Jump to content
Kalandozok.hu - M.A.G.U.S.

Mágia


Antail

Recommended Posts

 

On 2021. 02. 22. at 23:44-kor Ahveron írta:

Egy olyan kérdésem lenne, hogy egyik jk-m mondta, hogy egy másik isten szentélyében nem tud szakrális mágiát végezni egy pap. Ez egy korábbi km-jének a kalandjában fordult elő, innen tudja. Én viszont erre az UTK-ban nem találtam nyomot. Ez valószínűleg az őrző aura egy változata lehetett? Vagy egy házi szabály? Vagy valaki tud valami ilyenről és én vagyok csak vak?

Ahogy MagyarGergely is írta, nincs ilyen egzakt szabály a MAGUS-ban (semelyik rendszerében). De én is gyakran találkoztam az elképzeléssel. Olyan játékosoknál is, akik sosem beszéltek egymással, eltérő szabályokat használtak, esetleg nem is ismertek a sajátjuktól eltérő rendszereket. Mindig érdekes jelenség, hogyan alakulhat ki egymástól független emberekben is egy "közmegegyezés".

Konkrét példával nem tudom alátámasztani, csak feltételezem: a regényekben szerepelhet olyan jelenet, amit sok játékos így ültetett át a saját szabályai közé. Esetleg egy sokak által ismert kalandmodulban van ilyen speciális elem, amiből mindenki általánosított. De lehet nincsen is konkrét fárrása, csak az ábrázolt világ hangulata ilyen következtetésre vezet. Igazából mindegy is honnan ered, mert a MAGUS mindig is arra helyezte a hangsúlyt, hogy egy minimális "közös nevező" után mindenki a saját értelmezése szerint bővítse-részletezze a saját világát.

A törvénykönyveknek is igazából csak annyi szerepe van, hogy néhány alap dologról ne kelljen vitatkozni, vagy pont hogy kiindulási alapot adjanak a saját értelmezéshez. "Karib-tenger kalózai"-hoz hasonlóan, inkább csak szellemiségük van, nem kőbe vésett utasításaik. Tipikus példa a Belső idő, amit rendszertől függetlenül minden KM egy kicsit másként mesél.

Ezért ha nálatok 
- egyáltalán nem / csak nehezítve / bárhogy lehet
- egy másik / ellenséges / pantheonhoz tartozó istenség
- templomában / szent helyén / stb. szakrális mágiát használni,
- az pont annyira helyes / megalapozott / ...
mint bármelyik másik játékosközösség bevett megoldása. És ez szerintem így van jól.

UTK

Az ilyen kérdéseket konkrét szabályok helyett (szándékosan) elmaszatolva kezelni. Sőt, mivel szétválasztja a tapasztalati mágiát a szakrálistól, Mana-pont helyett bevezeti a Kegy fogalmát, szellemiségében még inkább arra igyekszik ösztönözni a játékosokat, hogy az emberfeletti hatalmakat kiszámíthatóan működő számértékek helyett misztikusabban kezeljék.

Tisztán a mesélőre van bízva, ha egy pyarroni "illetlen" dolgot tenne az istencsalád másik tagjának szentélyében. Létrejön / nem is fohászkodhat / több Kegy pontba kerül / stb.. De ha egy Ranagol paplovag dúl fel egy Domvik szentélyt, lehet épp fordítva működik: kevesebb Kegyből  fohászkodhat, vagy olyan litániát használhat, amire szintek múlva sem lenne képes - csak ekkor azon se lepődjünk meg, ha a 8 éves oltárfiú "Domvik, irgalmazz!" kiáltására megelevenedik egy márványszobor... Kizárólag rajtatok (és persze a mesélőn) múlik, hogy milyen Yneven játszotok.

Általánosságban

Szerintem szakrális mágiát használni idegen szent helyen nem tilos és nem is lehetetlen. De minden pap ódzkodik tőle, mert két égi hatalom egymásnak feszüléséből beláthatatlan következmények lehet. Ezért én úgy gondolom, Yneven évezredek alatt kialakulhatott egy olyan szokásjog, hogy a papok inkább nem is kísértik a sorsot. Ahogy az istenségek között is lehet egy "kimondatlan etikett", hogy ilyenkor inkább figyelmen kívül hagyják a híveik fohászát.

MagyarGergely és Con Salamander kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
18 órával ezelőtt-kor Gambit írta:

azon se lepődjünk meg, ha a 8 éves oltárfiú "Domvik, irgalmazz!"

Én mindig nagy híve voltam a JK-k teremtő erejű imáinak, bármely kasztról is beszéljünk! Legnagyobb sajnálatomra azonban nem sikerült ezt meghonosítanom, lehet sokat várok. Ilyen esetekben én elvárnék egy hosszabb cifrán megfogalmazott monologot.

Egy kalandomban így tudott az egyébként kasztnélküli paraszt asszony gyógyítás varázslatot alkalmazni a hegyről leesett pár éves fia felett.

Ez... nem is tudom... olyan epikus tud lenni.

Link a hozzászóláshoz

Sziasztok! A minap tünt fel hogy az UTK szerint az elemi erö 1E-je 4Sp-t semlegesít, tehát aura formában 4 SFÉ-t ad. Az ETK-ban 1 Sp-t semlegesít, tehát 1 SFÉ-t ad. Jól értelmezem az UTK-t e tekintetben? Ki mit gondol? Egyrészt valóban logikusabb, hogy ha 1 E-vel 1k6 Sp-t lehet okozni, akkor aura formában legyen 4 az SFÉ (matematikailag közelebben van a k6-hoz). Ugyanakkor ha 1E = 4 SFÉ-t számolok (eddig 1 SFÉ-t használtam), akkor mostantól sebezhetetlen a parti :D (legalábbis hagyományos fegyverekkel)

Link a hozzászóláshoz

Egyébként is érdekes kérdés az elemi erő aura, mert a leírás szerint SFÉ-t ad, viszont az elemi erő leírása szerint nem kéne teljesen SFÉ-ként működnie. Egyrészt a túlütés nem kéne, hogy rongálja, mert hát mit rongál mégis egy folyamatosan formálódó aurán? Másrészt az EE leírása szerint vagy megtart valamit, vagy nem, de nem akadályoz. Tehát ha valaki nagyobbat sebez, mint az SFÉ, akkor onnatól az egész sebzésnek be kéne csúsznia. Persze a sebzés nem 1-1 leképezése az erőnek, egy kalapács nagyobb momentummal érkezik, mint egy lándzsa, szóval sántít eléggé, dehát nem lehet a végletekig lemodellezni mindent.

Cundior kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
On 2021. 04. 28. at 9:29-kor Cundior írta:

És tényleg, nem is emlékeztem, ETK-ban 1Mp/E van. Hát nem tudom, nem sok ez egy kicsit? Időmágiával kombinálva azért elég könnyen ki lehet kapcsolni a harcok veszélyességi faktorát, már alacsony szinten is.

De, szerintem is sok.

Én megemeltem 2mp/1 SFÉ-re.

On 2021. 04. 28. at 18:30-kor Quintus írta:

Oké, én meg a kardmüvész társam mindenesetre örülünk hogy mostantól a varázskönyvemben levö standard 3 perces elemi erö aura (mágikus aura varázsjel) 12 SFÉ-t ad 3 helyett :D 

Hát nem tudom.

Nálam is probálkoztak ezzel, de én visszautasítom. Indokolatlanul erős tud lenni egy ilyen, nem hiába kerül ETK szerint 1 mágikus SFÉ 33+30 mp-ba. Én inkább ezt preferálom.

Cundior kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Nálunk is nagy divat volt ráadásul időmágiával. Ekkor kezdtem az erőaurát úgy meselni hogy azzal utólag nem tudtak semmit megfogni ,enni stb. hisz ha nem megy át a kard akkor a kaja se.Igy már nem volt folyamatos erő aura a varikon.Ha harcba mentek volt persze.De igy rengeteg rajtaütést meséltem meg ellenséges varázslót erőaurával.:)

Quintus kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz

Sziasztok! Kinek mi a véleménye arról, hogy az UTK-ban különválasztották a Manapontokat (varázslók és tapsztalati mágiát használók) és a Kegy pontokat (szakrális mágiát használók).

Játéktechnikailag ennek az lehetett a célja, hogy gyengítsék a varázsló-pap többkasztúakat. Azonban vajon világképileg mennyire stimmel ez? 

(Az az UTK-ban is le van írva, hogy a szakrális varázslatok alapja is a Mana, de nem a pap hozza létre, hanem gyakorlatilag az isten, és a Kegy pont annak a mércéje, hogy mekkora a pap „hitele“ az istene szemében.)

Link a hozzászóláshoz
2 órával ezelőtt-kor Quintus írta:

Sziasztok! Kinek mi a véleménye arról, hogy az UTK-ban különválasztották a Manapontokat (varázslók és tapsztalati mágiát használók) és a Kegy pontokat (szakrális mágiát használók).

Játéktechnikailag ennek az lehetett a célja, hogy gyengítsék a varázsló-pap többkasztúakat. Azonban vajon világképileg mennyire stimmel ez? 

(Az az UTK-ban is le van írva, hogy a szakrális varázslatok alapja is a Mana, de nem a pap hozza létre, hanem gyakorlatilag az isten, és a Kegy pont annak a mércéje, hogy mekkora a pap „hitele“ az istene szemében.)

Teljesen logikus lépés volt,hiszen a kegyeltek által folytatott szakrális gyakorlat minőségileg eltér a mágiahasználat többi formájától,lévén hogy nem közvetlenül a manahálóból nyerik a varázsláshoz szükséges energiát,hanem felmagasztosult túlvilági entititásoktól. Értelemszerűen jelentősebb minőséget képvisel,ez pedig a játéktechnikában is meglátszik. (Pl: a szilánkokra zúzás varázslat.)

Link a hozzászóláshoz

Én a magam részéről nem feltétlenül értek egyet az ÚTK-s Kegy és Mana pont megkülönböztetésben. Az én Ynevemen a szakrális varázstudók ugyanazt a varázserőt használják a varázslataikhoz, mint bárki más. A feltöltődés metódusa más az ő esetükben. Nem direkt nyerik ki különféle praktikákkal az Mp-t a manahálóból, hanem az istenük közbenjárására valósul meg ez a feltöltődés. Az, hogy milyen metodika mentén használják fel ezt a varázserőt egy teljesen más kérdés. De hogy az ő Mp-iket Kegy pontnak nevezzük-e vagy sem, az szerintem teljesen mindegy ebből a szempontból.

Jadis kedveli ezt
Link a hozzászóláshoz
10 órával ezelőtt-kor nekdolan írta:

Én úgy emlékszem, hogy a kegy pont sokkal viccesebb mint a mana pont

Szerintem egy életútban járható út, hogy maximum és az egy imával visszakapott kegypont/manapont ne mindig a max legyen. Tovább megyek, gondolkodom rajta, hogy életútban háziszabályként a szintenkénti random manapont ne kidobva, hanem Km által adva legyen (hiteles pap max mana/szint, megingások min mana/szint). És az aktuális ima esetén is ugye van rá szabály, hogy ha nem úgy viselkedik a pap, akkor nem jön vissza mind.  A papnak eléggé tápos a varázslatkészlete ahhoz, hogy áldozatokat hozzon érte. Ne csak egy korty kilöttyintett bort, hanem életvitelében alkalmazkodjon...

Ui: szvsz pl egy varázsló esetében is lehet olyan lelki (esetleg fizikális) állapot, amikor nem tud elmélyülni a dolgaiban. A szabálykönyv úgy írja le a kasztot, mint akik a dolgok lényegét kutatják, magasabb igazságokat keresnek.  Van olyan, hogy ez nem tükröződik a kijátszásban.

Link a hozzászóláshoz
12 perccel ezelőtt-kor tetra írta:

Nem pont erősítik?

Szerintem nem, mivel külön kell venni mp-t és kegypontot is ezentúl, amiknek "darabja" 3 KAP. Szóval valamelyik érték nem éppen optimálisan fog fejlődni, pláne ha még más területre  is költene a kalandozó. 

Quintus:

Szerintem a kegypont lényege nem más mint a totális kontroll kifejezése, amivel az isten rendelkezik a papja fölött. A pap nem más mint csak egy közvetítő az istene és ynev világa között. Az UTK-nak ez a felfogása,  nekem jobban is tetszik mint a régebbi rendszerek elképzelései, amikben az isten csak "feltöltötte" a pap manapontjait, ha az "jól viselkedett".

Amúgy ez hogy valósült meg nálatok játék technikailag? Csak kíváncsiságból érdekelne, ezt hogy oldottátok meg. 

Link a hozzászóláshoz
2 órával ezelőtt-kor tetra írta:

Nem pont erősítik? Hiszen két, független erőforrásból fog tudni dolgozni, nem lép a két tudománya egymás lábára.

Szerintem játéktechnikailag nem. Tegyük fel, hogy valakinek van 30 Mp-ja és 30 Kegypontja. Ez azt jelenti, hogy maximum 30 Manapont és maximum 30 Kegypont költségü papi varázslatokat tud létrehozni. Ha viszont egyben lenne mint az ETK-ban, akkor egy "vödörböl", azaz 60 Mp-ból gazdálkodhatna, amit ráadásul többféleképpen visszatölthet, világi módon (pl. pszivel) és imával. Ez jelentös különbség szerintem.

1 órával ezelőtt-kor Rodrigo írta:

gondolkodom rajta, hogy életútban háziszabályként a szintenkénti random manapont ne kidobva, hanem Km által adva legyen (hiteles pap max mana/szint, megingások min mana/szint).

Ilyen van az UTK-ban hivatalos szabályként. Semmit nem tobsz, hanem szintenként vásárolsz KAP-ból (karakteralkotó pontból), illetve papoknál szintenként max. 3 Kegypontot kaphatnak papok attól függöen, hogy mennyire jártak istenük kedvében.

Egy órával ezelőtt-kor Shen írta:

Szerintem a kegypont lényege nem más mint a totális kontroll kifejezése, amivel az isten rendelkezik a papja fölött. A pap nem más mint csak egy közvetítő az istene és ynev világa között. Az UTK-nak ez a felfogása,  nekem jobban is tetszik mint a régebbi rendszerek elképzelései, amikben az isten csak "feltöltötte" a pap manapontjait, ha az "jól viselkedett".

Világképileg amúgy azt kell hogy mondjam, egyetértek, hogy a Manapont és a Kegypont más dolog - attól függetlenül, hogy így kevésbé erös egy varázsló-pap.

Egy órával ezelőtt-kor Shen írta:

Amúgy ez hogy valósült meg nálatok játék technikailag? Csak kíváncsiságból érdekelne, ezt hogy oldottátok meg. 

Még csak most vált/válik a varázslóm pappá, így még nem játszottunk vele élesben, de már megegyeztünk, hogy külön lesz a Mp és a Kegy pont. Bár a fö motiváció a szerepjáték/életút sztori, de bevallom, kicsit matekoztam is és arra jutottam, hogy még úgy is megéri játéktechnikailag, hogy a Manapont és a Kegy pont külön vannak választva. Van pár papi varázslat, ami elég hasznos egy varázslónak és 18-20 Kegy pont elég hozzá, pl. Szférák zenéje, amivel viszonylag gyorsan vissza lehet tölteni a Pszi pontokat, vagy az Asztrál/Mentálszem, ami "olcsóbb" Kegy pontból mint Pszi pontból :)

Link a hozzászóláshoz

Üdv!

11 órával ezelőtt-kor Quintus írta:

Szerintem játéktechnikailag nem. Tegyük fel, hogy valakinek van 30 Mp-ja és 30 Kegypontja. Ez azt jelenti, hogy maximum 30 Manapont és maximum 30 Kegypont költségü papi varázslatokat tud létrehozni. Ha viszont egyben lenne mint az ETK-ban, akkor egy "vödörböl", azaz 60 Mp-ból gazdálkodhatna, amit ráadásul többféleképpen visszatölthet, világi módon (pl. pszivel) és imával. Ez jelentös különbség szerintem.

@Quintus, nézz már utána, mielőtt ilyeneket leírsz... sosem volt így. (Lásd 2TK, többkasztúság) 

Link a hozzászóláshoz

A hozzászóláshoz be kell lépned, vagy regisztrálnod Kalandozó!

Kizárólag a városőrség által átvizsgált kalandozók hagyhatnak válaszokat.

Kalandozónév regisztrálása

Regisztált kalandozóként felhőtlenebb az élet!

Csatlakozás a Kalandozókhoz

Bejelentkezés

Már velünk kalandozol? Lépj be!

Belépés
×
×
  • Új...