Jump to content
Kalandozok.hu - M.A.G.U.S.

Kérdésem van a M.A.G.U.S. szabályaival kapcsolatban!


Antail

Recommended Posts

Halihó!

Lestus Samil;

a karakter természetesen más nyelveket is elsajátíthat, de ezeket szerintem ildomos a saját Kp-iból kigazdálkodnia. Hiszen ha valaki idegenben, de a családja körében nő fel (kereskedő- vagy követcsemete pl.) otthon valószínűleg az anyanyelvén fog beszélni a szüleivel, testvéreivel. Az idegen nyelvet tanulnia kell majd (azt a pár Kp-t meg ki tudja gazdálkodni a plusz tudásért, ha tényleg szüksége van rá).

Titkos képzettségek az alapkönyvben (Első Törvénykönyv) is vannak, ilyen pl. a Démonológia vagy a Drágakőmágia. (Lásd a leírásukat!)

Link a hozzászóláshoz

Az Új Tekercsek ötfokozatú rendszerében  a harci és az elméleti képzettségeken belül volt a titkos képzettségeknek külön csoportja (titkos harci Képzettségek, illetve titkos elméleti képzettségek és szervezeti hagyományok). Talán innen rémlett a dolog. :) A lényegük azonban ott is ugyanaz volt, mint az Első Törvénykönyv szerint: csak kevesek tanulhatták őket, jó okkal és a KM engedélyével.  

Link a hozzászóláshoz

Na, hogy néha én is tegyek fel kérdést!

A következőről lenne szó, ÉP rendszer.

Eddig kétféle értelmezését láttam leginkább, az egyik a szerencsefaktor, amit abban mérünk, hogy több ép sérülés kell, ugyanolyan súlyos sérülésekhez (pl egy ujj eltörése nem 1 hanem 3 ép). Míg a másik, amit eddig használtunk, hogy egy méretkategórián belül kb. ugyanannyi ÉP egy sérülés, a több csak annyit tesz, hogy később adja fel a szervezet.

A másik kérdésem pedig kötelező ÉP vesztés jó vagy rossz? Megjegyzem, hogyha nem használjuk az opcionális kötelező ÉP vesztést és az ebből fakadó hátrányokat, akkor az egyenlő ellenfelek, ha használnak pajzsot, akkor nem tudják egymást túlütni. Ellenkező esetben elég hamar túlütésre kerülhet a sor a sok felhalmozott hátrányból fakadóan.

Link a hozzászóláshoz

1. ÉP-re én azt mondanám, hogy mindkettő, hiszen csak egy bizonyos mértékig magyarázható azzal, hogy később adja fel a szervezet (könnyen kihozhatók 10 ÉP feletti különbségek karakterek között). A szerencsefaktor egyértelműen a HP alapú rendszerek sajátja, és ettől valamennyire differenciálni akarták magukat a MAGUS készítői.

2. A kötelező ÉP lerövidíti a harcokat. Más hatása nem nagyon van amikor minden tele van gyógyítókkal.

Link a hozzászóláshoz

Nyelvismeretre:
Szerintem lehet ingyen is kapni nyelvismeretet előtörténet alapján.
Ha valakinek a szülei két kultúrából származnak, akkor a gyermek valószínűleg két anyanyelvű lesz (már ha a szülők figyelmet fordítanak erre).
A másik lehetőség, ha a lakókörnyezet más kultúra, mert kb 6 éves korig az ember nem tanulja a nyelvet, hanem elsajátítja. Utána már lassul ez a folyamat, de tettenérhető. Hallással, és gyakorlással kialakul a nyelvismeret, anélkül, hogy erre külön időt fektetne valaki.

Ezen lehetőségek szerint - én úgy gondolom - nem kell feltétlenül kp-t költeni rá. Persze km szava dönt.

A másik ilyen érdekes képzettség a kultúra. Ha asziszként átköltözök Erenbe, és ott élek 10 évet (és nem lépek szintet, nincs szabad kp-m), akkor elég jó esélyem van rá, hogy elsajátítom a helyi szokásokat. Ugyanígy nyelvismerettel is jöhet valamennyi tudás. Tehát aki anyanyelvi szinten beszél egy nyelvet, az valszeg az adott nyelvhez tartozó kultúrából is elsajátít valamennyit.

Link a hozzászóláshoz
49 perccel ezelőtt-kor Messor1983 írta:

Szia Lucius!

Mi az első kérdés pontosan?

Második kérdés: Ahogy Tetra mondta, lerövidíti. Illetve valahol izgalmasabbá is teszi, hiszen ha beüt a kötelező ÉP-vesztés, akkor jön az "Ezaz!!! dobtam egy 10-est a hosszú kardommal!!!" Egyébként meg ütögethetnéd az fp-ket látástól mikulásig, főleg magasabb szinteken.

Az elsőnél a kérdés, hogy melyiket használjátok, vagy van-e esetleg egy harmadik módszer?

Link a hozzászóláshoz

Sziasztok!

Messor;

a PPL ezt írja a Kultúra kapcsán :

"A karakter előtörténetének folyományaként elképzelhető, hogy nem csak egy kultúrkörről vannak ismeretei, ekkor előfordulhat, hogy a képzettség valamely fokát többször is megkapja  (ti. ingyen) az illető. Ennek elbírálása a KM feladatkörébe tartozik, de felhívjuk a figyelmet arra, hogy a játék egyensúlyának fenntartása érdekében alaposan fontolják meg a döntésüket."

A fentieket a Nyelv- és Helyismeret kapcsán is érdemes lehet megszívlelni, hiszen annyiban hasonló képzettségekről van szó, hogy mindháromnak egy-egy Alapfokát ingyen megkapja az induló karakter. ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy az előtörténetben szereplő információval - ahogy azt tetra is írta - alapesetben pusztán megmagyarázzuk az adott ismeret meglétét, nem pedig "kiváltjuk" a képzettség-pontokat. Hiszen az előtörténetbe sok minden belefér : "Apja lókereskedő volt, így előbb tanult meg lovagolni, mint járni... " -  ( Lovaglás - Mf : 0 Kp? )

Más szavakkal: aki sajnálja azt az 1-2 Kp-t a Nyelvismeretre, annak valószínűleg nincs is szüksége rá. Ha pedig mégis, a KM alkalmazhatja a fenti kitételt.

Lucius Con Erigow;

én sem értem, mire gondolsz Ép kapcsán. Hogyhogy "melyiket használjuk"? Mik az opciók? Szabálykönyvi hellyel ki tudnál bennünket segíteni? (Bár most, sokadszori olvasásra van egy értelmezésem: arról lehet szó, hogy a több Ép-vel rendelkező karaktereknél miben jelentkezik a "plusz". Ha erről van szó, akkor  azonos anatómia és méret esetén az utóbbiról, míg másfajta felépítés esetén az előbbiről is szó lehet. /Egy óriás ujja 3 Ép esetén törik csak el például... / )

Ami a kötelező Ép-vesztést illeti, szerintem némi előremozdulás a "reálisabb" sérülések/hatások felé. Vannak/lehetnek olyan fegyverek, amelyekkel - "rendeltetésszerűen" használva - nem lehet úgy magas Fp-t sebezni, hogy ne okoznál komoly strukturális (Ép) sérülést a másikon.  Eklatáns példa a garott. Szerintem "jó" - azaz hasznos -, hogy van ez a szabály.

Link a hozzászóláshoz

Nyelvismeret:
Érzem, hogy egy város ismerete, ahova tán vissza sem térsz, felborítja a játékegyensúlyt. :)
Én úgy gondolom, hogy amit írtam, az valid, és ugyebár nem  tanulásról beszéltem, hanem az ismeret reflexszerű elsajátításáról. Ráadásul nyelvismeret, amit úgy is tanulsz, hogy csak hallod, bárminemű energiabefektetés nélkül.
A lovaglás más tészta, azt fizetni kell.  hiszen miközben azt gyakorlod, mást nem nagyon tudsz csinálni. Természetesen amit mondok, az nem áll minden képzettségre, és mindig a km bírálja el.
De egy extra nyelvismeret nem a világ vége, és lehet logikus. "Anyám gorviki, apám aszisz, Erionban lakunk, születésem óta. Mindkét szülőm anyanyelvén beszélt hozzám, akkor is, mikor családot látogattuk. Mindenhol máshol a pyart kellett használnom." Erre, úgy gondolom, nem feltétlenül kell kifizetni a kp-t. Igaz, megkapott három, legalább 4-es nyelvet, de valljuk be, ettől még nem öli meg az aquirt, és nem haverkodik le az aszisz nagykirállyal.

Sosem sajnáltam semmilyen kp-t, amit elköltöttem (kivéve néha versenyeken), de úgy érzem, te még nem voltál kp-hiányban. :) Arra gondolok, hogy egy szint alatt annyi mindennel találkoztál, és volt lehetőséged megtanulni, hogy nem tudod kifizetni kp-ból. Pl első szintű harcművész, ahogy rácsodálkozik a külvilágra, miután kiengedik  a kolostorból. Ideje volt rá, meg is tanulta, csak nem volt kp-ja, tehát nem tudja. Elég logikátlan. Magas szinten meg olyan soká kapsz kp-t, hogy rengeteg minden felhalmozódhat. Szintén öngól.

Ezért írtam, hogy a nyelvismeret, amennyiben a km engedi, belefér előtörténetbe a fenti esetekben. Miért ne? Ront a játékélményen, ha van egy extra nyelvismeret? Kárt okoz ezzel bárkinek? Játékegyensúly megy tönkre? :)

 

Kötelező Ép-vesztés:
Igen, szerintem is jó a szabály, csak az arányok nem sikerültek annyira jóra. A nagy fegyverek 10-es küszöbe szerintem magas. 3k6+2 a legnagyobb sebzés, ez ugye max 20 fp, azaz 2 Ép. Egy kétkezes csatabárd, pallos akkor éri ezt el, ha mázlistaként három kockán is maxot dobtál. Ergó a gyakorlatban csak 1 kötelező Ép-t tudsz sebezni, ami ugyanannyi, mint egy hosszúkard. És tudom, hogy kihagytam az erőbónuszt, ahogy a páncélokat is. Direkt volt, mert kb kioltják egymást.
Ettől függetlenül természetesen használom/használjuk, mert megdobja a játékélményt. :)

Link a hozzászóláshoz

Na akkor átfogalmazom az első kérdésem.

Mivel én eddig a fent említett két megoldással találkoztam, miszerint az ÉP szerencsefaktor és most erre példa:

Van két ember, vagy hasonló testfelépítéssel rendelkező lény. Az egyiknek 10 a másiknak 20 ÉP-je van, az egyiknek eszerint 6 ép kell, hogy levágják a karját, viszont a másiknak 12 (ez most csak egy példa), de ezzel meg a fegyverek sebzése válik irrelevánssá, ugyanez az ujjak eltörésénél, míg a 4 ÉP-s boszorkánynak a 3 ÉP sérülésnek le kéne szakítania az összes végtagját, addig a 18 ÉP-s gladiátornak ez maximum az egyik alkarcsontjának törésével jár.

A másik amit mi használunk (mondjuk mi nem is igazán engedünk 4 ÉP-s embereket rohangálni, 10 ÉP-re korlátoztuk az emberi minimumot), hogy a gladiátornak is meg a varázslónak is kb 6-7 ÉP sérülés elég ahhoz, hogy a karját elválasszák a testétől, úgyis a csont a fő akadály és nem a hús. A legfőbb különbség, hogy a 18 ÉP azt jelképezné a gladiátornak, hogy ő több kicsi sérülést kibír mielőtt teljesen feladná a szervezete.

A kérdés az lenne, hogy ti mit használtok, vagy egy teljesen másik rálátás van-é?

Link a hozzászóláshoz

A kötelező ÉP vesztéssel kapcsolatban valahogy várt volt, hogy használt dolog lesz, szerencsére az a kisebbség ahol nem használják, volt néhány statisztikánk ahol kijött, amíg csak az "ütök oszt jóvan" hozzáállással harcolunk két ellenfél nem tudja a másikat túlütni, feltéve ha mindketten használnak minimum alkarvédőt és egyenlőek mindenben. A kétkezes fegyverek pedig ezzel a hozzáállással teljes mértékben használhatatlanok (csak ~50-el kevesebb harcértéked van azért a + átlag 6-7 sebzésért, ami persze teljesen irreleváns amikor az ellenfél 20% eséllyel túlüt neked meg van 6% esélyed fp sérülésre eltalálni).

Link a hozzászóláshoz

Nyelves témához, mi már otthon a KP rendszert is elvetettük, teljesen szabadidőhöz van kötve a tanulás meg persze a hozzáállásához a karakternek.

Szóval ez nálunk úgy nézne ki, hogy nem mindegy, hogy egy szót nem szól ott tartózkodása során senkihez, vagy aktívan próbál kommunikálni esetleg egy olyas valaki segítségével, aki képes neki fordítani.

Alapesetben ha a szent könyvet követjük csak akkor kaphat nyelvet, ha kifizeti a KP-t, nem érdekel, hogy már 10 éve folyékonyan kéne beszélnie mert ott él, minden segítséget megkapott, tanulta aktívan, egyszerűen nem megy a fejébe, mert nincs rá KP-ja, amit mágikusan szintlépéskor kap ;).

A titkos képzettségek pedig olyan dolgok melyekhez a karakter csak különleges körülmények között juthat hozzá és persze viszonylag kevesen vannak tisztában a képzettség létezésével (vagy csak legendákból ismert), ilyen a demonológia, vagy a drágakőmágia az alapkönyv szerint. De ide sorolnám a méregkeverés azon szintjét, amikor már olyan mérget állít elő a karakter, amilyet akar, korlátozások nélkül. 

Link a hozzászóláshoz

Persze a szent könyvet csak versenyeken kell követni 100%-ban, nem véletlen kezdődik azzal a szabálykönyv, hogy azt módosítasz amit akarsz, amíg mindenki ok vele, meg nem borítja fel a nem létező játékegyensúlyt. A KP-t én a kezdő KM-ek mankójának tartom, mely miután már kinőttük több hátrány, mint előny. Szóval én azt tudom tanácsolni mindenkinek, hogy mérsékelten és ésszerűen mindent.

Szóval ne adj a karakternek 5 MF-ú képzettséget a semmiért, a mert csak alapon. Bőven járhat neki bármilyen képzettség gyakorlás alapon.

Pl.: felkap egy fegyvert amihez nem ért, ha túléli az első 1-10 harcot vele (karaktere válogatja) akkor már lesz annyi fogalma a használatáról, hogy indokolt egy AF.

Link a hozzászóláshoz

Üdv!

Messor;

józanul végiggondolva persze igazad van, ami a nyelvet és a hasonló "beleszületéses"  szociális képzettségeket illeti.  Ezzel együtt szerintem nem baj, ha valahol az is szerepel, mi van erről a szabálykönyvben (a topik valami effélével foglalkozik) - pláne így, hogy gyakorlatilag ugyanazt mondja, amit te. :)

Fenntartásokkal meg azért fogalmaz, nehogy valakit elragadjon a hév, és az előtörténetből képzettséggyűjteményt, a karakter gyermekkorából meg féltucat különböző tematikájú kiképzőtábort csináljon. Mert ugye nem biztos, hogy mindenkit visszatart a fentebb emlegetett józan önmérséklet.

Ami pedig a Kp-mennyiségeket és a menet közben felhalmozódó ismereteket - mint potenciális Képzettségeket - illeti, úgyis oda lyukadunk ki, hogy a rendszer tökéletlen. Az, persze, hogy az. A játékos kénytelen lesz mérlegelni, és arra költeni amire igazán szüksége van/számokban jelentkezik (illetve amit a KM szerint elsajátíthat). Egy életút-játék esetében a hitelesebb karakterek érdekében egy mesélőnek is sokkal rugalmasabban - ugyanakkor következetesen - kell alkalmaznia a szabályokat, a játékosaival együtt gondolkodva. Ebben igazat adok Lucius con Erigownak. Is.  

Link a hozzászóláshoz

Persze, örülök is, hogy beidézted a PPL-t, mert nekem nem jutott volna eszembe az ottani írás. Csak azért reagáltam így, nehogy elvessük egészen a lehetőséget, mert a szabálykönyv azt mondja, hogy kerülendő (majdnem).
Igen, meglehet, hogy leginkább magamból indulok ki, és tudom, hogy én nem írnám fel az összes képzettséget, csak mert volt a karakternek egy belépőjegye az erioni nagykönyvtárba. :)

Link a hozzászóláshoz

A kérdés játéktechnikai része a Második Törvénykönyvben (MTK) van szabályozva.

Tömören: a váltott kaszt esetén a karakter kitanulja (ez a karakter szempontjából igazából több év kellene hogy legyen) egy másik kaszt alapjait. Ezt követően 3 (!) szintet veszít a korábbi kasztjából, majd azután 1. szintűvé válik az új kasztjában.

Arra azonban, hogy minden hátrány nélkül egyszerűen csak lecseréld a kasztodat nincsen szabályos lehetőség. Szerintem konzultálj a problémádról a Mesélőddel, illetve a csapatod tagjaival. Biztos találtok valami - ha nem is teljesen szabályos - megoldást, hogy mindenki jól szórakozzon a játékalkalmak során!

 

Üdv,

H.

Link a hozzászóláshoz

Halihó!

Bitschak;

azt jelenti, hogy ahány tapasztalati szintje óta használja a pszit, annyi pszi-pontot használhat fel a diszciplínára. A pszi-használat szintjéről az ETK 116. oldalán találhatunk leírást:

"A pszi-alkalmazás szintje egyidőben növekszik a karakter Tapasztalati Szintjével. Ez tehát azt jelenti, hogy amint valaki a következő Tapasztalati Szintre lép, magasabb pszi-alkalmazói szintre is jut, feltéve, hogy már megismerkedett ezzel a tudománnyal.

(...)

PÉLDÁUL:  Egy első Tapasztalati Szintű karakter, ha rendelkezik pszi képzettséggel - akár, mert erre áldozta Képzettség Pontjait, akár, mert kasztja miatt automatikusan megkapta ezt a képzettséget - amikor második Tapasztalati Szintre lép, második szintű pszi-alkalmazó lesz.  Ha csak negyedik Tapasztalati Szinten tudta megszerezni a pszi-képzettséget, akkor negyedik Tapasztalati Szinten lesz első szintű pszi-alkalmazó, ötödik Tapasztalati Szinten második szintű pszi-alkalmazó és így tovább."

Esetünkben tehát, ha a karakter harmadik szintű pszi-alkalmazó, három pszi-pontot fordíthat az Összpontosítás diszciplínára, azaz az egy kör lejártával +15%-ot kaphat a százalékos, 3-at az egyszerű próbadobásaira - vagy épp +15-öt a CÉ-jére. 

Link a hozzászóláshoz

A hozzászóláshoz be kell lépned, vagy regisztrálnod Kalandozó!

Kizárólag a városőrség által átvizsgált kalandozók hagyhatnak válaszokat.

Kalandozónév regisztrálása

Regisztált kalandozóként felhőtlenebb az élet!

Csatlakozás a Kalandozókhoz

Bejelentkezés

Már velünk kalandozol? Lépj be!

Belépés
×
×
  • Új...