Jump to content
Kalandozok.hu - M.A.G.U.S.
Keresés Itt
  • Több lehetőség...
Eredmények keresés, amik...
Eremények keresése...

Tapasztalati pontok és fejlődés


Cundior

Recommended Posts

Sharram!

Egyszerű a kérdés, de talán nem annyira a válasz: Ti hogyan adtok Tp-t eltérő tapasztalati szinteken?

Úgy értem, második szint elérésére, kaszttól függően 100-230 Tp szükséges, míg a tizedikre 24.500-35.000 Tp, tehát átlagban 200-szor annyi (152-245-ször annyi). Hogy értékeltek egy jó ötletet, szerepjátékos teljesítményt, bestiáriumban nem szereplő ellenfél legyőzését, ...stb. első, és kilencedik szinten? Mennyivel kell többet teljesíteni egy szintért? Ha valami mondjuk 20 Tp első szinten (hülyeséget mondok, mondjuk egy ügyes szónoklat), akkor mennyi kilencedik szinten? Nyilván nem 4.000 Tp, de akkor mennyit? Szóval nálatok mi a konkrét matek, hogy változnak a számok, hogyan torzulnak a karakterek fejlődésével?

Remélem érthetően fogalmaztam, épp egy buszon küzdök közben az életemért. :)

Link a hozzászóláshoz

Nagyon nehéz kérdés.

Nagy általánosságban betartom az ETK javaslatát: 1tsz 1tp, 2tsz 2tp, 3tsz 4tp, 4tsz 8 tp. Nos ez egy idő után elszabadul, ilyenkor bele szoktam nyúlni és amolyan hasra vágósan megadok egy értéket. 

Ami a bestiben és az ellenfeleknél kidolgozva fel van írva TP összeg, az nálam csak az elérhető maximum, azért meg kell küzdeni. Ha maximális tp-t adok egy ellenfélért annak használni kellett a képességei java részét ezzel megizzasztva JK-et. Hozzá jön, hogy a távolsági fegyverrel egyből megölt, vagy mozgásképtelenné tett ellenfélnek a legyőzéséért csak a tp-ok negyedét adom.

A kaszthoz és jellemhez illő szerepjátékot mindig jutalmazom 1-200 tp közötti összeggel, de ennek semmi köze az éppen aktuális szintjéhez. Akár egyes szinten is kaphat 180 tp-ot egy csodás ötlet és szerepjáték kombiért. Nálunk tényleg hosszú idő amíg eljut valaki a tizes szintre, nem kalandonként, vagy két kalandonként lépünk szintet. Nem úgy játszunk, mint más csoportok, ahol a KM a hasára csak "- Úgy érzem ez elég volt, szintet léptek.". Itt meg kell küzdeni a szintlépésért, ötletelni kell, a karakternek (én elvárom) jellem fejlődésen kell átmennie, ahogy megéli a sok dolgot amin keresztül megy.

Csak azért mert Vér Pisti karija nyolcas szintű nem fogok neki egy ötletért 2x-10x több tp-ot adni, hisz az ötlet nem ér annyit!

Tudom nem sok, de valamicskét remélem csak segítettem.

Cundior kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
16 perccel ezelőtt-kor Darabolo írta:

Tudom nem sok, de valamicskét remélem csak segítettem.

Köszönöm, pont ellenkezőleg, nagyon is sokat segítettél!

Ha a harci kihívásokért szintenként nő a Tp (teljesen össze-vissza írom a számokat, de ha mondjuk első szinten egy halálos ellenfél 30 Tp, tizedik szinten, egy arányaiban ugyan annyira halálos pedig 6000 Tp), viszont az ötlet, szerepjáték, ehhez hasonlók maradnak 100 Tp-n, akkor idővel ezek nem értéktelenednek el teljesen? Más kérdés, hogy kell-e szerepjátékért Tp-t adni, illetve, hogy miért kell, és miért nem, de ha ezt most figyelmen kívül hagyjuk, magasabb szinten egy harc több száz ötlettel is felér. Nyilván az ember nem azért játsza ki a karakterét, hogy kapjon érte Tp-t, de ha már a jutalmazás tényét elfogadjuk, annak logikáját követve, mit ér 10-20 játékülésnyi brilliáns szerepjáték, egy "boss fight"-hoz képest? Pedig az is fontos. :)

Link a hozzászóláshoz

Üdv!

Szerintem a magasabb tapasztalati szinteken nem jár több Tp ugyanazért a cselekedetért, csak azért, hogy hamarabb meg legyen a szintlépéshez szükséges mennyiség. (nem mondtad ki konkrétan, de kiolvasni véltem a kérdésből.) Igen, lassan, sőt, igen lassan gyűlik össze. 

Az a helyzet, szerintem, hogy éppen, hogy a Tsz előrehaladtával kevesebb Tp jár ugyanazért. Ha mondjuk 1 Tsz-en egy jó ötletért mondjuk 30 Tp-t adok, akkor ugyanolyan horderejű ötlet már mondjuk csak 10-et fog érni 5. Tsz-en. Hiszen már nem akkora újdonság. Nem akkora teljesítmény. Persze lesznek - jó esetben - a szintnek megfelelő problémák, annak megfelelő ötletek, amik érhetnek többet. Nem egy kezdő bestia lesz, hanem egy szinthez méltó, amiért több Tp jár. Nem is ugyanazok lesznek a kalandok. Tehát össze lehet azért szedni, de nem azort növelték meg a Tp szintet, hogy ugyanolyan hamar el lehessen érni. 

Cundior kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Igen, egyet értek, nyilván ugyan azért az ötletért nem jár később több ezer Tp, sőt, valóban inkább kevesebb, ahogy rutinná válik a karakter számára, de vajon miért nő az ellenfelek legyőzésével szerezhető Tp? Ahogy egyre több és több pont kell egy karakternek a szintlépéshez, úgy nő a harcért kapott mennyiség is, amikor egy hozzá méltó ellenféllel találkozik. Pedig ami egy X. szintűnek egy Xing, az egy első szintűnek néhány ork. Azt mondjuk, egy Xing több Tp, mert nagyobb kihívás. De tényleg az? Ha első szinten olyan erős vagy, mint egy ork, akkor 50-50%, ha X. szinten olyan erős vagy, mint egy Xing, akkor az is 50-50%. Talán ezért is nő a Tp mennyiség, hogy arányaiban ugyan annyit fejlesszen, hiszen magasabb szintűek játéka a Xing verés.

A másik oldalon viszont, a karakterek részt vesznek egy nemesi bálon, intrikák tucatja, félrevezetés, megtévesztés, nyomozás, átverés, lopakodás, cselvetés, több alkalom után az egész udvart felforgatják, és megváltoztatjak a városállam politikai viszonyait, esetleg fontos hatalmi tényezővé válnak ők maguk is. Ez az egész, vagy ezek részsikereinek Tp értékei viszont megállnak egy állandó értéken, sőt, még csökkennek is, mondván, hogy a karakter ezt már többször csinálta, már biztos unja. Miért, a harcot amúgy nem?

A játék két féle jutalmazási logikát használ egyszerre, ami nem kompatibilis. Első szinten 10 ötlet a szintlépés, 8. szinten 6000 ötlet. Első szinten 1 élet-halál harc a szintlépés, 8. szinten szintén. Ezért gondoltam azt, hogy az egyes kihívások (harc, szociális, szerepjátékos, ...) valamiképpen összeegyeztethető kihívásszinttel kéne rendelkezzen, mert ha nem, akkor szegény játékos, aki 20 alkalom alatt Eren királya lett, de kimaradt a kalandból, ami egy üres szobában játszódott, ahol a társai legyőztek egy sötét elfet, nagyon le fog maradni a többiektől.

Vagy ez így természetes, egy szint fölött már csak a harc számít?

Link a hozzászóláshoz
1 órával ezelőtt-kor MagyarGergely írta:

Persze lesznek - jó esetben - a szintnek megfelelő problémák, annak megfelelő ötletek, amik érhetnek többet.

Na igen, fáradt írogatás közben elfeletkeztem erről, pedig ez a lényeg. :)

Erre gondolok én is, ezek nálad / nálatok hagy vannsk skálázva? Mondjuk vegyük amit korábban írtál, a 30 pontos probléma megoldást. Mennyire mehet föl a Tp értéke, egy nagyobb horderejű esetben?

Link a hozzászóláshoz

Példa után kutatva, megnéztem a D&D 5e-t. Ezt írják a nem harci kihívásoknál:

"As a starting point, use the rules for building combat 
encounters in chapter 3 to gauge the difficulty of the 
challenge. Then award the characters XP as if it had 
been a combat encounter of the same difficulty, but only 
if the encounter involved a meaningful risk of failure."

A combat encountereknél pedig van egy szép táblázat, a tapasztalati szint szorzókkal:

SmartSelect_20210213-093139_Google PDF Viewer.jpg

Nyilván itt sem (és én sem arra gondoltam, hogy) ugyan olyan sebességgel történik a szintlépés magasabb szinten is, de a jutalmazás figyelembe veszi azt, hogy nem a harc a játék (fejlődés szempontjából) érdemi része.

Link a hozzászóláshoz

Te vagy a KM! Ha úgy érzed, hogy a probléma amit megoldott olyan horderejű volt, hogy extra mennyiségű tp-t kaphat érte, akkor add oda neki. Csak figyelj az ismétlődésre, és ismétlödés esetén a kapott tp mennyiségének csökkentésére.

Egy rejtvény megoldása érhet 500 tp-t, de két ugyanolyan alap sémájú rejtvény megoldása után nem fog a kari kétszer 500-at kapni.

Személy szerint mindig értékeltem a JK-ek egyénieskedését, soha nem akartam beleKÉNYSZERÍTENI őket a közös munkába. Persze, ne öljék meg egymást, de nem kell nekik mindent közösben megoldani. Ne egy csapat farkast játszanak ki akik, még az árnyékszékre is közösen mennek, körbe szaglászva az ülőkét.

Imádom, ha egy karinak van egyénisége és ezt igyekszik is a játékban kidomborítani, és ez szerintem tp-t ér. Lehet az érvvel vitatkozni, de az a pár száz tp amit ilyenre oszt az ember, nem befolyásolja annyira a szintlépéseket viszont a pozitiv vissza jelzés még jobb játékra ösztönzi a társaidat!

Tovább megyek, ha sikerül a KM-et megnevettetni azért mindig extra 1 tp jár, ha sikerül a KM-et egy megoldással meglepni azért 10-100 tp jár és végül... ha sikerül a KM-et át@szni a m*  keretein belüll, szabályosan azért további 100-*** tp jár!

Cundior kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
Egy órával ezelőtt-kor Darabolo írta:

Csak figyelj az ismétlődésre, és ismétlödés esetén a kapott tp mennyiségének csökkentésére.

Egy rejtvény megoldása érhet 500 tp-t, de két ugyanolyan alap sémájú rejtvény megoldása után nem fog a kari kétszer 500-at kapni.

Ez így igaz!

 

Egy órával ezelőtt-kor Darabolo írta:

Te vagy a KM! Ha úgy érzed, hogy a probléma amit megoldott olyan horderejű volt, hogy extra mennyiségű tp-t kaphat érte, akkor add oda neki.

És el is jutottunk az eredeti kérdésemhez. És mennyit? :)

Darabolo kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
Egy órával ezelőtt-kor Cundior írta:

És el is jutottunk az eredeti kérdésemhez. És mennyit? :)

Ez elég nyálasan--- szarul fog hangzani.

Amennyit érzel.

Te tudod milyen csapatod van. Harc orientált, story orientált, jellem orientált ( ki se mentek 2 ülésen keresztül a kocsmából, csak beszélgettek). Ennek megfelelően kell osztani a TP-t. Nyilván mindegyik esetben más-más elosztást kell alkalmazni.

Link a hozzászóláshoz

Hm. Bár még nem ismerem annyira sem Ynev birodalmat, népeit, sem a teljes szabályrendszereket, hogy km-ként tündököljek. De ha én km volnék egy kiadós játék végén adnék tp-t, akár lezártuk a kalandot akár nem. Nem feltétlenül harc orientáltnak kell lenni ahhoz, hogy potyognak a tp-k. Pl egy hosszas tanácskozás, amiből minden jk kiveszi részét, megy ezerrel az ötletelés, hogyan tovább, sőt egy kisebb nyomozás is beleesik, és mindenki aktívan alakít, akkor én simán adnék szép pontokat, akár volt benn harc, akár nem. 😊 Abban az esetben nem menne tp, ha túl rövid volt a játék, s alig történt valami. Persze ez a személyes véleményem, mindenki úgy adakozik vagy fukarkodik a pontokkal, ahogy akar, és a jk társak is egyetértenek vele. 🙂

Cundior kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Legolol345, sajnos ez a kérdés tapasztalataim szerint mindenhol egy rutinnal vegyes megérzés alapú, hirtelen improvizatív döntéssel van lerendezve, ami az idő előrehaladtával megszokássá válik, majd hitté, hogy ezt márpedig így kell! Érdekes, hogy a harcot senki sem úgy rendezi le, hogy dobj egy K100-at, aztán ha elég nagy, meg ha nekem tetszik a szám amit dobtál, akkor talált. Valamiért pontos matematika húzódik a mögött, hogy a kardot meglendítő éppen fáradt e, vagy hogy milyenek a látási viszonyok, ...stb. de ha Tp-re kerül a sor, akkor 30 "azt jó' van az úgy". Én ennek a kidolgozottságát mindig is hiányoltam, de persze, ha valakit ez nem zavar, az se baj.

Leenarya, ez nálunk is így megy. Egy nagyobb harc nyilván ad egy kis plusz pontot, de a szerepjáték nem (csak) arról szól, hogy mennyit ölt a csapat. A játék során számtalan helyzettel, szituációval, problémával találják szembe magukat a karakterek, melyek közül a harc, csak egy típus. Mi sosem emeltük ezt ki, a Tp osztás aránytalan hangsúlyozásával, de nem a mi hozzáállásunk az általános (és nem is állítom, hogy az egyetlen jó).

Leenarya kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
10 órával ezelőtt-kor Leenarya írta:

Hm. Bár még nem ismerem annyira sem Ynev birodalmat, népeit, sem a teljes szabályrendszereket, hogy km-ként tündököljek. De ha én km volnék egy kiadós játék végén adnék tp-t, akár lezártuk a kalandot akár nem. Nem feltétlenül harc orientáltnak kell lenni ahhoz, hogy potyognak a tp-k. Pl egy hosszas tanácskozás, amiből minden jk kiveszi részét, megy ezerrel az ötletelés, hogyan tovább, sőt egy kisebb nyomozás is beleesik, és mindenki aktívan alakít, akkor én simán adnék szép pontokat, akár volt benn harc, akár nem. 😊 Abban az esetben nem menne tp, ha túl rövid volt a játék, s alig történt valami. Persze ez a személyes véleményem, mindenki úgy adakozik vagy fukarkodik a pontokkal, ahogy akar, és a jk társak is egyetértenek vele. 🙂

Mindig is a folyamatos TP osztás híve voltam. 

Rengetegszer láttam másoknál és kaptam meg én is: " dehát az én ötletem miatt mentünk arra", " én több ellenfelet szedtem le", " én fejtettem meg a rejtvényt" több órányi játék után a KM nem tudja teljesen hitelesen megindokoni a döntését. Ezért ha a karakter megfejt egy rejtvényt, jól használ egy mágiát, kijátsza a jellemét stb... azonnal adom a tp-t.

Leenarya kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Amúgy egy jó ideje nem játszom olyan rendszerekkel, ahol szintlépés van és mégis különböző a szintek határa. Ilyetén nem lényeges, hogy kinek mennyi Tp-je van, mert úgyis egyszerre lépnek szintet (nem szoktam össze-vissza játszó partikkal lenni, csak SR-ben, ahol meg úgysincsenek szintek). Úgyhogy általában csak bejelentem a nagy eredmény után, hogy a pihenőidőben lépjenek szintet a karakterek.

Cundior kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Igen, ez amúgy nekem is szimpatikusabb. Nem is volt ezzel gond pl. ÚTK-ban, ahol ugye egységes a szintlépés, csak a fejlődés mértéke nem, illetve a határok is átláthatóak (minden szint +100 Tp az előzőhöz képest, tiszta sor). Viszont a csapatommal visszatértünk ETK-ra, és kaptam egy mini szívrohamot, mikor azt láttam, hogy első szinten 200 Tp kell, nyolcadikon meg 16.000. :) Na ilyenkor nem könnyű eltalálni, hogy mit adjak reálisan az ötödik szintű bárdnak, aki átveri a nemest és lelép az értéktárgyaival (nem történt ilyen, csak példa).

Link a hozzászóláshoz

Szerintem a társaságnak megfelelően oszd a Tp-t. Ez is csak egy eszköz, hogy jól érezzük magunkat. Ha jól elvannak lassú fejlődéssel és nem fétis a szintlépés, akkor hagy élvezzék ki az alsóbb szinteken való játékot, ne szórd a TP-t. Ha nagyobb eszközkészlet kell, akkor induljanak magasabb szintről és fejlődjenek onnan lassabban. Persze ha olyan a társaság (és te is tudod "reális" mesékkel követni őket) lehet pörgetni a Tp-t és viszonylag gyakran szintet lépni, csak akkor szvsz viszonylag gyorsan kikopik alóluk Ynev. Mi az első kategória voltunk általában, legutóbb Magusban kb. 5 év havi minimum egy egész napos játék alatt ért el a társaság 4.-5. szintre (én MTK-s ikerrel 2-2.-re).

 

On 2021. 02. 12. at 23:22-kor Cundior írta:

Vagy ez így természetes, egy szint fölött már csak a harc számít?

Ahogy a harcban egy sötét elf legyőzése viszonyul egy orkéhoz, szerintem szociális és egyéb téren is vannak arányos kihívások. Egy őrzött ékszerészt észrevétlenül kifosztani nem ugyanaz, mint egy kofát meglopni a piacon. Ugyanígy a hercegi tanácsost sem ugyanannyira egyszerű meggyőzni, hogy a rábízott főúri pecsétet adja át neked, mint egy tanulatlan asztaloslegényt, hogy azt a csicsás asztalt neked kell leszállítani. Más előkészületet, más helyzetkezelést és más képességeket igényelő szituációk (már ha reálisan nézzük), ezért mást tapasztalatot is kell(ene), hogy jelentsenek. Persze ami kezdő tolvajként rizikós és aránylag sok TP-t ér, az magasabb szinten rutinmunka és a haszna max a megszerzett javakban mutatkozik.

Cundior és .. kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
27 perccel ezelőtt-kor Cundior írta:

Na ilyenkor nem könnyű eltalálni, hogy mit adjak reálisan az ötödik szintű bárdnak, aki átveri a nemest és lelép az értéktárgyaival (nem történt ilyen, csak példa).

 

Attól függ milyen nehéz volt átverni. Ha egy standard unokázós-csalós rutinmaszlag elég volt, akkor alig valamit, ha előbb megismerte a nemes helyzetét, személyét, stb.  és valami speciálissal állt elő, (mert kellett hozzá,) akkor sokkal több. Meg persze a következmények is hozhatnak tapasztalatot. Pl rágalomhadjárat a bárd ellen gyermekmolesztálásról, gyilkosságról, fejvadászok bérlése, vérdíj kitűzése mind-mind tapasztalattal jár :D .

Cundior kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
3 órával ezelőtt-kor Cundior írta:

Igen, ez amúgy nekem is szimpatikusabb. Nem is volt ezzel gond pl. ÚTK-ban, ahol ugye egységes a szintlépés, csak a fejlődés mértéke nem, illetve a határok is átláthatóak (minden szint +100 Tp az előzőhöz képest, tiszta sor). Viszont a csapatommal visszatértünk ETK-ra, és kaptam egy mini szívrohamot, mikor azt láttam, hogy első szinten 200 Tp kell, nyolcadikon meg 16.000. :) Na ilyenkor nem könnyű eltalálni, hogy mit adjak reálisan az ötödik szintű bárdnak, aki átveri a nemest és lelép az értéktárgyaival (nem történt ilyen, csak példa).

ÁÁÁÁ most már értem mi a gondod, én ugyan úgy problémában lennék, ha hirtelen egy 8 szintű UTK-s karinak kellene TP-t adnom. A berögzülések nehezen oldódnak fel.

Cundior kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Rodrigo, maximálisan egyet értek mindennel amit írsz! Amúgy nálunk is lassú a fejlődés, életem legtapasztaltabb karaktere (20+ év szerepjáték után) a félelmetes 8. szintet érte el, úgyhogy tudok azonosulni a hozzáállásotokkal. :) De akárhogy is, mikor többet, mikor kevesebbet, tiszta sor, de pontos számokban reménykedtem. Mert ugye a példáidnál maradva, a hercegi tanács és az asztalosfiú, nem a Xing és az ork párhuzama. Az Xing és az ork, "azonos erejű" kihívás, eltérő szinten, míg az asztalos és a tanács, lehet azonos szint, eltérő nehézségű kihívása...

Na mindegy, lassan már fölöslegesen túlbonyolódik ez az ügy. Közben megalkottam a saját Tp osztás képletemet (hatalmas "képlet" :)), köszönöm mindenkinek a segítséget és a hozzászólásokat!

Írás közben megjött Darabolo válasza, igen, nem az elv a kérdéses nálam (azért meséltem már néhány szárzor), hanem a pontos számok. :)

Rodrigo kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Ülj oda az asztaltársasághoz...

Hozzájuk szólhatsz anélkül is, hogy bemutatkoznál. Ha ismert kalandozó vagy, Fedd fel kiléted hogy megismerjenek.

Vándor
Válasz a témára...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Formázás megszüntetése

  Only 75 emoji are allowed.

×   A hivatkozásodat beágyazta a gépszolga automatikusan.   Mutasd inkább hivatkozásként

×   A Pszi-emlékfelidézés sikeres volt.   Szerkesztőablak kiürítése

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Új...