A Kard és Mágia valószínűleg egy sikeres, de rétegjáték marad.

 

Szerintem az OSR kapcsán az "Akinél kalapács van, az mindent szögnek néz" hibába esel és erővel rá akarod feszegetni az ábrát erre a stílusra. Blogokon, Redditen, YouTube-on én úgy látom népszerű, élő ez a játékstílus. Ma már nem csak a retroklónokat jelenti, mint az OSRIC, Basic Fantasy, Swords & Wizardry, hanem a továbbgondolásokat is: GLOG, Knave, Mörk Borg, stb. Ezekből egyre több és több lesz, miközben a régi rendszereknek is megvannak a kedvelői. Szerintem nem a leszállóágban van. De mások, akik nem azokat a csatornákat/blogokat/stb. követik, mint én, mást tapasztalhatnak.

Bár a témát akkor lehetne érdemben tárgyalni, ha látnánk a számokat a 2000-es évek második feléig visszamenőleg, mikor ez indult: hány ember játszott akkor OSR játékkal és hogyan alakult a számuk az évek során. Mondjuk eladott/letöltött szabálykönyvek száma.

Közzétéve:

(Krionar, nem világos, pontosan mivel is akarsz vitatkozni, hiszen kb. ugyanazt állítottuk, max. az OSR kifejezést használtuk kicsit máshogy. Nem áll szándékomban az általad kedvelt játékoktól megvonni az OSR címkét, én egyszerűen csak az eredeti OSR mozgalom sikeres elterjedéséről beszéltem, nem pedig az általa gerjesztett újabb hullámokról.)

Közzétéve:

Érleltem magamban egy kicsit a párhuzamokat.

Számomra a főbb tanulságok:

  1. Szinte nulla háttérrel is lehet sikeres rétegjátékot alkotni, lásd Kard és Mágia vagy a korábban említett, most kibontakozó Kazamaták és Kompániák. Kell hozzá egy kitartó fejlesztő, az sem árt, ha van némi karizmája, és ha következetesen jó dolgokat csinál, 10 év alatt biztosan létrejön valamiféle élet és közösség a játék körül. Ugyanerre talán a másik jó példa a szintén magyar fejlesztésű, nemhivatalos Alien szerepjáték, amelyet nem a zsenialitása, hanem a készítők szíve és lelkesedése juttatott odáig, hogy pár éve az egyik legnagyobb hazai szerepjátékos rendezvényt hozzák össze alá.
  2. A TTK és bármilyen más rajongói projekt sikere leginkább azon múlik a modell alapján, hogy sikerül-e rövid időn belül rávenni pár "innovátort" mesélőt, hogy próbálják ki, majd ha jó az élmény, meggyőzni annyi "korai elfogadót", hogy az így létrejött aktivitás hypot ébresszen a játék körül, és esetleg a "korai többség" is próbát tegyen vele. Ehhez alapszabályok sohasem elegendőek, hanem izgalmas modulok, rendezvények és közösség szükséges.
  3. Hatalmas kezdőlöket, ha egy már létező közösség saját maga fejleszt egy játékot, esetleg támogatóan nbeáll egy (készülő) játék mögé, mert ezzel megkönnyíti és lerövidíti a folyamat legelejét, a "kilövéshez" szükséges "innovátorok"+"korai elfogadók" meghódítását. Már persze, ha oké a játék :) Csak képzeljétek el, mennyire egyszerűbb egy egész jó játéknak elterjednie úgy, hogy mondjuk kapásból X évi rendezvény és X*Y kalandmester áll mögötte, mint ha valaki egyedül kezd neki az amúgy zseniális fiókprojektjének.
  4. Egy létező M* közösségen belül alkotott ETK+ ezeken felül abban is előnyt élvezne, hogy sokkal kisebb lenne a vele szemben támasztott ellenállás, hiszen nem egy teljesen új játékot kell megismernie, kipróbálnia és elfogadnia a közönségnek, hanem csak a már eddig is használt és megszokott szabályok "javított" újracsomagolását.

Ti hogy látjátok?

Közzétéve:

Üdv!

Érdemes lenne mindezek előtt meghatározni, hogy mik egy szerepjáték (világ, rendszer külön??) sikerének ismérvei. Vajon mik azok a szempontok, amik meghatározzák, hogy sikeresnek, és mennyire sikeresnek kell értékelni egy szerepjátékot? És vajon milyen időintervallumban? Mert érdekes és eltérő eredmények jöhetnek ki. 

Vajon az sikernek számít, ha neked tetszik? Vagy ha hallottál már az évek alatt két-három csapatról, akik legalább egyszer kipróbálták? Vagy a szabálykönyv eladása számít? (...házi rendszerek?). Vagy a kiadványok száma, ami hozzá készült? Vagy a házi kiegészítők száma? Vagy a hozzá írt kalandmodulok száma? Vagy az, hogy milyen a közösségi élete, pl. rendezvényeken ott van-e, és ha igen, mennyin? Kicsit nekem úgy hat, mintha azt tekintenéd a sikernek, hogy valaki kipróbálja, majd nyom esetleg egy like-ot rá... 

Merthogy olyan játékot - én - nem igazán ítélnék sikeresnek, amikkel a megjelenésekor akár sokan is kipróbálják, majd nem foglalkoznak vele... jó példa az ÚTK, (most ne utálkozzuk...) amit sokan kipróbáltak, egy időben akár sikeresnek is lehetett talán mondani, de mára meg (szinte) senki nem foglakkozik vele... 

A MAGUS vonatkozásában én főleg a rendszeres játékot, ha már egy játék/világ alternatív rendszereiről beszélünk, főleg azt - tekinteném valamiféle sikernek, és nem feledkeznék meg a közösségi életéről sem - noha tény, hogy egy játékot kiválóan játszhat otthon egy csapat anélkül, hogy bármikor is hasonlókkal beszélgetne. 

A MAGUS - de lehet, a többinél is - vonatkozásában én úgy gondolom, hogy nem csak, vagy főleg nem a játékrendszer ilyen vagy olyanformán, szempontok szerint értelmezett minősége számít. Ez kb. olyan, mint amikor a kisfiúk az autós kártyákon nézegetik a csúcssebességet, de nem az a jó autó, amelyik a leggyorsabban megy... legfeljebb valami elvont, a gyakorlatiasságot és a valóság bonyolultságát figyelmen kívül hagyó nézet szerint. Csak mert ehhez értek, egy párhuzam: hiába választod ki a legjobbnak azt a tüzérségi löveget, amelyik a legmesszebbre lő, nem az a hadsereg nyer majd, amelyiknek olyan van... mert az egész rendszer működését kell nézni, az számít majd. 

Itt is, a MAGUS-ban is. 
Nem az számít szerintem, hogy melyik rendszer-változat mennyire jó. Az fog számítani, hogy melyikkel játszanak valójában. Hogy melyiknek van csapata, hogy az új játékos, aki bekerül, annak lesz-e egy közösség, ahol mesélnek jókat, vagy csak lesz egy szupernek mondott könyve, amiről valami fanatikus azt nyilatkozta, hogy hű de jó, de senkivel nem tud leülni játszani, vagy max egyedül, újakkal, és a 25 évvel ezelőtti szinten kezdenek szerencsétlenkedni vele. (ez más élmény, nekünk annak idején jó volt, de ma már nem pálya.) Hogy van-e támogatása a rendszernek? Válaszolnak-e a kérdéseire, van-e kivel megbeszélnie? Talál-e a lendületet fenntartó újdonságokat hozzá - legyen az olvasnivaló, mesélnivaló, okoskodnivaló, vagy egyszer megírta valaki - ez eddig nem több, mint az olyan sok másik - és utána semmi, vagy esetleg van Rúna, vannak kiegészítők, vannak házi kiegészítők, netán a hivatalos szintjét elérő írások és segédletek hozzá? Folyamatosan? Vannak hozzá érdeklődők, vagy azért, mert ez éppen a divat és lehet is kapni (mint régen volt), vagy azért, mert vannak aktív közösségei... netán még a könyv is beszerezhető? E lelehet versenyekre, táborokban is menni, ahol ezzel foglalkoznak? Mert az is jót jelent... mert egyetlen kipróbálás  még ha jó élmény is - kevés. 

.. kedveli ezt
Közzétéve:

Elolvasva az egész kommentáradatot csak pár dologra reagálnék és néhány kommentre vonatkozóan fejteném ki a véleményemet.

MG vel egyetértek abban, hogy ami az egyik sikerkritériuma egy szerepjátéknak, az a felhasználói bázisa, vagyis hogy hány játékossal, mekkora aktív közösséggel rendelkezik az adott játék. Ez mindenképpen az egyik sikermutatója bármelyik fejlesztésnek.

 

Deadatus eszmecseréjéből, majd MG kifejtéséből pedig arra a konklúzióra jutottam, hogy a lehetőségeket az is eléggé behatárolja, hogy hány rendezvényt / találkozót szerveznek az adott szabálykönyvekre vonatkozóan. Ha van egy csapat aki megszervez mindent, megírja a modult, mesélőket szerez és összerak egy szombati alkalmat, akkor szerintem arra azért könnyebben gyűlik a nép. Ahogy eddig beszéltem, a kalandozok.hu-s táboron is elég sokan vannak, akik csak a táborban játszanak ETK-t, egyébként nem. 

Vagy vannak azok, akik egynaposokon játszanak csak ETK-t, mert a világot szeretik, de otthoni kampányokba azért már nem ezzel a szabályokkal kezdenek neki. Ebből a perspektívából pedig számos olyan játékos kerül elő, akik eredetileg nem aktív ETK használók, csak ismerik a rendszert, mert játszottak már vele, és mivel mindenki ezt használja ezért ők is vissza-visszanyúlnak és eljönnek 1-1 alkalomra ETK-t használni.  Véleményem szerint, éppen ezért az ETK sem mondható "sikeresnek". Sokan játszanak vele otthon, sok kampányt játszanak vele még most is és kezdenek bele? Talán érdemes kirakni egy POll-t a szerepjátékos közösségben, hogy ott mit mondanak az emberek, játszanak-e még az ETK-val nem rendezvényeken. 

Azonban könnyen lehet, hogy tévedek, és azt is hozzátenném, hogy a véleményem teljesen szubjektív, eddigi tapasztalataimra és a baráti körömre alapoztam az egészet. 

És engedjetek meg nekem egy kérdést is: @MagyarGergely te mikor játszottál otthoni csapatoddal ETK-t, vagy milyen gyakran szoktatok játszani / ezt a rendszert használni, ami nem rendezvény? (Ebben a kérdésben ne is feltételezzen senki semmiféle ellenszenvet, pusztán kíváncsiságot. Tényleg csak arra vagyok kíváncsi, hogy MG milyen gyakran használja az ETK-t)

 

PS: A mostani TTK -t már teljesen jól lehet használni, PDF lévén pedig nagyon gyorsan kereshető benne az információ. Hiányoznak ugyan még a szépítő elemek, illusztrációk, ha azok meglesznek, szerintem jó utón fog tovább haladni, hogy növelje a közösséget akik használják.  

Deodatus kedveli ezt
Közzétéve:

Üdv!

Egy órával ezelőtt-kor Bitschak írta:

És engedjetek meg nekem egy kérdést is: @MagyarGergely te mikor játszottál otthoni csapatoddal ETK-t, vagy milyen gyakran szoktatok játszani / ezt a rendszert használni, ami nem rendezvény? (Ebben a kérdésben ne is feltételezzen senki semmiféle ellenszenvet, pusztán kíváncsiságot. Tényleg csak arra vagyok kíváncsi, hogy MG milyen gyakran használja az ETK-t)

Mindig, amikor MAGUS-t játszom vagy mesélek.

Jadis kedveli ezt
Közzétéve:
6 órával ezelőtt-kor Saimon di Alver írta:

De tény, ha a tulajdonságok, kétfokú képzettségek, k10/k100 alapú harcrendszer, kasztok/iskolák miatt ETK az ETK, akkor én tudok 20 játékost mondani aki igen. :)

Igen, így értem, tehát azért nagy vonalakban ETK, azt a könyvet veszik elő, a képzettségeket abból olvassák. Nem "vegytiszta" :D sőt ha van házi kieg de az is ETK rendszerhez van akkor az is mehet :) (persze amennyiben azok nem rendezvények) 

Közzétéve:
16 órával ezelőtt-kor MagyarGergely írta:

Kicsit nekem úgy hat, mintha azt tekintenéd a sikernek, hogy valaki kipróbálja, majd nyom esetleg egy like-ot rá... 

Egyrészt az egész Rogers-görbés hozzászólásom arról szólt, hogy miképp és hogyan válik valami többé annál, hogy páran kipróbálják. Másrészt, aki olvas és tájékozódik, az tudhatja, hogy az általam felhozott sikeres párhuzamok messze túlmutatnak pár kattintáson és kipróbáláson. Szóval a hiba az ön készülékében van :)

 

Közzétéve:

Szerintem is hasznos lenne érdemi vitat folytatni arról, hogy milyen szempontból mi számít sikeresnek. Ez kvantitatív (pl. statisztika) és kvalitatív (pl. szubjektív interjú) módszerekkel is kutatható, és végeredményképpen kijöhetne egy elmélet meg néhány KPI. 

Még egy nagyobb témám van hátra, a sikeresség közösségi kulcsa. Ez talán megmagyarázza majd azt is, miért hozom fel folyton ezt az egész OSR párhuzamot. Remélem, hogy szépen fog rímelni azokra a szerintem érdekes felvetésekre is, amiket @Bitschakis írt.

A hozzászóláshoz be kell lépned, vagy regisztrálnod Kalandozó!

Kizárólag a városőrség által átvizsgált kalandozók hagyhatnak válaszokat.

Kalandozónév regisztrálása

Regisztált kalandozóként felhőtlenebb az élet!

Csatlakozás a Kalandozókhoz

Bejelentkezés

Már velünk kalandozol? Lépj be!

Belépés
×
×
  • Új...