Jump to content
Kalandozok.hu - M.A.G.U.S.

Dumaterem


Gem Kapocs

Recommended Posts

Üdv!

Igen is, meg nem is. 

Persze ehhez át kellene beszélni, mi is az a "kanonizáció". Elsőre annyit, hogy óva intenék mindenkit ennek a szónak a használatától. A MAGUS-ban a kezdetek óta a "hivatalos" szóval illetjük azt az információt, ami az - noha ennek a jelentéséről és fálreértéseiről, különböző megközelítésű értelmezéséről külön cikkben is megemlékeztem már az oldalon.) A "kákon" szót a MAGUS berkeiben GA vezette be még a DV fórumán, és meglehetősen vitatható formát öltött akkor: leginkább az általa átírt, felülírt dolgokat jelentette, gyakorlatilag egy mindenre kiterjedő egyszemélyes felülvizsgálat képében, ami akár napról-napra is változott, olyan negatív irányt is magáénak tudva, hogy pl. aki (más mint ő) kitalált valamit, és az kedvelt, sikeres lett, azt ő felülírja. Ekképpen meglehetősen negatív értelmű kifejezés, kerülendő. 

Na nézzük akkor, mi lesz hivatalos. 

Megint visszajutok oda, hogy mit is jelent az, hogy hivatalos. Általában azt értjük rajta, hogy a kiadó kiadta, mégpedig azért, mert a játék alkotói írták, de legalább is pk átvették és engedélyezték, ennek folytán mindenben következetesen megfelel a MAGUS jellegének, elveinek, eddig leírt anyagainak, beleillik a játékrendszerbe és a világba, esetleg még a rejtett szándékukkal, eddig meg nem írt terveikkel is harmonizál. Namost, rossz hírem van, a hivatalos (tehát a logóval ellátott, nyomtatásban kiadott) anyagokra ez nem mindig jellemző, a szintje sokszor elmarad egyes - és nem mind - hasonló értékrend szerint értékelt rajongói anyagoktól. Tehát az, hogy logó van rajta, nem jelenti egyértelműen azt, hogy "jó" is. Ahogy a rajongói anyag sem jelenti azt, hogy egyértelműen nem az. A hivatalostól azt várja az ember, hogy ne legyenek vele problémák, hogy minőségi legyen, hogy passzoljon a MAGUS-hoz, hogy ez később is így legyen - hiszen hivatalos, ne írják felül -, akkor sem, később sem okozzon negatív halmozati élményt... na ez nem mindig és szükségszerűen valósul meg. 

HA azt várod ettől a kifejezéstől, aktustól, hogy ami bekerül a hivatalos Ynevbe, az aztán úgy lesz, érdemes rá építeni, más is használja majd, más is kötelezőnek árzi alkalmazkodni hozzá, na ez sem mindig valósul meg szükségszerűen attól, hogy kiadtak valamit. Sőt, mára - nem bántva a kiadót, mert igenis láthatók  törekvései pozitív irányban, bár itt is személye válogatja hogy ki mit mennyire vesz komolyan - a rajongói körökben ezeket sokkal komolyabban veszik, sokkal nagyobb tisztelettel állnak egymás eredményeihez, és sokkal több és jobb eszközzel rendelkeznek ezen elvek betartásához. 

Ha neked van egy anyagod, eredményed, amit a MAGUS részévé szeretnél tenni, annak a legjobb módja az, hogy közkinccsé teszed. Innentől kezdve - ha az nyilvánvalóan megfelel néhány minőségi, és következetességi elvnek - akkor igazából már célt értél. Hiszen megírtad, minden, erről normálisan gondolkodó MAGUS alkotó használni fogja, vagy használhatja. Én személy szerint - és ebben a kalandozók közössége egyetért, felületet biztosít hozzá és számos más MAGUS közösség is csatalakozik ezen elvekhez és gyakorlatokhoz - olyan összefoglaló, kereshető, elérhető és használható anyagokba, kivonatokba dolgozom fel, ami kulcsa, valahol feltétele és biztosítéka is annak, hogy az alkotók ismerjék, elérjék és jgy használhassák, tehát Ynev részének tekintsék és tekinthessék az új eredményeket. (Ha egy könyv vagy cikk  hoz egy értékes dolgot, de mindenki elfelejtete azt, nem tudja használni. Ha megtalálja, igen.) 

Ez persze senkit nem kötelez, egyaránt van olyan hivatalos és nem hivatalos alkotó, aki ilyen vagy olyan okból nem vesz figyelembe korábbi eredményt... de ez más kérdés. 

Fontos, hogy mi az az információ, amit hivatalossá szeretnél tenni, és mi a célod ezzel. Két vonal van - a fentieknek megfelelően értelmezve.

Az egyik a kiadói. 

Ennek egyszerűen nincs bejáratott módja, ami nem is csoda, tekintve, hogy sokkal nagyobb gondok vannak... mondjuk majd húsz éve nem jelent meg érdemi szerepjáték anyag. (nem regény). Tehát nincs olyan cím, ahová beküldöd, és hopp, felülvizsgálják, és kész. Régen ilyenek jelentek meg a Rúnban, és el is volt intézve - igaz, a pletykák szerint sok ilyen anyag "szerzőt váltott". :) Nade nézzük... Ha csak pl. egy neved van, mondjuk kitaláltál egy jól hangzó nevű boszorkányrendet, akkor elküldheted a kiadó általános email címére, és várhatsz... sok értelme nincs, és nem csak bírálatból mondom. Mégis, mit kezdjenek vele? A számtalan levél között? Ha szerencséd van, és ismersz valakit, (aki mondjuk majd alkot) akkor annak is elmondhatod, és ha szerencséd van, felhasználja és meg lesz írva. És akkor hivatalossá válik. Ha megjegyzi, ha pont ír majd olyanról, ha pont nem akarja egy másikkal helyettesíteni. De végül is megjelenhet egy regényben, novellában... volt már ilyenre példa. Hogy ez megtetszik-e a játékosoknak, és használják-e majd, hogy valaki ráharap-e majd, hogy nem merül-e feledésbe valami alacsony példányszámban kiadott könyv széjegyzetében... ez más kérdés. De te hivatkozhatsz rá... :D

Ha játéktechnikád van, Azzal még nehezebb a dolog. Megintcsak elküldheted, aztán sok ha után megjelenhet... ne, de nem fog. Eleve a MAGUS eredeti rendszerében játéktechnikai anyag már jó ideje nem jelent meg... és hozzá még, hogy négy-ötévente felmerül egy alternatív rendszer... ami rendre nem valósul meg... A legjobb akkor a helyzeted, ha komplex egész anyagod van. Ami kész, és nem azért "kuncsorog", hogy valaki karolja fel, hanem "csak" ki kellene adni, hivatalossá kellene tenni. Ezzel sem könnyű a helyzet... mint írtam, nem jelenik meg iylen anyag... tehát valószínű, sok ötlet lenne... de nem jelenik meg. Ennyi. Majd talán. 

Persze most már más dimenziók is léteznek. Vagy léteztek. GA például a saját kanonizáló törekvése keretében a neki hajbókolók ötleteit néha a fórumán hivatalosnak könyvelte el. Akkor ez számít? Ez bármire feljogosít? döntsd el... mára ilyen lehetőség sincsen. De pl. egy közösségi rendezvényen megalkotott, a hivatalos MAGUS-sal egybevágó anyag, amit ráadásul 100 ember lejátszott, tehát ezáltal emelte be a MAGUS-ba, és ez bekerül az összegyűjtő anyagokba, elérik az emberek, nem feledik el, ezután mondjuk többen fel is használják... az hivatalos? Persze logót sosem kapott... és? vagy nem adták ki? És ha rajongói nyomtatott anyagban megjelenik? Az számít? 

Szóval nehéz egyértelmű bölcsességet mondani. Szerintem AZ a lényeg és a fontosabb, hogy igenis alothatsz a MAGUS-hoz, ami a minősége, az illeszkedése okán fog "hivatalossá" emelkedni. Hajrá! 

Link a hozzászóláshoz
23 órával ezelőtt-kor DcNdrew írta:

Négyszer vagy negyedjére? Mert azért nem mindegy. Plusz poén a neved a témában.

Nos jogos kérdés! :D 

Ehhez kell egy udvari ork NJK, aki minden 10-es szépség feletti női karaktert "Helycegnő"-nek hív, és veszettül szerelmet vall nekik.

Adott esetben, egy koboldnak sikerült elsőre csonkolni, de szilaj barátunk nem hagyhatta, hogy a " Helycegnő szépsége csorbuljon, egy rossz irányban összeforrt végtag miatt!"

Így alakult, hogy a JK-k veszett tiltakozása, sírva földön röhögős tátrateás síránkozások közepette öreg barátom nevezett Tortorus Spiritus még háromszor lecsapta csóri kart egy husbárddal, szerencsétlen leányzót háromszor is taccsra téve....

MagyarGergely és DcNdrew kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

@MagyarGergely érdekes volt ezt a kanonizálásról irott véleményedet összevetni egy olyannal, amit akkor írtál mikor épp csak bekerültem a kalandozok.hu-ra. ( Meg nem mondom hol van az az írásod, de nagy vonalakban emlékszem rá.)

A lényeg nagyjából ugyanaz maradt, de az összhatás mégis, valahogy pozitívabbra sikeredett. Nehéz elmagyarázni.

Csak érdekességként szúrtam ide :) 

Link a hozzászóláshoz

Egy csapat végigjátszik egy kalandmodult. Ebből készül egy novella/regény amiben Gipsz Jakab kirabolja többek között Mucsai Ferencet a kereskedőt. A közösségnek/íróknak megtetszik, és azt fogják mondani, hogy "hát ez baromi érdekes volt, akkor mostantól amit ezek a srácok csináltak, azt mi elfogadjuk", és felkerül pédájul (sic) az idővonalra és/vagy wikire, térképre stb.
Jön egy másik KM, aki szeretné tudni, hogy mi történt mittomén Equasselben ekkor meg akkor, és ott lesz az, hogy amúgy a város egyik leggazdagabb családja a Mucsai Ferencé, akit még kezdő kereskedőként kirabolt egy Gipsz Jakab nevű kalandozó. Amikor pedig megjelenik a játékos Gipsz Géza nevű kalandozójával, rögtön elküldik a náthába, mikor venni akar valamit. Persze nyilván ki lehet hagyni az egészet, mert alkotói szabadság, de értitek.

Erre vonatkozott volna a kérdés, de azt hiszem, értem, köszi! :)

Andoron kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Üdv!

@DcNdrew, szép végigvezetés. Ennek valahogy így kellene működnie. Csakhogy itt több dolog is nehezíti, más megvilágításba helyezi a dolgot. Az, ha valaki írt egy kiegészítőt, sokkal könnyebb - fent írtam, milyen nehéz - a világ részévé tenni. (Példa: a kiegből kiderül hogy X országban Y időben Z a király. Aki legközelebb modult ír, és Y időben előfordul ott valami, azt Z király alatt teszik, vagy egy abban az időben keletkezett iratot pl. Z király írt alá.) Még ezt is baromi nehéz összegyűjteni, betartani.)

Te egy történetről, NJK-ról beszélsz... ez kb csak nálatok fog működni, a KM-ed világában, és esetleg a játékosoknál, akik megélték azt. Egy másik nem fog róla hallani. Nehéz ezt az infót egyáltalán ismertté tenni. Persze nem lehetetlen. Ha pl. írsz belőle egy Ellana-papnő jó regényt, és az megjelenik, és azt elolvassák - sajnos egyre több olyan játékosról hallani aki nem olvas és úgy játszik, mesél és még büszke is rá... - aki olvassa természetesen kivétel - akkor abból átvehetik. De egyébként ilyen apró infót nehéz elterjeszteni. 

Speciális eset például a Kalendárium cikksorozat. Ezt annak idején még a Guru magazin Rúna mellékletében kezdték el Csanádék... a célja pedig pontosan valami ilyesmi volt, amit fentebb vázoltál. Aki beküldött infókat, hogy pl. ezt lejátszották, azt összegezték, nyilván megszűrték, és tálalták - volna. Ez elhalt. (külön érdekes a megszűrés részével foglalkozni... mert mindenki máshogy játszik, ami az egyik szemével belefér, az a másik szemével nem... vannak mértéktelenek és tiszteletlenek, másokat mindez nem zavar. Ha pl. én arról olvasnék, hogy nálatok a játékos csapat megölte Mogorva cheit - tudjuk, hogy volt már ilyen nem egyszer a történelemben... - vagy éppen felszámolták Gorvikot, hát magasról tennék rá... - de aki otthon ezt játszotta, lehet, hogy neki eztán ez lesz a szentírás - vagy a saját játékélményét rombolva újrakezdi később... erről is szól a halmozati élmény című írásom, de ez most mindegy. Szóval az egyes játékok apró mellékinfóit összeszedni... majdnem reménytelen, pláne összehangolni, a világba illeszteni, és egy amúgy definiálatlan mértéktartó vonalon tartani... lehetetlen szerintem. 

Egyébként a Kalendárium továbbvitelével rendre megpróbálkozik a Krónikák csapata, az oldalon is található több cikk, ami ebből született. Ez elv pontosan ugyanaz: küldd el mit játszottatok, és összegyűjtik, megjelenik náluk, rajongói anyagként... - és sajnos alig érdekel tovább valakit :( Én mondjuk onnan is igyekszem az ynevi összegző dokumentumokba emelni minden hasznos és figyelembe vehető - mondjuk nem ellentmondás az előzőekkel - információt, de azért ezen apróságok utóélete még mindig kérdéses. 

Nagyon érdekes téma ezzel kapcsolatban a rendezvények játékai. A rendezvény modulok sokkal közismertebbek, publikáltabbak, mint egy egy otthoni játék. Többen játsszák, az eredménye is szentebbnek tekinthető. Hiszen mi ér többet, ha egy névtelen cikkíró leírja hogy ki a király, vagy 12 csapat lejátszotta azt? (persze régen a cikkírók a játék alkotói voltak, és a hivatalos kalandmodulokat is ők írták - vagy legalább is ezt hittük, vagy a hozzájuk közel állók, tételezzük fel, hogy jóváhagyással. (kérdezem: vajon tudja valaki, mi az az Ussoth-ház? Ugye, hogy nem...) Persze itt már előfordulnak nevesebb modulírók, nevesebb szerzők... akik ugyanúgy tévedhetnek, ugyanúgy írnak vadabb dolgokat, sőt, ellentmondásokat is...) Nade, 12 csapat lejátszik valamit... melyiknek lesz igaza? (pl. egy királyválasztós modulban.) Arról nem is beszélve, hogy régen a moduloknak volt egy főszála, egy iránya, egy fő sodra, egy egyértelmű célja és befejezése. Nyilván ez lesz a történet vége, az eredménye... akkor is, ha mondjuk 1-2 csapat elbukja a versenyt. Így a történet bekerülhet a hivatalos Ynevbe, hiszen azért mégiscsak megválasztották XY királyt, a lényeg, hogy mindenki lejátszotta, hogy hogyan. És szinte semmi gondot nem okoz, ha az egyik csapat emlékezetében ez úgy él tovább, hogy az ő gyilkosságuknak ,a másiknál meg hogy az ő varázslatuknak a következtében került Z a trónra. De ma mi van? A modulok nagy részének nincs iránya, fő sodra. Egyenesen divat, hogy véletlenül se legyen preferált eredmény, mert bármi lehet, akármi kijöhet... játszhassuk le a démonok oldaláról is... persze, hogy nincs elfogadható eredmény. Avagy össze kellene gyűjteni - én pl. sok helyen kardoskodtam emellett - de erre általában nincs energia. Tehát befejezünk a versenyen 20 csapattal egy modult, de mindenki másképpen emlékszik az eredményére, és a közösség Ynevébe szinte semmi nem kerül be.  Persze vannak kivételek, vannak úttörő megoldások - tipikus - pozitív - példa erre a nem is olyan régi Ígéretek tanúi című kalandmodul, ahol megírtak egy házi kieg fajt, és a modulbeni döntéstől függött, hogy elterjed Yneven, vagy nem. Így a történetbe ágyazva került ez bevezetésre, és bizony - mivel fontos volt az alkotóknak - összegezték is az eredményeket, a csapatok nagy része úgy döntött, hogy kiengedi ezt a fajt. Tehát lett. És, ez a lényeg, ez a faj ezután engedélyezett a Krónikák versenyein. (persze, máshol egyáltalán nem biztos, ahogy kiadói elismertséget sem kap, és kötve hiszem, hogy bekerülne bármelyik regénybe...) szóval akkor hivatalos lett? igen is, meg nem is.. de a folyamatot szépen mutatja. Csak ugye efölött nincsen szakmai felügyelet, egyik alkotó sokkal lazábban bánik a szabályokkal, mint a másik, klubokról nem is beszélve... a kiadónak meg kisebb dolga is nagyobb annál, minthogy ezekkel foglalkozzon. Persze egy ideális vilgában minden rendezvény hivatalos lenne és az eredményei is. 

Bocs, ha húztam kicsit az időt... de ez egy baromi érdekes és nagy - amúgy fontos - téma. 

Rayen Reval és DcNdrew kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
54 perccel ezelőtt-kor MagyarGergely írta:

sajnos egyre több olyan játékosról hallani aki nem olvas és úgy játszik, mesél és még büszke is rá...

Én ezt nem rónám fel senkinek. Sajnos ez valahol már inkább csak irodalmi igényesség kérdése, főleg ha az ember már 30+. Vagy csak mert  alig van köze ahhoz a világhoz, amin játszani szeretnek ezek az emberek. A szerepjáték meg nem metagaming, legalább is jobb helyeken. 
De akkor kívánok neked évente legalább 3 WC-féle esszé kötetet.

tetra kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Üdv!

25 perccel ezelőtt-kor Shen írta:

De akkor kívánok neked évente legalább 3 WC-féle esszé kötetet.

Ez azért durva volt :D

Nem vagyok benne biztos, hogy a lényeget fogtad meg a mondandómból. Nem akarok én bántani vele senkit, de az tény, hogy aki nem olvas MAGUS könyveket - amiket alig adnak ki, a régiek beszerezhetetlenek, sok szar még a téma saját mércéjén is - az alig ismeri a MAGUS-t. Általában azért, mert nincs rá igénye... és még ez sem baj. Főleg nem kell megkövezni őket érte. DE akkor ne sírjon, hogy nincs magus hangulat, meg ne tudja jobban, és főleg ne meséljen hülyeségeket, avagy ne csodálkozzon, hogy amiket MAGUS ismeret nélkül mesél, az nem jó, nem tetszetős, nem MAGUS-os stb. - csak megjegyzem, az eredeti téma egy nagyon mellékes infó ismerete és mesékbe való beépítése volt. ;)

Darabolo kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Nyilvánvalóan nem szükséges, hogy minden egyes kaland bekerüljön. Ez durva meló lenne, kevésbé sem szórakoztató, és a többség valószínűleg úgysem foglalkozna ezzel, de biztosan bizsergetne pár embert, ha úgy tudná, hogy ha elég patent, amit kitalált, akár még "hivatalos" is lehet.

Amúgy láttam, hogy a magus.hu például lassan 9 éve nem mozdult semerre. Nem úgy tűnik, mintha a Delta túl sokat törődne ezzel - gondolom, az övéké -, illetve a te írásaidból is valami hasonló derül ki, MG. Másrészről meg itt van a kalandozok.hu, ami azért meglehetősen szépre megvan csinálva, és úgy en bloc a ráfordított idő leragyog a képernyőről, és mégsincs túl nagy élet az oldalon, holott szerintem azért Ynev világa igencsak megérne ennél többet is.

Még egy dolog, mivel ez egy ilyen dumaterem, és nem biztos, hogy más is látta a kérdésemet Discordon, de ismeritek-e, és ha igen, esetleg gondolkodtatok-e azon, hogy legyen Rolisteam szerver? Ubuntura csináltak egy repót, és oda fel lehet telepíteni a headless szervert, mert amúgy GUI-val indul a progi.
A Rolisteam egy szerepjátékos keretrendszer tulajdonképpen, online játékhoz. A Roll20-hoz hasonló, és én úgy láttam, hogy nincsenek szabálymegkötések, szóval bármit lehet rajta játszani, és nem mellesleg Open Source és ingyenes. Anno szívesen játszottam volna M.A.G.U.S.-t, de a halál alsó felén lakva ez nehezen volt kivitelezhető. Tény: akkoriban netem sem igazán volt, de ma már sokminden megváltozott.

Link a hozzászóláshoz
47 perccel ezelőtt-kor DcNdrew írta:

Amúgy láttam, hogy a magus.hu például lassan 9 éve nem mozdult semerre. Nem úgy tűnik, mintha a Delta túl sokat törődne ezzel - gondolom, az övéké -, illetve a te írásaidból is valami hasonló derül ki, MG.

Az az oldal nem a DV-hez tartozik. Még 13-ban összeálltak ezzel  a Lunír* nevű "IT céggel", annak a rossz emlékű mementója az oldal. Csináltak egy webshopot, ahol gagyi magus logós cuccokat lehetett piszok drágán venni, meg persze ígértek egy új rendszert is ha már erre jártak. Aztán elég hamar kiderült, hogy a 10000+ potenciális vásárlónak már csak  a töredéke van meg és ők sem nagyon akarnak Hatalom italának átcsomagolt Watt energiaitalt vedelni többszörös áron. 

*Azóta látom a Lunír meg is szűnt. Viszont a domain-t az egykori Lunír címére bejegyzett Sygnum Code Kft birtokolja.

Link a hozzászóláshoz
3 órával ezelőtt-kor DcNdrew írta:

gondolkodtatok-e azon, hogy legyen Rolisteam szerver?

Ezt már DC-n sem értettem, miben lenne ez jobb, mint a Roll20? Hogy legyen saját szerver? Mire? Ha úgy tűnik, hogy a többi alternatíva ellehetetlenül, akkor érdemes lesz ezen gondolkodni, de addig semmi igazi értelmét nem látom. De lehet neked van jó érved.

Link a hozzászóláshoz

Régen próbáltam a Roll20-at, gondoltam körülnézek, hogy mi változott, de sajnos nem tudtam belépni. Pass reset, továbbra sem enged be, úgyhogy várok a supportra. Lehet, hogy tiltva lett egy pár éve, mikor feltörték az oldalt - a Firefox jelezte, hogy amúgy adataim kerültek ki a Roll20-ról -, és mivel azóta nem jelentkeztem be, így nem oldódott meg a probléma.

Ez csak személyes preferencia, mert mint említettem, egyikről sem tudok sokat, egyszerűen a saját szeró gondolata tetszik, és FLOSS-párti vagyok, amennyiben az lehetséges.

Link a hozzászóláshoz

Üdv!

22 órával ezelőtt-kor DcNdrew írta:

Másrészről meg itt van a kalandozok.hu, ami azért meglehetősen szépre megvan csinálva, és úgy en bloc a ráfordított idő leragyog a képernyőről, és mégsincs túl nagy élet az oldalon, holott szerintem azért Ynev világa igencsak megérne ennél többet is.

Ez azért két nagyon különböző dolog... avagy nem biztos, hogy értem, mit akarsz mondani. 

Egyik résről köszönjük az elismerést. A kalandozok.hu oldala egyszerre több mindennek megfelel, vagy próbál megfelelni. Ebből csak az egyik, hogy - bevallom, ez számomra a tapasztalataimból kiindulva nagyon értékes feladat, nem véletlen, hogy egyrészt én mindig kerestem és erőltettem ezt a vonalat, másrészt én lettem a "felelőse" - összegyűjti, megőrzi és rendszerezetten elérhetővé teszi a kiegészítőket, írásokat MAGUS témában. Mert ezekből lehet játszani, tanulni, tájékozódni, ötleteket meríteni, és újdonságként hat - mint nekünk annak idején a Rúna, alig vártuk, kiolvastuk, lejátszottuk, beépítettük, stb. 

De a fenti az oldalnak csak egy funkciója. A közösségi élet szervezése (táborok, versenyek), vagy a beszélgetések egy másik. Nem tudom, pontosan mire érted, hogy "nincs túl nagy élet", mert ezt szerintem pont te, ti, minden ide járó tag jelentené. A kiegészítők nem hiszem, hogy "élet" lenne, a frissítések ugye az írások elkészültének arányában jönnek - persze van némi átfutás, az meg ráérés függvénye... sajnos van, aki egyé vet is várt a szerkesztői munkára - de ez szabadidő és kedv kérdése. Az, hogy kevesen beszélgetnek az oldalon, az másik kérdés... sajnos a fórumok mára nem annyira divatosak. Mindenki a fészen lóg - könnyebb, nem kell belépni, minden szar ott van, stb. Ugyanúgy nem találsz már meg rajta fél év után dolgokat - én pl. ezért is tartom nagyon nagyon fontosnak a kiegészítőket... ami évek múltán is előásható. 

 

Sneer és DcNdrew kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Induljunk egy kicsit messzebbről: Van egy elképzelésem Ynev világáról, a társaságról, ami absztrakt, és a hiányos tapasztalataimból táplálkozik; ami van, az is főleg ami a számítógépes játékokat érinti. A gépes "RPG-knek" azért jelentős közönsége van, de hogy kicsit közelebb kerüljünk a M.A.G.U.S.-hoz, a D&D világa is szerintem nagyon sokak számára ismerős, sőt, a szerepjátékok az utóbbi időben egyébként is kicsit több nyilvánosságot kaptak, mint mondjuk 20 éve; nem is beszélve eleve a "geek kultúra mainstreammé válásával" - lásd Marvel, E-sportok, streamek stb. -, és ennek része a szerepjáték is, valamint ha a Betyárbecsület jól sikerül, akár több RPG-alapú filmmel is találkozhatunk. Erre jön rá a tény, hogy az első szabálykönyv, ami a kezembe akadt, az az ETK volt, így nekem gyakorlatilag "a szerepjáték" az a M.A.G.U.S.
Tehát van egy jó nagy előfeltételezésem, amit árnyal a tény, hogy magyar nyelvű játékról van szó, így lényegesen kisebb a tömeg körülötte, de még mindig "a szerepjáték", és még mindig a "geek kultúra aranykora" van, és erre jön még az is, hogy látványosan törődtök az oldallal. Plusz még a tény, hogy más közösségek ugye Facebookon, Discordon is elég aktívak. Na, és ehhez hasonlítom azt, hogy itt a fórumbejegyzések utolsó kommentjeit nézve azért olyan 1-2 hetes korúak vannak - tisztelet a kivételnek.
Tehát van egy nagy csoport, sok potenciális érdeklődő, de helyileg ritka kommentek ellentét vs. minőségi anyagok, források, és a M.A.G.U.S. nekem "a szerepjáték". Így jön ki az, hogy szerintem többre is hivatott.
Ez nyilván csak egy vélemény, de levezettem, hogy hogy is értem, ha már rákérdeztél, aztán majd kibogozod. :D

Link a hozzászóláshoz

Üdv!

köszönöm. Azt hiszem, ez már megvolt elsőre is. Inkább a mi lenne az elvárás, mi lenne a megoldás oldaláról igyekeztem megközelíteni, és erre nem tudtam választ adni. Ebben is kíváncsi lennék a véleményedre, ha felhoztad. Persze vélemény akkor is lehet, ha nem látjuk a megoldást... de erre írtam, hogy manapság ez kb. így természetes... és még szerintem abból is a jobb helyzet. 

 

Link a hozzászóláshoz

Üdv!

Örülök, hogy épp a közelmúltban jártam erre, mert erről a témáról sokat beszélgettünk a csapatommal. Kiemelés nélkül hozzászólnék sok mindenhez, csak beömlesztem ide :D

A MI Ynevünk olyan mint mindenki másé, és egyikhez sem hasonlít. Nesze, ez kb. mindenkinél így van.
Egy olyan játéknál, ahol évek óta nem jelent meg hivatalos kiegészítés, pláne új kiadás, a közösség minden egyedi csoportja szét fog szóródni saját irányba. Egészen egyszerűen azért, mert nincs egy vezető szál, ami kordában tartsa a párhuzamos Yneveket. 
Az, hogy regények jelennek meg a M.A.G.U.S. világában dícséretes dolog, de ha megkérdeznénk bármelyik írót, hogy egy hosszabb regényben áldozott-e fel bármit a dramaturgia oldalán, szinte biztos vagyok benne, hogy nem lenne nemleges válasz. Más műfaj. Azzal egyetértek, hogy érdemes elolvasni a könyveket, hogy legalább a világ egyik (az irodalmi) verziójának irányával tisztában legyünk, de én személy szerint nem tudom hibáztatni azokat, akik nem szívelik a magyar (vagy speciálisan a magus) regényeket. Mert én sem. Elolvasom őket, de van egy igen speciális véleményem a magyar fantasy és sci-fi irofalomról, ami más fórumra való és egészen hosszú lenne. :D

Átfordulva a szabályrendszer/világleírás részére, mivel nincs "kánon", vagy ami van/volt, az is rettenetesen elavult és elaprózódott, nem lehet két asztaltársaságot találni, ahol akár csak a világunk 50% megegyezik. Melyik évben játszol, melyik kiadás szerint játszol, engeded-e, hogy másik könyvből hozzon kasztot, négyezer szempont, ami alapján csak különbségeket lehet találni. 
Azok az oldalak, amik a neten (és offline) fellelhető információkat rendszerezik és karbantartják, vagy netán újakat is alkotnak, az egyetlen támpont, ami alapján lehet "kanonizálni" (szeretném én is kerülni a szót, mert nagyon véglegesnek hat, még ha az értelmezése nagyjából az is lenne, amit le szeretnék írni).
Ami nálunk működött, hogy a különböző forrásokat közösen átrágtuk, és szép lassan kialakult, mi az, ami alapján mi játszunk. Megjelentek olyan plusz karakterosztályok, ami a mi, 20 éve szaladó Ynevünkbe egyszerűen nem passzolt, annyira tájidegennek hatott, hogy hiába értékeltük a megvalósítást, úgy alakult, hogy kihagytuk. 

Ha egyszer még a világvége előtt jelenik meg új hivatalos rendszer, az is ugyanezzel a problémával találná szemben magát. Melyik az, ami alapján dolgozzon? Melyik plusz tartalmat emelje be, melyiket felejtse el, hogy egyáltalán létezett? 
Nincs jó válasz. Bármihez is nyúl, a rajongók látszólag nagyobb hányadát fogja felzaklatni, hogy mi maradt ki (és mi került bele). Ha a jogi tébolyt le is bontjuk a felszínről, nincs az az épeszű kiadó, aki erre hosszú távú projektet merne ráállítani, rövidtávúból meg pont elég tapasztalat van, hogy mivel végződik.

DcNdrew és Rayen Reval kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
On 2023. 02. 03. at 10:15-kor MagyarGergely írta:

Üdv!

köszönöm. Azt hiszem, ez már megvolt elsőre is. Inkább a mi lenne az elvárás, mi lenne a megoldás oldaláról igyekeztem megközelíteni, és erre nem tudtam választ adni. Ebben is kíváncsi lennék a véleményedre, ha felhoztad. Persze vélemény akkor is lehet, ha nem látjuk a megoldást... de erre írtam, hogy manapság ez kb. így természetes... és még szerintem abból is a jobb helyzet. 

 

A következő gondolatom van: A kiadó azért tudja, hogy mit szeretne a nevére venni és mit nem, mert végülis a jogi  dolgokért ő felel, ő intézi. Ezen kívül vannak azok, akik már tettek le valamit az asztalra, és a világépítésből kivették a részüket, és regényeik jelentek meg. Nem érdekel, hogy jó vagy rossz minőségűek az írások.
Ha valaki ír valamit, és az kiadási szempontból nem problémás, és ki is adja a DV, akkor kerüljön be a "Legendák és Mítoszok" (vagy átveheti az L&E nevét) csoportba. Ha szeretné vagy az írói közösség vagy az alkotó, hogy "hivatalos" legyen az írásába foglalt esemény, akkor az íróknak meg kellene vitatni, hogy illeszkedik-e a világba a sztori, elfogadják-e vagy sem. Ehhez persze lehet hozzácsapni egy community szavazást is. Ha elfogadják, akkor újra kiadják a feltehetőleg javított verziót, mint "hivatalos" forrást, és az illetőnek szava is lesz a következő ilyen alkalomkor.
A sztori lényege, hogy Ynev világa kap egy "hivatalos" irányt, amihez az új játékosok, mesélők csatlakozhatnak. Mindig lesznek új történetek. Ha szeretnéd formálni a világot, akkor írj valami szupert, és hivatalosan is elismerik, plusz beleszólhatsz az események alakulásába. Ez nyilván vitákhoz fog vezetni, de még mindig megírhatod, hogy "na, hát ez nem így történt", és legenda lesz, ami persze inspiráció lehet egy későbbi eseményhez.

Szabályrendszer esetén szerintem a hivatalos nyilván az eredeti rendszer - most nem tudom, hogy végül is az Új Törvénykönyv elfogadott lett-e, mert ahogy hallottam, ott voltak bajok -, viszont emellett jöhet egy MKK, a könnyített, narratív verzióval. Nem baj, ha olyanok is tudnak játszani, akiknek kevesebb az ideje, és szeretnének haladni a sztorival. Így a régi motorosoknak sem kell egy jól megszokott rendszert felrúgni, és érdekes lehet Ynev azoknak is, akik kevésbé képesek arra, hogy 5-6 órát ücsörögjenek, szeretnék megoldani 1-2-ből.

Azzal, hogy adsz egy gerincet a világnak, lesz viszonyulási pontod. Mivel korábbi írók szavazzák meg a változásokat, ezért várhatóan hű lesz ahhoz az Ynevhez, amit szeretünk, és ebbe a közösség is beleszólhat. Ha te egészen máshogy képzelted el, akkor is írd le, legenda lesz.
Ha játszani akarsz, ott vannak ugye a kártyák, szerepjáték esetén pedig, ha van időd, akkor a klasszikus szabályrendszer, ha inkább a sztorira mennél vagy nincs időd, akkor a könnyített.

Link a hozzászóláshoz

Üdv!

@DcNdrew, ez nekem kicsit túlbonyolításnak tűnik - bár nem állíthatnám, hogy lépésről lépésre értem amit leírtál - viszont ez már most is megvan, meg kellene, hogy legyen. Úgy hívják, kiadás. Ami MAGUS logóval megjelent, hivatalosan kiadták, AZ a MAGUS. Mi más lenne? Azt sem ismerik nagyon sokan... Az más kérdés, hogy a különböző kiadók milyen szűrést alkalmaztak a kiadásokhoz, milyen szakmai lektorálás volt. Emiatt is van a mai állapot, ahol akadnak ellentmondások. (amiket nem nagyon kell túlkomplikálni, logikai alapon a legtöbbje szűrhető) 

Az amit felvázoltál, ehhez képest egy elég bonyolított, és semmiben nem oldja meg a mostani problémákat. HA valaki hülyeséget ír, és nem veszik észre és kiadják, akkor majd megszavazzuk, hogy mégsem érvényes? És ki is szavaz majd erről? Sokak, akiknek - értd jól - kevés fogalma van a MAGUS világról, és rendre kerülnek elő olyan kiadványok, amikről fogalma sincsen? Avagy másik oldalról egy író csak azért felülírhat bármit, mert éppen kiadták a művét? (lásd esszékötetek soktucat ellentmondó, és önellentmondó baromsága).

Szűrés ma is sokféle van. Mindenki magának is szűr, és a források alapján is kivitelezhető. Sok olyat ismerek, aki ezt sem fogadja el... és például előbbrevalónak ismer el valamit, csak mert azt ő már kitalálta és évekig a fiókjában őrizte... 

Link a hozzászóláshoz

Sziasztok.

Kérdésem lenne, azokhoz akik utk val játszanak. Ti a pénz kérdést hogy oldottátok meg? Elsősorban a kalandok közti passzív bevételekre gondolok szakmából, egyebekből? Nehezen jutok dűlőre a dologban. A régi rendszerben csak a kalandokért adtunk pénzt és nem akarom hogy elszálljon a dolog, de nem tudom egyáltalán reális e az aggodalmam a témában.

Link a hozzászóláshoz

Üdv!

Először is, ennek a kérdésnek semmi köze az UTK-hoz, tekintve, hogy ebben az alternatív, MAGUS-képében tetszelgő játékrendszerben nincs ilyen szabály. Megjegyzem, a MAGUS eredeti rendszerében sem. 

Miután eddig a lépésig eljutottunk, minden ilyen jellegű, szabállyal nem lefedett probléma a KM asztala, ha ő és a csapat kíván ilyennel foglalkozni a játék alatt. 

El tudok képzelni egészen bonyolult rendszert is erre, de nem biztos, hogy megéri túlagyalni, és az is fontos lehet, hogy megjegyezhető, áttekinthető, alkalmazható, tehát egyszerű legyen. Például a szakmáknál leírt bevételt add, oszd el az idővel. (ha pl. a csigatáncoltató 31 ezüstöt keres egy évben, akkor egy hónapra ez 1 ezüst - esetleg duplázd, csak mert kalandozó... :D ) Ha meg még egy hónapnál is rövidebb a szünet, ezt is osztani kell.) Nem árt elgondolkodni azon, hogy hol és hogyan is űzi a szakmáját a kalandozó "mester". Mert ha folyamatosan vándorol, és labor, műhely kell neki, akkor azt bérelni kell, vagy nem is tudja kibontakoztatni a képességeit. Esetleg beállhat segédnek, de azok kevesebbet keresnek ám... Az sem mindegy, hogy otthon lakik, eszik stb, vagy azt is mindet bérli. Mert ha lebontjuk "fillérre" a dolgokat, ez is mind számít. 

Ha ez fontos a játékosoknak is, akkor készíttess velük egy kis tervet, érveljenek ők, szedjék össze a költségeiket és lehetőségeiket - addig is "játszanak" a karakterükkel valamit, és te csak hagyd jóvá... és nem 1-2 rézen fog múlni a dolog. Nagy vonalakban azt is el tudom képzelni, hogy csak megbecsülitek, meddig futja ki az előző kaland nyereségéből... de egyébként azt is érdemes figyelembe venni, hogy a kalandozó nem cipészmester, a kalandozónak kalandozó igényei vannak, olyan élethez szokott. Aki aranyakat keres a királylány kiszabadításával és Torozonnál alszik, predocit vedel, ellana-papnőket látogat, Noir játékbarlangban múlatja az időt, Angyalkönnyet vásárol, Abbit cucc kell neki, varázstárgyra gyűjt, az nem fogja két kaland között beéri zsíroskenyéren napi 10 órát dolgozva cserzővargaként vagy kardkovácsként... 

Darabolo és Sneer kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Lapozd fel az ETK-t a vége felé van egy táblázat ami az adott társadalmi helyzetben lévő ember átlag keresetét jelöli, pl: katon 10 arany/év ezt oszd el a hónapok számával és tadaaaaam :D 

Ha nagyon jó a szakmájában adj neki többet, ha nagyon vacak adj neki kevesebbet. Nálunk bevett szokás a kalandon kivüli pénz kereset, hisz csórikáim olyan sokat költenek, hogy szükségük is van rá.

Félned abszolut nem kell attól, hogy esetleg felborítja a játék egyensúlyt.  Mert ha egy mesterember évente 15 aranyat keres meg, akkor rohadt sokára jön össze az az a abbitacél mellvért, plána úgy hogy csóri JK-nak valamiből meg is kell élnie. Adja magát, hogy el kell menni kalandozni.

Ha mégis valami csoda folytán a munkájukkal összeszedik a kellő pénzt és te még nem adnád oda a tárgyat, hát drágitsd meg, ha még így is marad lové mond, hogy az eladó csak toroni pezzót fogad el és a pénzváltásnál a lové 10%-a megy a kukába :D 

Bármilyen egyébb morbid KM módszerrért csak szólj szívesen segítek! 

Link a hozzászóláshoz

A hozzászóláshoz be kell lépned, vagy regisztrálnod Kalandozó!

Kizárólag a városőrség által átvizsgált kalandozók hagyhatnak válaszokat.

Kalandozónév regisztrálása

Regisztált kalandozóként felhőtlenebb az élet!

Csatlakozás a Kalandozókhoz

Bejelentkezés

Már velünk kalandozol? Lépj be!

Belépés
×
×
  • Új...