Jump to content
Kalandozok.hu - M.A.G.U.S.
Keresés Itt
  • Több lehetőség...
Eredmények keresés, amik...
Eremények keresése...

Beszéljük meg: Értékelési rendszer


Hulla

Véleményed szerint mit kellene értékelni a versenymodulok során?  

70 szavazat

  1. 1. Véleményed szerint mit kellene értékelni a versenymodulok során?

    • Kizárólag a modulmegoldást
    • Kizárólag a szerepjátékot
    • ElsÅ? sorban a modulmegoldást, másodsorban a szerepjátékot
    • ElsÅ? sorban a szerepjátékot, másodsorban a modulmegoldást
    • Azonos arányban a modulmegoldást és a szerepjátékot
    • Nem tartom szükségességét az értékelésnek, a versenykörülményeknek


Recommended Posts

Az átláthatóság tekintetében teljesen egyetértek CS-vel. Pont ez is az egyik fő témája ennek a fórumnak. Szükséges, hogy a résztvevők lássák milyen elbírálás alá fognak esni. Ebből is láthatják, hogy nem hasra ütésre megy a díjazás, hanem egy komolyan kidolgozott szempontrendszer alapján dől el, hogy ki a legjobb szerepjátékos, és ki nyeri a verseny modult.

Az eredmények tekintetében szintén teljesen egyetértek CS-vel. Nem lehet nyilvánosan kitenni a pontozó lapokat, mert az egy életre elveheti a kedvét az embereknek a játéktól. Igen is vannak olyanok akiket ez rosszul érintene. Viszont a fejlődésük érdekében, ha kíváncsiak rá, akkor a mesélőjükkel ülhessenek le, és beszélhessék át, hogy mik voltak azok a szempontok, amiken tudnának javítani. Ezzel elő lehetne segíteni azoknak a fejlődését, akik még bizonyos dolgokat nem alkalmaznak a játékukban (pl nagyon csendesek, és úgy kell harapófogóval kihúzni a cselekedeteiket belőlük, vagy ne offoljanak annyit, esetleg ne adjanak tippeket a többi játékosnak, stb).

Üdv, Silver

Link a hozzászóláshoz

Üdv!

Szerepjátékos teljesítmény pontozása

Tetszik a megszólalók kompromisszumkészsége. Csupán attól félek, és ezt ha jól emlékszem MG is leírta már, hogy az ő értékelésének eredményét nem lehet %-os eredménnyé alakítani! Ha jól értem az a probléma, hogy nála egy-egy szempontot az alábbi három minősítéssel lehet ellátni (javítson ki vki, ha tévedek, mert már késő van és nekem is zsong a fejem):

- (-1) a játékos rosszul csinálta, amit a szempont alatt értünk

- (0) a játékos nem csinálta, amit a szempont alatt értünk

- (+1) a játékos csinálta, amit a szempont alatt értünk

Az én három kategóriám:

- (0) a játékos rosszul csinálta, amit a szempont alatt értünk

- (+1) a játékos elfogadhatóan csinálta, amit a szempont alatt értünk

- (+2) a játékos kiemelkedően jól csinálta, amit a szempont alatt értünk

A teljesítményt az MG féle metódus esetén, ha kicsit belegondol az ember, nem lehet %-osan mérni. Õnála, ha átlagosat teljesített az illető, ha a világ legjobbját hozta, akkor is +1-es lesz. MG úgy érzi, ha jól értem, hogy ezzel kiiktatja a pontozói szubjektivitást. (Bár azért a "rosszul csinálta" még továbbra is szubjektív tényező marad.)

A lényeg az, hogy MG esetében nem lehet %-osan mérni a teljesítményt, mert ha tegyük fel, valaki a 35 szempont közül:

- 1 db-ban "+1"-osan teljesít, míg az össze többiben "0"-ásan, akkor ő 100%-ot ért el. (hisz a "0"-t nem kell figyelembe venni)

- 1 db-ban "-1"-osan teljesít, míg az össze többiben "0"-ásan, akkor ő -100%-ot ért el.

- 5 db-ban "+1"-osan teljesít, míg az össze többiben "0"-ásan, akkor ő 100%-ot ért el.

- 2 db-ban "-1"-osan és másik 2 db-ban "+1"-osan teljesít, míg az össze többiben "0"-ásan, akkor ő 0%-ot ért el.

Ezért itt a %-os megközelítés nem fog működni. Ezt sem az én, sem senki más modulmegoldást checkpoint-ok szerint mérő rendszerével nem lehet közös nevezőre hozni, amely rendszerek ugye épp %-os teljesítményt mérnek.

Ha pedig nincs mind a két szempontban %-os teljesítmény érték, akkor borulni fog az, hogy a két szempont azonos arányban legye képviselve a versenyben. Legalábbis valami egészen más megközelítés szükségeltetik az arányosításhoz.

Az én verzióm %-os szerepjátékos teljesítményt mér, de azzal meg az a baja MG-nek (a radikális szempontszámcsökkentésen túl), hogy mivel minősítjük a játékos teljesítményét (3 lehetséges minősítés van) ezért túlságosan szubjektív lesz szerinte.

(MG, ha véletlenül teljesen félreértettelek, akkor kérlek tisztázd a dolgot! ;) )

Végeredmények publikálása

Tudtommal itt senki nem azt mondta, hogy a játék végén kitesszük mindenki eredményét a faliújságra?!! A helyezettek esetében szerintem ez nem problémás, ha bemondjuk pl. a csapat %-ot. A többiek esetében én mindenképp azt támogatnám, hogy a saját KM-ükkel félrevonulva, x szem közt, az adott csapat a csapatteljesítményről, egy-egy adott játékos pedig privátban a saját teljesítményéről informálódhat, HA AKAR! Ennek során az illetékes csapatnak vagy játékosnak meg lehet mutatni azt, hogy a saját eredménye miként alakult. Szerintem senki nem akarja szánt szándékkal a másik orrát belenyomni a kakiba. Ha valakit nem érdekel a dolog, nem kell erőltetni. Nem?

Szerkesztve ekkor: , Hulla által
Link a hozzászóláshoz
Csupán attól félek, és ezt ha jól emlékszem MG is leírta már, hogy az ő értékelésének eredményét nem lehet %-os eredménnyé alakítani

MG% = (P + Pmax) / (2Pmax) * 100.

ahol P az elért pontszám (ami lehet mínusz is) és Pmax, az elérhető maximális pontszám.

Végeredményben: 50% jelenti, hogy teljesen átlagos eredményt hozott. 0% a lehető legkevesebb pont, tehát mínuszban végzett. 100%: mindenben kiemelkedő eredményt ért el.

De csak javaslat, és max. azért van rá szükség, hogy egyenrangúan összevonható legyen a csapat szerepjátékos eredménye a modul értékeléssel, hiszen a többség 50-50 arányban akarja látni az eredményt. Tehát a mínuszos értékelést ez nem befolyásolja, nem annak a kiváltása. Illetve fontos megjegyezni, hogy a modulmegoldás csapatot értékel, míg szerepjáték értékelése egyénekként történik és abból lesz(lehet) egy összevon csapat eredmény. A fenti képlet csupán ennek %-os átalakítására lehet használni (ha kell).

Végeredmény publikálása:

Szerintem azért a helyezett csapatoknak és személyeknek a pontszámait/százalékát illene közölni eredmény hirdetéskor. Így aki nem lett helyezett, az tudja, hogy a köv. versenyig mennyit kell fejlődni (már ha ő maga kíváncsi az eredményeire).

Link a hozzászóláshoz
MG% = (P + Pmax) / (2Pmax) * 100.

ahol P az elért pontszám (ami lehet mínusz is) és Pmax, az elérhető maximális pontszám.

Végeredményben: 50% jelenti, hogy teljesen átlagos eredményt hozott. 0% a lehető legkevesebb pont, tehát mínuszban végzett. 100%: mindenben kiemelkedő eredményt ért el.

De csak javaslat, és max. azért van rá szükség, hogy egyenrangúan összevonható legyen a csapat szerepjátékos eredménye a modul értékeléssel, hiszen a többség 50-50 arányban akarja látni az eredményt. Tehát a mínuszos értékelést ez nem befolyásolja, nem annak a kiváltása. Illetve fontos megjegyezni, hogy a modulmegoldás csapatot értékel, míg szerepjáték értékelése egyénekként történik és abból lesz(lehet) egy összevon csapat eredmény. A fenti képlet csupán ennek %-os átalakítására lehet használni (ha kell).

Ez nekem elfogadható megközelítésnek tűnik, thx! ;)

Végeredmény publikálása:

Szerintem azért a helyezett csapatoknak és személyeknek a pontszámait/százalékát illene közölni eredmény hirdetéskor. Így aki nem lett helyezett, az tudja, hogy a köv. versenyig mennyit kell fejlődni (már ha ő maga kíváncsi az eredményeire).

Akkor itt is közös nevezőre kerültünk!

Wow :D

Link a hozzászóláshoz

Hulla, az elgondolásod helytálló, ha nem vesszük figyelembe, hogy a 35 pontból a legtöbbre kap a játékos valamilyen értékelést, még pedig valószínűleg + pontot.

Lássuk a pontokat részletezve (Itt fontos kihangsúlyoznom, hogy ez az én értelmezésem! Lehet, hogy MG vagy más értlemzése ettől eltérő!):

1. Faj és kaszt összhangban: Ez a szempont csak akkor lesz figyelembe véve, ha nem ember a faj (ha ember akkor 0). Egyéb esetben dönteni kell, hogy illik-e fajhoz a kaszt (vagy megvan-e indokolva).

2. Kaszthoz plusz elképzelés: Erre már mondtam példát korábban. Mondjuk adott egy tolvaj. Õ akkor most "csak egy tolvaj", vagy mondjuk van egy "története" és egyébként ő tengerész, aki szerencsejáték függő és így keveredett olyan társaságba, hogy kitanulja a tolvaj szakmát. Könnyen lehet, hogy ez nem jelenik meg egy játékosnál, ami 0 pont, de aki kicsit jobban kigondolja a karakter előtörténetét, az kapja rá a plusz pontot. Ez egyébként egy olyan szempont, amire nagyon nehéz mínuszt kapni.

3. Névválasztás: Ez a pont mindenképpen jelen van minden játékosnál, és nehéz rá mínuszt kapni. Csak ha mondjuk úgy hívják a karaktert, hogy Béla.

4. Plusszok a névhez: Ez megint csak egy olyan pont, amire vagy 0-t kap az illető, vagy +1 pontot.

5. Van polgári foglalkozása is: Szintén csak 0 vagy +1 pontot érő szempont. A kaszt az csak a képesítése (diplomája :) ) a karakternek, egyébként az a tolvaj, most szerencsejátékos, tengerész, kém, orgyilkos, stb. Vagy a harcos az most zsoldos, testőr, vadász, nyomkereső, stb. A varázsló az bérvarázsló, egy klán megbízottja, diplomata, stb.

6. Helyesen kitöltött karakterlap: Itt vagy -1 vagy +1 pont, attól függően, hogy jól kitöltötte-e a karakterlapját. Valljuk be őszintén nehéz mínuszt kapni rá. Kivéve, ha valaki lusta, és nem csinálja meg. Mert aki meg akarja csinálni - még ha kezdő is - a csapatában biztos van legalább egy olyan ember, aki segít neki kitölteni jól a karakterlapját.

7. Egyedi plusz tulajdonságok: Ez ismét vagy 0 vagy +1 pont. Láttam én már az elmúlt években skizofrén, megalomán, piromániás, néma, amnéziás, szerencsejáték függő, kábítószer függő, és még ki tudja milyen karaktert.

8. Egyéb egyedi ötlet: Kizárólag plusz pont lehetőség arra, ha valami olyat dob be a játékos, ami az eddigi 7 pontban nem lett értékelve. Ez amolyan extra pont szerzési lehetőség.

És akkor itt álljunk is meg egy pillanatra, ugyan is az eddigi 8 pont olyan, amire előre fel lehet készülni. Amennyiben a játékos szánja rá az időt és karakter alkotás előtt átgondolja ezeket a szempontokat, akkor nem csak plusz pontokat gyűjthet be, de gyakorlatilag összetettebb, sokkal "élőbb" karakterek jönnek majd létre. Amikkel szerintem a játék is élvezetesebb lehet.

9. Hozzáállás a játékhoz: Vagy -1 vagy +1 pont, mert játszani mindenki játszik. A definicíó szerint "Nem figyel, poénkodik, elkalandozik, vagy együttműködik és a játékra koncentrál". Egyszerű eldönteni, hogy melyiket csinálja. Úgy érzem azért a többség itt plusz pontot gyűjt be. Arról nem is beszélve, hogy ha a pontozáskor ilyen szempontot figyelembe veszünk - és erről tudnak is - akkor mindenki még inkább a játékra fog figyelni, nem a poénkodásra, offolásra.

10. Részt vesz a játékban vagy úgy kell harapófogóval kihúzni belőle akar-e valamit: A többség itt is plusz pontot gyűjt be. Azt a néhány embert pedig aki alapból nehezen szólal meg, a csapata segítheti, hogy nem nyomják el, nem kell túlordítani őket, ha meg akar szólalni. Úgy gondolom ha tudják a játékosok, hogy van ilyen pont, akkor az jótékonyan hathat a csapat egyensúlyára is. A hangadók kicsit visszafogják magukat, és segítség azokat, akik nem annyira beszédesek. Itt viszont fontos felelőssége van a mesélőnek is, mert mindenkire sort kell keríteniük, figyelniük kell rá, hogy ne felejtsék el senkitől megkérdezni, hogy mit akar cselekedni!

11. A KM sugallataira reagál: Csak akkor lehet 0 pont, ha a mesélő nem sugall, nem mond semmi ilyesmit a játékosnak. A döntő többségnek, ha azt mondja a mesélő, hogy az egy nagyon vonzó nő és vágysz rá, vagy rossz érzésed van, vagy azt a dolgot most semmiképpen sem akarod csinálni, akkor elkezd a szerint cselekedni. Aki nem az pedig megkaphatja a maga -1 pontját, mert ugye amit a mesélő mond, azt a karakter érzi ösztönösen, tehát a szerint fog cselekedni. Esetleg megindokolja, hogy miért cselekszik az érzéseinek ellentétesen.

12. Faj kijátszása: Ember esetén 0 pont, egyéb faj esetében pedig a játéknak megfelelően - vagy +.

13. Kaszt kijátszása: Ez nem lehet 0 pont, mert mindenkinek van kasztja. Valamilyen pontot kap rá.

14. Jellem kijátszása: Ez nem lehet 0 pont, mert mindenkinek van jelleme. Valamilyen pontot kap rá.

15. Vallás kijátszása: Ez nem lehet 0 pont, mert mindenkinek van vallása, vagy ha nincs, akkor meg azt kell kijátszania.

16. Tulajdonságok kijátszása: Ez csak akkor 0 pont, ha a 7. pont szerint nem jelölt meg magának valamilyen egyedi tulajdonságot. Ha megjelölt, de nem játssza ki azt az egyedi tulajdonságot, akkor visszanyal a fagyi, mert itt mínuszt kap. Egyébként pedig ár neki a plusz pont, mert tényleg azzal a karakterrel játszik, amit megalkotott, és figyelembe veszi annak minden előnyét és hátrányát.

17. Életszerű játék (megadás): Ez nem lehet 0, mert vagy reagál a környezetében történő dolgokra és a szerint cselekszik, vagy nem.

18. A megadott érzelmek kijátszása: Minden bizonnyal ez sem lehet 0, mert több napos játéknál kizárt, hogy ne mondjon neki semmilyen érzelmet a mesélő. Tisztán azoknak az érzelmeknek a kijátszását vizsgálja, ami nem a karakterből fakad, hanem valamilyen körülmény hatására kell a játékosnak úgy cselekednie.

19. Harcban taktikák: Aki nem harcol, annak 0. Minden más esetben vagy + vagy - pont, hogy kihasználja a harcban rejlő lehetőségeket, vagy csak dobálja a kockát.

20. Varázslás változatosan: Ha nem varázsol, akkor 0. Ha varázsol, akkor változatosan, vagy csak mindig ugyan azt.

21. Pszi használat változatosan: Ha nem használ pszit, akkor 0. Egyéb esetekben csak pszi rohamra tartogatja, vagy csinál mást is vele?

22. Ismeri a varázslatait: Ha nem mágia használó, akkor 0 pont. Ha már mágia használóval van, akkor tudja is mik a képességei, és csak a konkrét adatokat keresi ki, vagy elképzelése sincs mit tudna varázsolni?

23. Ismétlődő megoldások: Ez nem lehet 0, mert mindenki folyamatosan cselekszik a játék során. A kérdés az, hogy mindig sablon alapján hajtja végre a tetteit, vagy alkalmazkodik a körülményekhez, és a szerint cselekszik?

24. Párbeszéd előadása: Ez sem lehet 0. Mindenki beszél valahogyan a karakterének a nevében.

25. Mellékhelyzetek: Szintén értékelni kell valahogyan, mivel minden modulban vannak olyan szituációk, amik a modul szempontjából lényegtelenek. De attól a karaktereknek még adott a szituáció és megmutatja ki mennyire él a játékkal, vagy csak lecsapja a sisakrostélyt és vágja előre magát a modul megoldása felé.

26. Varázslatok, cselek előadása: Nem lehet 0 pontot adni rá. Mennyire adja elő a karakter szintjén az adott dolgot, mennyire éli bele magát. Esetleg csak mondja fapofával, hogy ezt csinálom, azt csinálom.

Ezzel a végéig értünk a játékban történő szempontok értékelésének. A játék hangulatán dobhat nagyon sokat, ha minden játékos igyekszik ezen szempontok szerint játszani. És nem mellékesen kaphatnak érte sok plusz pontot. Alapvetően kevés olyan szempont van ebben a kategóriában is, amiért 0 pontokat lehetne osztani, mert nem jelenik meg a játékban.

27. Játékon kívüli ötlet osztogatás: Ez az a szempont, ahol szerintem csak 0 és -1 pont szerezhető. Mert ha nem csinálja, akkor nem jelenik meg. Ha csinálja akkor meg - pontot ér. Ez a klasszikus offolás.

28. Beilleszkedés a csapatba: Mínusz vagy plusz pont adható érte, 0 nem. Mivel a verseny "küldetést" szinte mindig évek óta összeszokott kalandozó csapatok alkotják, ezért illik csapatként is funkcionálniuk. Persze ez nem azt jelenti, hogy mindenki egy irányba megy, mint a birkák. Lehetnek viták, nézeteltérések, de ha valaki direkt hátráltatja a csapatot, és csak azért sem azt csinálja, stb, akkor be lehet húzni neki a mínuszt.

29. Összetartó erő a csapatban: Itt mindhárom érték megjelenhet. Hiszen van akinek nincs lehetősége (akár karakteréből fakadóan) összetartó erőként megjelenni a csapatban. Aztán van aki igyekszik összefogni a csapatot, van aki pedig széthúz.

30. "Fogaskerék" játék: Nem lehet 0 pont, mert mindenképp cselekszik minden játékos valamilyen módon. Összeraktak egy versenyre egy győztes healer, tank, damager, damager, supporter felállást és csak mindenki robotolja a saját szerepét, vagy tényleg játszanak, és ha a karakter kasztja, jelleme, stb nem indokolja, akkor nem csinálják meg az adott dolgot. Pl a pap nem áldogatja ész nélkül a fegyvereket, mert mi a fenéért tenné.

31. Konfliktus teremtés a csapatban: Vagy 0 pont, vagy -1. Ez a pont már arról szól, hogy valaki direkt a többieket szívatja.

32. Hagyja a többieket játszani: Vagy 0 pont, vagy -1. Magáért beszél, és az hogy hagyja játszani a többieket miért érne plusz pontot?

Végig is szaladtunk a csapathoz való hozzáállás csoporton. Ennek az a különlegessége az eddigiekhez képest, hogy itt lehet szépen begyűjteni a mínusz pontokat.

33. Érdekli a modul: Ez is magáért beszél, nem lehet 0 pontot adni rá, mert vagy érdekli és hajtja magát is, és segít a mesélőnek, vagy nem.

34. Jó megoldás, logikai ötletek: Itt nem lehet mínusz pontot kapni, csak 0 vagy +1. Előre lendíti a modulmegoldását.

35. Kasztnak megfelelő ötletek: A 0 pont csak ritkán adható, mert szinte mindenki bedob valamilyen ötletet akár csak a mesélővel beszélgetve is, hogy ő mire gondol. De itt ugyebár a harcos is plusz pontot kaphat, ha nem a crantai történelmi ismeretei alapján ötletelget. A 18 -as intelligenciájú varázsló pedig, ha van rá képzettsége, vagy intelligenciája, akkor kérdezze meg a mesélőt, hogy mit tud, és akkor azt tudja tolmácsolni a többiek felé, illetve az így kapott sugallatok alapján dobhat be ötletet. Mert tény, hogy ha a játékosnak nincs 200-as IQ -ja akkor nem jön rá egy összefüggésre, de ha a karakterének van, akkor ő rájön. És a mesélő felelőssége az ilyen információkat megosztania - szerintem.

A karakter (játékos) modulhoz kapcsolódó pontjai. Fontos ezeket is itt értékelni, mert a modulmegoldásnál csak a fő és mellékszálak, vagy egyéb modulbeli csapatteljesítmények értékelése történik.

Ha végig nézzük néhány szempont szerint az értékelési pontokat, akkor nagyon hasznos információkra teszünk szert.

Például kizárólag az 1,2,4,5,7,8,12,16,19,20,21,22,27,29,31,32,34 számú értékelési szempontokra lehet 0 pontot osztani. Ami azt jelenti, hogy a 35 értékelési szempontból - ha ahol lehet "nem jelent meg" státuszt kapott -, 17 db értékelési szempont esett ki. ez azt jelenti, hogy legrosszabb esetben 35-17=18 szempontra kapott valamilyen pontot.

Ha megfigyeljük a tendenciát, akkor azért látjuk, hogy többségében könnyebb plusz pontot elérni, mint mínuszt.

A 3,6,9,10,11,17,24,25,28,30,33,35 számú értékelés szempontokon - szerintem - jóval könnyebb plusz pontot elérni, mint mínuszt. Ez összesen 12 db szempont.

Tehát van 18 értékelt pontunk, amiből 12 szempontra +1 pontot kaptunk. A fenn maradó 13,14,15,18,23,26 azaz 6 db értékelési szempontra, hogy milyen értéket kap az kérdés. De a példák kedvéért tegyük fel, hogy -1 pontot kapott mindegyikre. Akkor neki 18 szempontját pontozta a mesélő, amiből szerzett 12 pluszt, és 6 mínuszt, így összesen 6 pontot ért el. Erre számolunk is egy százalékos értéket, ami így néz ki: 6/18=0,3333 = 33,33 % -ot ért el a szerepjátékosi értékelő lapon. És ez egy olyan játékos, aki nagyon semmit nem csinált játék alatt, és csak a legalapabb dolgokat oldotta meg megfelelően.

Ebből akkor látható, hogy az én elképzelésem szerint a százalékszámítás alapjául az a szám szolgál, amennyi értékelési szempontra - vagy + pontot kapott. És a játékos összpontszámát osztom az összes nála értékelt szempontok számával.

Sajnálom, hogy megint több oldalnyi szöveggel fárasztalak titeket. Igyekeztem egyértelműen példákkal bemutatni, hogy miért nem állhat fenn az a probléma, amit Hulla felvázolt.

Üdv, Silver

Link a hozzászóláshoz

Ülj oda az asztaltársasághoz...

Hozzájuk szólhatsz anélkül is, hogy bemutatkoznál. Ha ismert kalandozó vagy, Fedd fel kiléted hogy megismerjenek.

Vándor
Válasz a témára...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Formázás megszüntetése

  Only 75 emoji are allowed.

×   A hivatkozásodat beágyazta a gépszolga automatikusan.   Mutasd inkább hivatkozásként

×   A Pszi-emlékfelidézés sikeres volt.   Szerkesztőablak kiürítése

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Új...