Jump to content
Kalandozok.hu - M.A.G.U.S.

Dumaterem


Gem Kapocs

Recommended Posts

Szintúgy, szívesen olvasnám az előtörténeted, vagy bármi mást, amivel kapcsolatban kérdésed merül fel.

Csak pár szóban, mert rohannom kell, úgy látom mindenképpen nagyon komoly tudást szeretnél felhalmozni játék előtt, ami "felesleges". A háttéranyag ismerete teszi színesebbé, élőbbé, értékesebbé a játékot, de nem erről szól a szerepjáték. Én is azt tudom tanácsolni, kezdj bele mihamarabb, már így is jóval többet tudsz, mint bármelyik kezdő kivel valaha is találkoztam, és ha olyan társaságot találsz, aki a legcsekélyebb mértékben is elmarasztal téged, a kezdő mivoltod miatt, rögtön hagy ott őket!

targo és Bitschak kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Kedves Cundior!

Ebben lehet valami! Egyre többen mondják, hogy játszani kell, úgy fejlődnék a legtöbbet.

Nem találtam még csapatot sajna, ami érthető is, hiszen ha már van egy összeszokott csapat, oda kockázat újat bevenni.

Ezt a kockázatot igyexem minimalizálni, hátha így megszán valaki 1 vénembert! ;-)

Link a hozzászóláshoz
2 órával ezelőtt-kor Shen írta:

Ez alatt mit értesz? Mert szerintem nincs más út csak a kártyában és az irodalomban van pénz így ezekkel "foglalkozik" a kiadó. 

Talán MG írt erről egy cikket valahol, de lehet, hogy csak kártyás hír alatt olvastam beszélgetést? Nem tudom már, de az tuti, hogy a kártya gördíti előre a lore-t, új dolgokat ad hozzá a világhoz és gyökeresen megváltoztat másokat, amiket az irodalom nem követ le, így szétvált a két világ.

Link a hozzászóláshoz

Üdv!

Nem tudom, mi az a "lore", de az tény, hogy a DV-nél mostanában kevesebb a regények, pláne a szabálykönyvek körüli felhajtás , mint a kártya terén. Valahol érthető, persze, hogy ha jrni nem tudnak/akarnak már, szabálykönyveket, kiegészítőket meg tényleg nem tudnak és akarnak kiadni, hát miből jöjjön a pénz, ha nem a kártyából, ami "egyszerűbb", (bár azért ez nem ennyire egyszerűen igaz), jobban értékesíthető, sokkal egyszerűbb rá eseményt szervezni - gondolom, nem csináltam, de nem kell olyan modul, mint pl. egy asztali szerepjáték versenyhez - sőt, az értékesebb, ritkább kártyákat egyesével is lehet regényeket is meghaladó árért értékesíteni... De erről nincs is mit beszélni... az ő dolguk. 

Ami miatt minket foglalkoztat, az a MAGUS. Ami egy asztali szerepjáték, esetleg felfogható irodalmi világként is. De nem kártyajáték - noha később csináltak neki ilyen arcát is. Ez utóbbi nem baj, HA minden és mindenki megmarad ott ahová való és kell lennie. A kártya egy MÁSIK játék, értsd: másképpen kell játszani, mint az asztali szerepjátékot. Pont. Egy közös dolog van talán bennük, az a MAGUS világa. Persze ez nagyon érzékeny terület - lásd fentebb és tovább. 

Én azt vallom, hogy a MAGUS-beli forráshierarchia vonatkozásában elsődleges forrás a szerepjáték szabálykönyve - mert ebből játszunk. Értékes, és hasznos tud még lenni az irodalom, de az ne lehet elsődleges, mert az igénye is más, és az alapossága, részletessége is - pl. nem mutat be mindent, csak ami a történethez kell, stb. Tehát pl. a "milyen Toron" kérdésre elsősorban a szabálykönyvekben, (erről a témáról pont van világleíró kötet is) kapunk használható, - mivel alapvetően játszani, mesélni akarunk - ha nem, csak úgy a levegőbe elmélkedni egy kitalált világról (ezt is lehet), akkor elfogadható akár más sorrend és hasznosság is. Másodsorban a regények jeleneteiben, leírásaiban találhatunk válaszokat, én úgy látom, hogy az irodalmi művek inkább példákat, a leírt világ "értelmezéseit" adják inkább, mint a felsorolásszerű, alapos, táblázatos stb. világleírást. Meg persze hangulatot, stb. 

A kártya ebben a sorban - mint MAGUS, mert másképpen nincs értelme belevenni - csak hátul kullog. Ha népszerűséget szeretnének neki teremteni, jó választás a MAGUS név, a logó, meg a világ. (mert egyébként akármi lehetne... egy kártyás stratégiai játék, megállna bárhogyan (bár nem ismerem ki magam a kártyajátékok piacán, hogy mint játék, mennyire jó a cucc) - és ide kívánkozik, hogy azért próbálnak eges szabályokban MAGUS-szerűek lenni, de ettől még mindig egy másik, a szerepjátéktól független játék marad.) Szóval MAGUS világ. 

A kártya számos eleme (szereplők, helyek nevei, tárgyak, kasztok stb.) a MAGUS világából jön. Akár egy regénynél. És itt a hasonlóság még nem ért véget: A kártya ugyanúgy szenzációigényű, mint mondjuk egy novella vagy regény, csak ehhez még sokkal kevesebb felülete is áll rendelkezésre. Egy kártyalapon, egy névvel, alá párszavas jellemzővel és egy képpel kell neki "eladnia magát", azaz érdekesnek lennie. Ennélfogva, ahogy a regényben is megszegnek szinte bármit, a "regényesség", azaz olvasásái élmény, a dramaturgia stb. kedvéért, a kártyán ez még inkább igaz. Ée ennél a pontnál kell - kellene - nagyon nagyon odafigyelni a kártyásoknak. 

Mert itt könnyen elszakadhatnak a MAGUS-tól. Az senkit nem zavar egyik oldalon sem, amikor a MAGUS leírt dolgait felhasználja a kártya. Az is rendben van és belefér, sőt én kifejezetten szívesen láttam, amikor apró kiegészítéseket tett hozzá a kártya a MAGUS világához, NEM SZEMBE MENVE vele. Pl. a kártyából derült ki annak idején, hogy az ordani lángőrök parancsnoka egy nő, vagy hogy Symbelmine is nő, sőt, ha most kapásból jól emlékszem, Tert Arkon szerepe a Szürkecsukláysoknál is, mert a MAGUS-ban csak az volt, hogy beállt, míg a kártyában már a vezérük lett... ezt csak később regényesítették, és a Garmacor 2-ben már irodalmi igazolást is kapott. Az is "belefér", hogy néha-néha hibázanak a kártyakészítők, és megjelenjen egy-egy, a MAGUS-nak ellenmondó információ is, hiszen regényben is akad ilyen. Persze ez hibás lesz, mi akkánt kezeljük - valószjnűleg a kártyázás közben senkit nem fog zavarni. 

A probléma szerintem ott kezdődik és van, amikor a kártya (szerzői, rajzolói, kitalálói, akárkik) direkt, vagy csak önnön felsőbbségük vélt tudatában szembemennek a MAGUS-sal. Mert előbb-utóbb lehet ilyen, (már mutatkoznak jelei), ugyanis teljesen más szempontok vezérlik, mint a szerepjátékot. Ekkor viszont szétválik a kettő, és senki ne várja el, hogy a szerepjátékosok forrásként, vagy akár csak érdekességként tekintsenek egy-egy MAGUS-sal ellentmondó kártyalapra, legyen az bármilyen szép, vagy táp egy olyan játékban, amiről gőzünk sincs. 

Az meg aztán teljesen elfogadhatatlan nézet számomra, hogy majd most már a kártya a MAGUS, és az írók találják ki, ezért most már az a szentírás, és Ynev jövőjét majd eg-ykét kártyalap alakítja, sőt, most már az van, amit a kártya most, és nem baj, hogy 20+éven keresztül valami többször is megerősítve volt a szabálykönyvekben, majd most a kártya átírja. Na ne már.  Ha ezt a kártya elköveti, meg is érdemli. (mi sem mutatja jobban, mennyire más játék az, minthogy ettől még az valószínűleg kiválóan fog működni, és senkit nem zavar majd, hogy pl. szembe megy egy-két lap a Summariummal vagy egy-két regényból kiolvasható megjegyzéssel.) De innentől kezdve a szerepjátékosoknak nem irányadó. Véletleül sem meghatározó forrás. Pláne nem felület, ahol egyesek piti munkával megpróbálhatják átjrni, kicsavarni a MAGUS világát. 

Tessék regényeket írni, világleíró könyveket kiadni, AZ majd forrás lesz. De amint a kártya kilép  a MAGUS vonaláról, hirtelen egyedül fogja találni magát, és bitorolni fogja csak a nevet (nem jogi értelemben természetesen), és megszűnik az a kicsi, világbeli kapocs is, ami ma a szerepjátékosokhoz köti. 

Bocs, hosszú lett, de nagyjából így érzem teljesnek a választ ebben a témában. 

Lozartan kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

MagyarGergely:

Értem amit írtál csak ez így nem igaz. A kártya készítői csak meg alkotják a lapokat, de a világot nem módosíthatják mert az az írók privilégiuma. Nektek itt nem a kártyásokkal van gondotok hanem az írókkal vagy inkább a jogtulajokkal. 
Írok rá egy példát: 
A Kos és kobra évében volt  az azúr hold jegyese novella amiben szerepelt az a naiv kis dzsad csaj akit ugye felakartak áldozni, de "megmentett" a kráni fejvadásznő. Na ez a dzsad csaj lesz az Arctalan vándor porhüvelye. Meg is jelent így kártyán. Baromság ? De még mekkora. Viszont Gáspár ezt mondta nekik. Persze leállhatnának vele vitatkozni hogy  ez és az régen nem így volt, máshol más hogy van csak a második vagy harmadik ilyen után nem lenne kártya mert Gáspár beszántaná, ahogy  az rpg-vel tette. 
 

Link a hozzászóláshoz

Shen: szerintem Gergely sem írt olyat, hogy a kártyásokkal lenne baja. A kártyákon megjelenő információk forrásértékét vitatja - szerintem is teljes joggal. A világ ugyan tényleg közös forrásból indult, de az egy másik játék, ezért az ottani világbéli fejlemények sem kell, hogy kihassanak a MAGUS szerepjáték világán történtekre, ahogy fordítva sem szükségszerű ez. Amúgy is mondta már GA is, hogy van "írói ynev" meg "szerepjáték ynev", hát akkor most már van "kártya ynev" is, szétválik, pontosan, ahogy tetra írta. Lehet onnan ötleteket meríteni, sőt, forrásként is lehet használni adott esetben, a probléma ott jön, ha szemben álló források vannak egymással, ott dönteni kell, hogy mit használsz. És itt a kártya hátul kullog szükségszerűen. Egyszerűbben mondva: a kártya-yneven megjelenő dolgokkal felülírni a  szerepjáték-yneven megjelent dolgokat nem ildomos, mert semmilyen garancia nincs a konzisztenciára, amivel tény, hogy amúgy is van néha baj már a szerepjáték-yneven belül is. Persze a tovább aprózódás ("xy-ynev") sem annyira jó, de még mindig jobb, mint úgy egy asztalnál ülni, hogy valaki ezen, míg más azon az yneven játszana. 

Egyébként az elmúlt sok-sok év alatt már tényleg annyi hivatalos és nem hivatalos forrás jelent meg, hogy nem csodálom, hogy nem mindenki tudja követni őket, sőt, néha már a szándék is hiányzik. Ezzel alapvetően szerintem nincs is baj. Inkább a szándékos rombolás, az öncélű, logikátlan, kivagyi változtatgatások azok, amikkel nekem is gondom van. 

Amúgy a "Lore" gyakorlatilag a világleírás. Minden, ami nem szabályrendszerhez, hanem a kitalált univerzumhoz köthető. Persze a MAGUSnál összefügg sok ilyen dolog, de mondhatuk úgy, hogy a játékszabályok nélküli leírások számítanak Lore-nak.

 

Üdv

Lozartan és MagyarGergely kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Ez a 3. szem dolog is írói-yneven van csak? Regényekben gyakran olvastam, hogy boldog-boldogtalan, nyitogatja a 3. szemét és kukkolja a környezet, meg mások auráját, vizsgálgatja a pajzsaikat...stb. Az ETK-ban ilyesmit csak a varázsló tud nem? Az is csak spéci kyr pszi segítségével, nem csak úgy ukk-mukk-fuck. Vagy ÚT-ban máshogy van? (Bocsi olyanom még nincs.)

Link a hozzászóláshoz

Karneválban Tier (mightysuperhero) komplett Narvant vizslatja. Nem is esik jól neki.

Ifini éjszakákban boszik meglátják más boszik bélyegeit, ripsz-ropsz a lépcsőn egymás mellett elsétálva levágják ki a beavatott...Jó széllel toroni partra: az elf varázsló és a tűzvarázsló felismerik egymást csupán azért mert 20m-nél közelebb vannak egymáshoz. Ez nem csak 2 varázsló közt működik? Most csak ennyi megy fejből, de jóval több anomáliára emlékszem.

Link a hozzászóláshoz

tetra

Én csak annyit találtam ETK-ban (122.old második oszlop második bekezdés) "A Y alapfokú alkalmazói nem érzékelik, ha egy elmét pajzsok védenek. Mesterfokon már gyenge (Y pontot nem igénylő) koncentrációval megállapítható, ha a tudatot övezi valamiféle védelem. Azt azonban, hogy Statikus vagy Dinamikus Pajzsok működnek, csak a Kyr metódus alkalmazói tudhatják. lásd Kyr Diszciplinák, Auraérzékelés)"

Viszont az Auraérzékelés nem fedi fel, ha varázs tárgyal védik a tudatot.

Szóval akkor a kérdés még mindig áll! Mi a feneség az a 3. szem??????

(régebben történt 1 kocsmában, hogy valami ezoterikás forma közölte velem, hogy -"Most felnyitom a 3. szemed...Ping!" és jó csattanósan homlokon pöckölt. Erre én pár napra lezártam a bal szemét egy jókora hematomával...Buffh!) Azóta sem kerültem közelebb a 3. szemhez se az éltben se a magus-ban.

Darabolo kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Üdv!

@targo, a harmadik szem egy MAGUS irodalmi művekben alkalmazott fogalom, amit, ha definiálni kellene, kb. jelent MINDENFÉLE természetfeletti, vagy értsd: a normál szemmel való látástól eltérő módon, pszivel, mágiával, sőt, némelyik műben különleges képességgel megvalósuló érzékelést. Tehát  ha a játéktechnikát nézed - ahol nem véletlenül nem alkalmazzuk ezt - akkor többféle kaszt többféle diszciplínáján és akár varázslatát is jelentheti. Ezt a magyarázatot - ami olvasmányokból teljesen logikusan következtethető - valahol (tán fórum?) az írók egyike is megerősítette, emlékeim szerint, mert nem tudom beidézni.

Persze ez nem hivatalos megfeleltetés, ilyen sosem volt, már a MAGUS első regényei és szabálykönyvei között is át nem hidalt dolog volt ez, azaz sosem volt olyan pl. pszi diszciplína, hogy "Harmadik szem", illetve a regényekben sem követik annyira a játéktechnikát, hogy mindenféle pszi diszciplína beazonosítható legyen. Arról meg ne is beszéljünk, hogy az írók kedves karakterei sokszor csinálnak olyan dolgot, alkalmaznak olyan varázslatot, képességet vagy pszi diszciplínát, amire a MAGUS játékban nem lennének képesek. Ez utóbbi szerintem nem probléma, hagyjunk jótékony alkotói mozgásteret az íróknak is, bár van, aki erősen kritizálja őket érte, de szerintem azt túlzás elvárni, hogy akkor most a könyvben néven nevezzenek minden pszi diszcipljnát, és számolgassák, hol tart a főhős pszi-pont mennyisége.. ugyan már. Csak tudni kell, hol ér véget az olvasmány és hol kezdődik a játék.

Én pl. a Renegátot tartom az egyik (nem az egyetlen) ilyen szempontból leg-játékszabály-felismerhetőség-hűbb regénynek, (nagyon szépen felismerhető benne a jelentéktelenség diszciplína pl.) de még abban is sok olyan akad, ami meg nem (pl. mentálfonál követés hatalomszóval). 

targo kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
On 2019. 01. 21. at 18:29-kor targo írta:

Vagy ÚT-ban máshogy van?

Az ÚT-ban behozzák a pszinista kasztot. Kifejezetten a gondolkodósabb JK-nak készült. Még nem volt alkalmam kiprobálni, de első látásra, ha szeretnénk kimaxolni mindenképp egy kisebb csapat (2-3 fő) politikai játszmáihoz használnám. Az ÚT hoz be pár db új disziplinát és már meglévőket minősít át titkosnak ( ez nem tetszik). A pszit szerintem a játékosok érdemtelenül keveset használják, kimerül a fájdalomcsillapításnál és a telepátiánál a tudások. OFF: külön élmény volt most végre játszani @Kate játékában és bizony nem kis örömet okozott megkerülni a KM-et egy-egy disziplinával, hisz nem is oly nehéz egy 4 méteres fal peremére felkapaszkodni, vagy telepátia segítségével kideríteni egy ellenfélről él e még avagy egy börtön kulcsot telekinézissel megszerezni. :D Végre te is érezted azt amit én szoktam @Kate! :D :D :D

Link a hozzászóláshoz

A hozzászóláshoz be kell lépned, vagy regisztrálnod Kalandozó!

Kizárólag a városőrség által átvizsgált kalandozók hagyhatnak válaszokat.

Kalandozónév regisztrálása

Regisztált kalandozóként felhőtlenebb az élet!

Csatlakozás a Kalandozókhoz

Bejelentkezés

Már velünk kalandozol? Lépj be!

Belépés
×
×
  • Új...